Стани млад изследовател
Раздел
Таблично умножение и деление
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- илюстрират с примери смисъла на аритметичните действия умножение и деление;
- познават таблиците за умножение и за деление;
- разграничават четно от нечетно число (според делимостта им на две).
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- арт материали за украса на папките – по избор
- картонена папка А4 с 10 прозрачни джоба – за учителя за пример
- картонени папки А4 с по 10 прозрачни джоба – за всеки ученик
- примерни задачи за учителя
- предмети, картинки за онагледяване – по избор
Учениците се запознават с темата на проекта и изследователската папка – какво представлява, защо е важна и как ще я използват през целия период.
Инструкции
- "Днес започваме вълнуващо приключение! В следващите уроци ще бъдете истински изследователи на природата. Ще изследвате растения и животни, ще броите, мерите и ще решавате задачи. На вас какво ви е интересно в природата?
- Всички свои задачи, наблюдения и рисунки ще събирате в специална папка, която ще подготвите по двойки. Тя ще ви помогне да съхранявате всичко важно на едно място и ще можете да го представите в края на проекта!"
Обобщение
"Сега вече знаем, че през следващите часове ще бъдем истински изследователи. Ще учим за природата и математиката заедно и ще събираме всичко интересно в папките ни. Това ще ни помогне да не забравяме наученото и да станем още по-добри изследователи. Папката ще бъде нашата специална кутия с тайни и знания!"
Важно!
- Запознайте учениците с идеята за папката, покажете примерна такава и разкажете как ще работят с нея.
- Поощрявайте въпроси и споделяния за това, какво обичат да изследват в природата.
Материали за дейността
Учениците обсъждат как умножението и делението помагат да смятаме по-бързо.
Инструкции
- "Сега ще обсъдим примери за илюстриране на смисъла на умножението и делението.
Пример 1 – Умножение като събиране на равни части
- Деца, представете си, че имаме 3 аквариума, а във всеки има по 5 рибки. Как можем да разберем колко са рибките общо?
- Можем да съберем: 5 + 5 + 5 = 15. А как можем и по-кратко?
- Имаме 3 пъти по 5. Това е умножение: 3 × 5 = 15. Значи умножението ни помага да съберем еднакви числа по-бързо.
Пример 2 – Деление като разделяне на равни части
- В кутия има 12 семена. Реших да ги поставя в 4 саксии поравно. Как да разберем колко семена ще има във всяка саксия?
- Трябва да разделим 12 на 4. Във всяка саксия ще има по 3. Точно така! Това е деление: 12 ÷ 4 = 3. Делението ни помага да разпределяме поравно.
Пример 3 – Умножение с реални обекти
- В парк има 5 езера, а във всяко има по 2 патици. Колко са патиците общо?
- 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 10 или 5 × 2 = 10. Правилно! И двата начина дават един и същ отговор, но с умножение е по-бързо.
Пример 4 – Деление като проверка на умножение
- Ако имаме 20 ябълки и ги подреждаме в кутии по 5, колко кутии ще напълним?
- 20 ÷ 5 = 4.
- Виждате ли връзката? Ако 4 × 5 = 20, значи и 20 ÷ 5 = 4. Умножението и делението са свързани!
- А кой сега ще сподели кои числа наричахме четни и кои - нечетни?"
Обобщение
"Умножението ни помага да смятаме по-бързо, когато имаме много еднакви неща, а делението – да разделяме поравно. Двете действия са свързани и ни помагат да решаваме задачи от живота. Математиката не е само числа – тя ни показва как да разбираме света около нас!"
Важно!
- Давайте възможност на учениците да споделят идеи пред класа, за да се чуят различни начини на мислене.
- Насърчавайте ги да обясняват с думи, а не само да казват резултата. Така показват, че разбират смисъла.
- Използвайте визуални примери – рисунки на дъската, картинки, предмети – за да направите умножението и делението по-нагледни.
- Подчертайте връзката между умножение и деление, за да видят учениците, че действията не са отделни, а работят заедно.
- Завършете с кратко обобщение на дъската, за да останат основните изводи ясни и видими за всички.
Материали за дейността
Учениците по двойки надписват и украсяват своите папки с джобчета – рисуват, лепят стикери, за да си създадат своя лична изследователска папка.
Инструкции
- "През целия проект ще работите в едни и същи двойки. Всяка двойка ще има изследователска папка, която ще си подготви и за която ще се грижи.
- Всяка група да вземе по една папка и да напише корицата „Изследователска папка на …….(вашите имена)“.
- Украсете я с рисунка и/или стикери, които ви харесват. В джобчетата ще съхранявате всички задачи, картинки, листчета и материали, които ще събираме."
Обобщение
"Днес започнахме нашето приключение в природата, обсъдихме смисъла на умножението и делението и подготвихме изследователските си папки."
Важно!
- Разделете предварително учениците в екипи по двама.
- Насърчавайте творческото изразяване и работата в екип.
- Помогнете при надписването и подреждането, ако има нужда.