Българските личности и техните следи в Европа

Раздел

Български приноси

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • събират информация за избрана съвременна българска личност, която е постигнала успехи в Европа;
  • представят ключови характеристики на държави, градове и сгради, свързани с тази личност.

Необходими материали:

  • работен лист “Българската следа в Европа”
  • устройство с достъп до интернет
Запознаване с проекта и избор на тема
10 минути
Въведение

Учителят представя темата и целите на проекта, като акцентира върху българската следа, която оставят наши съвременници в Европа. Учениците събират примери за български личности, чиито път да изследват в рамките на проекта. След това класът се разделя на малки групи за съвместни бъдещи дейности по проекта.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Можете ли да назовете съвременна българска личност, с която се гордеете? Какво знаете за него/нея и с какво е прославила името на България по света?
  • Днес ще започнем работа по нашия проект, наречен “Българската следа в Европа”. Целта на този проект е да разберем как българи, като тези, за които току-що говорихме, допринасят за бъдещето на света и защо ние можем да се гордеем с тях.
  • В рамките на този проект вие ще изследвате живота и постиженията на българи, които са се реализирали успешно в Европа. Ще се научите да работите в екип, да събирате информация и да я представяте по интересен начин. А накрая ще организираме открит урок, който ще представим пред вашите родители и съученици по повод 9 май - Денят на Европа.
  • След малко ще ви разделя на групи. Във всяка група ще трябва да избере една българска личност, свързана с Европа, която ще изследвате. Важно е да изберете личност и тема, която ви интересува и по която ще се радвате да научите повече."

Обобщение

"В навечерието на 9. май - Денят на Европа, започваме нашия проект по човекът и обществото, за да разберем с какво можем да се гордеем като българи в Европа. Изборът на конкретна вдъхновяваща личност е първата стъпка към създаването на открития урок, с който ще покажем какво сме научили."

Важно!

  • Разделете класа на екипи още в самото начало на часа.
  • Напомнете на децата, че търсим личности с културни, научни или спортни постижения.
  • Подгответе се с примери, в случай че учениците имат нужда от насоки при избора на личност. Ето няколко идеи:
  1. Мартин Вечев - учен и иноватор, водеща фигура в света на европейските наука и технологии, професор по компютърни науки в ETH Цюрих, създател на INSAIT в България.
  2. Кристо (Христо Явашев) - световнопознат художник и авангардист от български произход, известен с оригиналните си пространствени художествени инсталации.
  3. Григор Димитров – най-добрият български тенисист в историята. Побеждавал е най-големите в света и прославя България на световните турнири.
  4. Йордан Йовчев - български гимнастик, в чиято кариера има четири олимпийски медала – един сребърен и три бронзови. Два пъти става двоен световен шампион на земя.
  5. Теодосий Спасов – световноизвестен музикант, съчетава фолклорна музика с джаз и други стилове.
  6. Мария Бакалова – българска актриса, номинирана за „Оскар“.
  7. Веселин Топалов – световен шампион по шахмат.
Изследване на български личности и техните следи в Европа
20 минути
Групова работа

Четвъртокласниците попълват таблица, която съдържа информация за избраната от тях българска личност, държава от Европа, както и градовете и сградите, свързани с живота и постиженията на тази личност.

Инструкции

На всеки екип дайте работен лист “Българската следа в Европа”.

  • "Първата ви задача е да съберете информация за избраната от вашата група българска личност, която е свързана с Европа. Ще работите в групи, като всяка група ще попълни специална таблица с необходимата информация. Прочетете какво се изисква от вас и ако имате въпроси, вдигнете ръка.
  • Попълвайте таблицата като използвате различни източници - интернет, учебници, енциклопедии и други материали. Попълвайте внимателно и следете дали всичко е правилно и точно, като проверявате информацията от различни места. Важно е да използваме надеждни източници - търсете официални уебсайтове и авторитетни медии. Проверявайте дали информацията е актуална - погледнете датата на статията."

Обобщение

"С тази дейност започваме изследването на съвременни български личности, които са постигнали успехи в Европа и допринасят за развитието на Европа и света. Резултатите от изследването ни днес ще бъдат в основата на открития урок, с който ще представим наученото пред нашите съученици и родители."

Важно!

  • За самото проучване трябва да се осигури достъп до мобилни устройства с интернет или дейността да се проведе в кабинета по ИТ. 
  • За да ползват учениците разнообразни източници, е добре в класната стая да подредите енциклопедии, книги и списания или разпечатани статии за личностите, които екипите са избрали.
  • Насочете учениците към използването на надеждни източници на информация, като официални уебсайтове, авторитетни медии и академични източници. 
  • Подчертайте, че информацията трябва да бъде актуална – учениците трябва да проверяват датата на статиите и да обръщат внимание за наличието на автор. 
  • Стремете се всяка група да избере различна личност, свързана с различна държава от Европа. Бъдете подготвени с 2-3 предложения за личности, свързани с тях държави и градове, които да предложите на учениците, в случай, че имат затруднения с избора.
  1. Мартин Вечев  
  • Държава: Швейцария  
  • Град: Цюрих  
  • Сграда: ETH Zurich (Швейцарският федерален технологичен институт)  
  • Област на работа: Наука (Компютърни науки и изкуствен интелект)  
  • Град в България: София  
  • Сграда в България: Synergy Tower (където се намира INSAIT - Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии)
  1. Кристо (Христо Явашев)
  • Държава: Германия
  • Град: Берлин
  • Сграда: Райхстагът (сградата на германския парламент, която Кристо и Жан-Клод обгърнаха в плат през 1995 г.)
  • Област на работа: Култура (Изкуство)
  • Град в България: Габрово
  • Сграда в България: Дом на хумора и сатирата
  1. Григор Димитров  
  • Държава: Великобритания  
  • Град: Лондон  
  • Сграда: All England Club (Уимбълдън)  
  • Област на работа: Спорт (Тенис)  
  • Град в България: Хасково  
  • Сграда в България: Спортна зала "Младост"

Материали за дейността

Ако можеше да срещнеш твоята личност …
10 минути
Рефлексия

След като всяка група е събрала и обсъдила информация за своята личност, учениците се връщат към емоционалната страна на задачата и си представят лична среща с героя от своето изследване.

Инструкции

Завършете часа с рефлексия.

  • "Сега, когато вече знаете толкова много за избраната от вас личност. Представете си, че имате възможност да се срещнете с него или нея на живо. Какъв ще бъде първият въпрос, който бихте искали да зададете? Запишете въпросите си върху гърба на работния лист.
  • Нека всяка група сподели поне един въпрос пред класа."

Обобщение

Рефлексията помага на учениците да осмислят не само фактите, които са научили, но и защо тези личности ги вдъхновяват. Така се изгражда по-дълбока връзка с темата и се стимулира личната мотивация за участие в открития урок.

Важно!

  • Насърчете учениците да формулират лични, вдъхновени от темата въпроси – въпроси, които показват интерес и уважение към постиженията на личността.
  • Не поправяйте формулировките, освен ако не са неразбираеми – важното е емоционалната ангажираност.
  • Ако някои ученици не се сещат веднага – може да ги подкрепите с въпроси като „Какво би искал да научиш от него/нея?“ и „Какво най-много те впечатли в живота му/ѝ?

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.