Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците
- разбират, че за труда си хората получават заплащане;
- правят разлика между нужда и желание;
- свързват изразходването на парите в семейството със задоволяването на неговите потребности и желания;
Необходими материали:
- Работен лист “Казусът на семейство Спестикови”
Учениците чрез дискусия научават каква е разликата между нужда и желание. Запознават се с казуса на семейство Спестикови, върху който ще работят през целия час.
Инструкции
Разделете дъската на две. В едната половина напишете думата “нужда”, а в другата - думата “желание”. Попитайте учениците какво значи всяка от двете думи.
(очакван отговор: нуждата е нещо, без което не можем. Желание е нещо, което силно искаме, но можем да живеем спокойно и без него).
Помолете учениците да дадат примери за нужда и ги запишете на дъската в половината, озаглавена “нужда”. Същото направете и с думата “желание”.
Примери:
- нужда - дом, храна, облекло, вода, топлина през зимата и т.н.
- желания - компютър, телевизор, кола, телефон, пътуване и т.н.
След като учениците отговорят, поставете темата и целта на урока:
- Ученици, днес ще обсъдим какво е нужда и какво е желание, за да правим разлика между тях.
Всеки екип трябва да получи работен лист с казус. Дайте на учениците ясни инструкции за работа:
- Пред всеки отбор има работен лист с казус. Това е проблем, на който вие трябва да намерите решение. Разполагате с 3 минути да го прочетете. След това ще преминем към същинската задача.
Обобщение
За да може да се планира правилно бюджета на едно семейство, трябва да се познава разликата между нужда и желание. Това е основата за правилното приоритизиране на разходите.
Важно!
- Преди старта на часа разделете учениците по екипи от по 3-4 деца, съобразно техните интереси и умения. Може да организирате екипите и на случаен принцип, ако целта ви е всеки да може да работи с всеки. Тези екипи ще работят заедно до края на проекта.
- След като времето за четене изтече, проверете дали децата са разбрали прочетеното. Попитайте например: “Как се казват членовете на семейството?”, “Какво работят майката и таткото?”, “Какво искат да направят Спестикови за Коледа, а не им достигат средства?”
Учениците работят върху казус. Направените разходи в него те разделят на “нужди” и “желания”. Предлагат на семейството стратегии за пестене на пари.
Инструкции
Поставете задачата и дайте ясни инструкции:
- В следващите 15 минути прочетете въпросите след казуса и предложете вашите решения. Първо разделете на нужди и желания нещата, за които семейството ще похарчи парите си. След това дайте предложения какво могат да направят членовете на семейство Спестикови, за да спестят пари и да пътуват до Германия за празниците. Нека всеки от екипа да даде поне по едно предложение.
Обобщение
С тази дейност учениците започват да мислят стратегии за пестене на пари, като използват реални данни.
Важно!
- Съдействайте на учениците при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
- След като времето за работа изтече, помолете един отбор да сподели отговора на първия въпрос и един отбор - на втория.
Учениците дават предложения на семейство Спестикови как да похарчат спестените пари.
Инструкции
Завършете часа с дискусия за мечтите и спестяванията.
Кажете на учениците, че ако внимателно харчат парите си, ще успяват да спестяват, а спестените пари да използват за сбъдването на мечтите си.
Насочете им вниманието към задача 3 от работния лист:
- Нека за 2 минути да помислим и да напишем едно или две предложения към семейство Спестикови, освен за пътуване, за какво друго могат да похарчат спестяванията си.
Обобщение
Обобщете за учениците най-важното от часа:
- Днес се запознахме с това какво е нужда и какво е желание. Припомнихме си, че парите в семейството идват, когато родителите работят и получават заплащане за този труд. Понякога обаче тези пари не стигат за всичко, което искаме. Така е при семейство Спестикови и вие им помогнахте с идеи как да спестят пари. А през следващите часове ще се научите как да правите семеен бюджет. Какво точно означава това ще разберете още следващия час.
Важно!
- Дайте възможност на всички екипи да споделят своите предложения.
- Събирайте и съхранявайте работните листове, за да ги включите във финалната презентация.
