Раздел

Професии и предприемачество

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • описват дейности на предприемача;
  • разказват за производството на конкретен продукт;
  • свързват значимостта на идеите и новаторството с възможности за удовлетворяване желанията на потребителите.

Необходими материали:

  • работен лист “Нашата бизнес идея”
  • флумастери
  • моливи
  • кадастрон
  • лепило

Работен лист

Кой човек е предприемач?
10 минути
Дискусия

Учениците дискутират ролята и дейността на предприемача. Учителят събира техните идеи и ги обобщава.

Инструкции

Започнете часа с брейнсторминг - в средата на дъската напишете думата “предприемач” и накарайте учениците да споделят това, което знаят за предприемача. С помощта на насочващи въпроси стигнете до основната информация, която учениците трябва да знаят. 

Обобщете за учениците: 

"Предприемачът: 

  • проучва пазара;
  • произвежда нови стоки или предлага нови услуги;
  • новатор е и прилага нови технологии;
  • познава нуждите и желанията на хората;
  • обикновено има екип от хора, които му помагат;
  • ако правилно реализира идеите си, получава печалба."

Наблегнете на тази част от дейността на предприемача, която е свързана с новаторството: 

  • "Ученици, за един предприемач е много важно да търси новото, различното и първи да предложи нещо на пазара. Така ще привлича повече потребители - повече хора, които си купуват стоката или ползват услугата."

След като дискусията завърши, поставете темата и целта на урока: 

  • “След като вече знаете кой човек е предприемач, сега е ваш ред да се превърнете в млади предприемачи с новаторски идеи.”

Обобщение

След тази дейност учениците ще разбират по-добре ролята на предприемача и какво се очаква от тях в този проект - да създават нови стоки и услуги, които да грабват вниманието на потребителите.

Важно!

  • Преди старта на часа разделете учениците на екипи от по 4-5 деца, съобразно техните интереси и умения.
  • Използвайте термини и понятия, които са ясни на учениците. 
  • Проверявайте периодично дали разбират значението на конкретни понятия - стока, услуга, пазар, технологии, печалба и т.н.

Материали за дейността

В обувките на предприемача
15 минути
Групова работа

Учениците по групи влизат в ролята на предприемачи. Попълват работен лист, като в него записват каква стока или услуга са избрали да предлагат на потребителите си.

Инструкции

Раздайте на всеки екип работен лист и кадастрон. Поставете задачата като дадете ясни инструкции:

  • "В следващите 10 минути вие се превръщате в предприемачи. Трябва да измислите нещо ново и интересно, което ще предлагате на клиентите или потребителите си. Може да е стока - някаква нова играчка, нова компютърна игра, сладкиши и торти и каквото друго ви хрумне. Може да е услуга - да имате нов хотел, салон за красота или друго. Помислете - нека е нещо наистина ново и невиждано досега. И нещо много важно - трябва да измислите име на вашата фирма."

Обобщение

С тази дейност учениците вече влизат в ролята на предприемачи. Избирайки стока или услуга, която да предлагат, те започват да развиват своите бизнес идеи.

Важно!

  • Насочете вниманието на учениците към първата част на работния лист - “Кои сме ние?”. Там те трябва да напишат името на фирмата, кои са съдружниците, каква стока или услуга са избрали (трябва и да я нарисуват).
  • Съдействайте на учениците при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно. 
  • След като времето за работа изтече, помолете всеки отбор да сподели на каква идея се е спрял.

Материали за дейността

Предприемачи и потребители
15 минути
Групова работа

Учениците попълват втората част от предоставения им работен лист, която е свързана с потребителите. Всеки отбор мисли върху това кои ще са основните клиенти или ползватели на услуга и как ще бъдат привлечени като такива.

Инструкции

Насочете вниманието на учениците към втората част от работния лист:

  • "Ученици, нека в последните 10 минути от часа трябва по-подробно да опишете избраните от вас стоки или услуги. В работния лист, там където е заглавието “ОПИСАНИЕ”, ще намерите три въпроса:
  1. За кого е предназначена вашата стока/услуга, т.е. кои са вашите клиенти и потребители?
  2. С какво вашата стока или услуга е различна и интересна?
  3. Как хората ще разберат за нея?
  • Обсъдете с екипа си и отговорете писмено на въпросите."

Обобщение

Обобщете за учениците най-важното от часа: 

  • "Този час обсъдихме кой човек е предприемач и какви са особеностите на неговата дейност. За пръв път влязохте в обувките на млади предприемачи и измислихте интересни стоки и услуги, които да предлагате на клиентите и потребителите. В следващия час  предстои всеки екип да развие идеята си и да допълни проекта си. Накрая ще организираме представяне пред класа."

Важно!

  • След като времето за работа изтече, за всеки въпрос на случаен принцип изберете по един отбор, който да сподели отговора си. 
  • Накрая помолете всички екипи да залепят попълнените си работни листове върху своите кадастрони.
  • По време на проекта събирайте и съхранявайте всички работни листове, за да ги включите във финалната презентация.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.