Тиквеното ретабло и екологичните предизвикателства
Раздел
География на континентите и страните. Южна Америка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- затвърждават знания за природата, населението и културата на Южна Америка;
- посочват основни екологични проблеми и последиците им;
- формулират идеи за решения и лична отговорност към природата.
Необходими материали:
- три картончета с надписи: “Изчезването на розовия делфин”, “Обезлесяването на Амазония” и “Замърсяването на Атакама с текстилни отпадъци”;
- устройства за достъп до електронни ресурси или предварително разпечатани материали за замърсяването с текстилни отпадъци на пустинята Атакама, розовия делфин и обезлесяване на Амазония;
- работен лист “Източници на информация“;
- презентация.
Учениците ще актуализират информацията за изработката на свое ретабло и знанията си за континента Южна Америка. Ще получат предложение за ново допълнение към своята тиквена история.
Инструкции
“Елементитте, които ще включите в своето ретабло, продължават да се увеличават. Днес вие, като отговорни жители на нашата планета, имате още една важна задача. Ще изследвате екологични проблеми на южноамериканския континент. Защо? Защото нашето ретабло не е само украса - то е начин да покажем какво знаем и за какво ни е грижа.
След малко ще ви представя три конкретни екологични проблеми. И трите са сериозни предизвикателства, което засягат природата и живота на хората и животните в Южна Америка.
Задачата на всеки екип е да проучи внимателно един от проблемите, и да измисли оригинален начин да го представи в своето тиквено ретабло. Тикамазон ще даде възможност на всяка двойка да си изтегли едно от трите картончета, на които са записани тези проблеми.
Вече всички двойки си изтеглят картонче, сега слушайте внимателно за какво точно се отнасят тези заглавия. ”
Обобщение
Тази дейност свързва знанията за Южна Америка с важни екологични проблеми, които засягат континента.
Важно!
- Преди часа подгответе три картончета с надписани проблеми:
– изчезването на розовия делфин;
– обезлесяването на Амазония;
– замърсяването на Атакама с текстилни отпадъци. - Предварително проучете трите теми (може да използвате работен лист “Източници на информация”).
- По време на изтеглянето следете за ред и тишина. След като всички двойки изберат картонче, преминете към представяне на всеки проблем с едно-две изречения.
В тази дейност учениците работят по двойки, за да изследват избрания от тях екологичен проблем, използвайки предоставени и собствени източници. След проучването ще обсъдят идеи за решения на проблема и ще предложат как да покажат посланието си в тиквеното ретабло.
Инструкции
“Ще преминем към изследователска работа върху проблема и предлагане на идеи за неговото решение. Всеки екип ще проучи екологичния проблем, който изтегли в началото на часа. На няколко устройства са отворени материали с информация за проблемите. Първите 10 минути вие и вашият партньор ще се запознаете с тях.
Трябва да запишете в тетрадката си:
- Какво представлява проблемът?
- Какви са причините и последиците?
- Идеи за справяне с проблема?
- Как ще представите тази тема във вашето тиквено ретабло – например като кратък надпис, рисунка, фигурка или символ.
След като минат тези 15 минути, ще обобщим наученото за всеки проблем и вашите идеи.”
Обобщение
Тази дейност ще помогне на учениците да разберат по-дълбоко екологичните проблеми в Южна Америка, да предложат решения и да започнат да планират как тяхното тиквено ретабло може да предаде послание за опазване на природата.
Важно!
- Преди часа заредете източниците на електронни устройства като се съобразите с броя на учениците - максимален брой по четири ученици на устройство (например един и същи източник може да е зареден на пет устройства). Следете дали учениците използват устройствата за проучване по темата. По ваша преценка може предварително да разпечатате материалите и децата да ползват хартиени копия.
- Отделете достатъчно време за обсъждане на решения и идеи за ретаблото. Насочвайте разговора с въпроси: “Какво бихте казали на хората, които замърсяват или изсичат горите?”, “Как вашето ретабло може да покаже, че този проблем е сериозен?” и т.н.
Учениците правят рефлексия върху своята изследователска работа и получават последни указания как да обединят всички научени теми в цялостна история в своето ретабло. Обсъждат какви елементи задължително трябва да включат и как творчески да оформят проекта си.
Инструкции
“Сега е време да планирате изработването на вашето ретабло.То трябва да съдържа три важни акцента, които да са свързани помежду си като една цяла история:
1. Природата на Южна Америка и растенията, които проучихте в първия урок: важни култури, дошли оттам.
2. Населението и държавите: нещо, което показва културата, хората или известни места.
3. Екологичният проблем и вашето предложение за неговото решение.
По желание може да добавите и връзка с Хелоуин - символ, кратък надпис или украса.
Ретаблото може да бъде направено от картон или кутия във формата на тиква, истинска издълбана такава или пък пластмасова тиква - творческата интерпретация е ваша.
Сега заедно с партньора си решете и разпределете помежду си отговорности:
- какъв ще е общият вид на таблото?
- кой кои елементи ще изработва?
- кой ще подготви текста или надписа
Всеки от вас трябва да има роля - така показвате, че работите като екип. Ще имате една седмица да подготвите вашето ретабло.
Вашето тиквено ретабло трябва да бъде история, която едновременно показва вашите знания за природата, държавите и хората на Южна Америка и разказва за избрания екологичен проблем и решението му. По желание включва елемент, свързан с Хелоуин. На специален урок ще го представим пред гости и публика.”
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да обединят всички научени теми - природата, културата и екологичните проблеми на Южна Америка - в обща история, разказана с техния творчески проект. Екипната работа и ясното разпределяне на отговорностите ще направят резултата по-смислен и впечатляващ.
Важно!
- Подчертайте, че разпределянето на задачите е част от работата в екип и всеки трябва да допринесе. Напомнете, че няма правилен или грешен избор за оформлението: важно е елементите да са свързани логично. Поощрявайте креативността - отбележете, че се оценяват не само знанията, но и начинът, по който ще предадат послание чрез проектите си.
- Подкрепяйте учениците с насочващи въпроси, ако се затрудняват.
