Раздел

Числата от 11 до 20

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават точка и отсечка; 
  • използват чертожна линия за измерване и чертане на отсечка по дадена дължина; 
  • записват резултата от измерването на отсечка в сантиметри; 
  • познават мерната единица за дължина сантиметър и нейното означение (см);
  • извършват действията събиране и изваждане с мерната единица сантиметър.

Необходими материали:

  • графитни моливи
  • чертожни линии – за всяко дете
  • картинка на улици с номера от 11 до 20
  • работен лист с дължини на улици
Колко дълга е нашата улица?
10 минути
Дискусия

Учениците чрез пример с улица, разделена на няколко отсечки, откриват как да изчислят общата ù дължина, като събират отделните части.

Инструкции

  • "Това е една улица. Тя е разделена на части - отделни отсечки. Какво беше отсечка?
  • Браво, деца! Отсечка е права линия, която има начало и край.
  • Как според вас знам колко дълга е всяка част? С какво е измерена всяка от отсечките?
  • Да, с помощта на линия. А ако искаме да разберем колко е дълга цялата улица, какво трябва да направим?
  • Точно така, трябва да съберем частите.
  • Кой ще излезе на дъската, за да намери дължината на цялата улица?
  • Каква мерна единица сме използвали, за да означим дължините на частите?"

Обобщение

"Видяхме, че за да разберем колко е дълга улица, можем да съберем отделните ù части. Събирането ни помага да намерим общата дължина."

Важно!

  • Начертайте на дъската улица, като я разделите на няколко части и запишете дължините на всяка от тях.
  • Насърчавайте учениците да обясняват мисленето си, а не само да дават отговори.
  • Припомнете на учениците какво означава отсечка, как я измерваме и какви мерни единици използваме.
  • Давайте примери с реални ситуации: „Ако искаме да знаем колко е дълга нашата улица, трябва да добавим всички части.
  • При нужда подпомогнете измерването и събирането.

Материали за дейността

Строим улица – събираме и изваждаме
15 минути
Работа по двойки

В екипи по двама учениците измерват дължините на улици и извършват действията събиране и изваждане с измерените дължини.

Инструкции

  • "Ще работите по двама. Ще са ви необходими линии и моливи за тази задача. 
  • Всеки екип ще получи работен лист с карта на улици. Трябва да измерите дължините на всяка улица правилно - поставяте нулата в началото на отсечката.
  • Измерете отсечките, събирайте и изваждайте дължините на улиците както е посочено в задачите."

Обобщение

Работихме заедно, за да изчислим и планираме дължини на улици. Това ни помага за планирането на нашия град.

Важно!

  • Подберете задачи с визуални опори.
  • Дайте пример - “Ул. Слънчева плюс ул. Лунна означава да измерите дължината на ул. Слънчева и да я съберете с дължината на ул. Лунна.”
  • Помагайте при изчисленията, ако има нужда.
  • Насърчавайте учениците да записват пълните решения и да изписват мерната единица “см”.
  • Поддържайте позитивна атмосфера на сътрудничество в екипите.

Материали за дейността

Улицата е готова!
10 минути
Рефлексия

Учениците представят готовите си улици, споделят как са измервали и събирали дължини, обсъждат грешки и успешни решения. Чрез кратка рефлексия осмислят наученото за събирането и изваждането при работа с дължини.

Инструкции

  • "Погледнете готовите си улици и измерванията, които направихте.
  • Как измерихте дължините на отделните отсечки?
  • Как събрахте дължините, за да намерите общата?
  • Имаше ли моменти, когато трябваше да извадите?
  • Споделете какво ви хареса в работата на вашата група и какво научихте за измерването и смятането."

Обобщение

"Днес разбрахме, че когато искаме да намерим обща дължина, събираме частите, а когато търсим липсваща дължина, можем да използваме изваждане. Тези умения ни помагат да решаваме задачи от живота – като да измерим и създадем своя улица."

Важно!

  • Давайте думата на различни ученици, за да чуете повече гледни точки.
  • Насърчавайте използването на думи като дължина, отсечка, събиране, изваждане, сантиметър.
  • Подчертайте връзката между математическите действия и реалната задача – строеж на улица.
  • Завършете с позитивна обратна връзка: „Видяхме, че точността и сътрудничеството ни помогнаха да създадем улицата!“

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.