Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават основните среди на живот – водна, сухоземна и въздушна;
- описват приспособленията на животните към различните среди;
- обясняват връзката между средата на живот и начина на живот на организмите.
Необходими материали:
- работен лист “Животни и местообитания – част 2”
- работен лист “Приспособленията на животните”
- кратки видеоклипове, показващи животни в естествената им среда – полярна мечка, бръмбар, риби, орел, вълк
- цветни моливи и флумастери
- голям плакат или флипчарт
- въпроси за викторина
Учениците разглеждат видеа на различни животни и обсъждат в каква среда живеят. Целта е да се събуди интерес и да се активират предварителни знания за различните среди на живот.
Инструкции
Подгответе няколко кратки видеоклипове, показващи животни в естествената им среда - полярна мечка, бръмбар, риби, орел, вълк.
- "Ще ви покажа няколко видеа на животни. Гледайте внимателно и помислете:
- Къде живее това животно?
- Какво забелязвате по тялото му, което му помага да живее там?
- След всяко видео ще обсъдим заедно вашите наблюдения."
Обобщение
"Разбрахме, че животните живеят в различни среди и имат специални приспособления, които им помагат да оцелеят там. Днес ще научим повече за тези среди и как организмите се адаптират към тях."
Важно!
- Подгответе предварително видеата, които ще показвате (ако не можете да осигурите пускането на видеата, можете да използвате разпечатани картинки).
- Насърчавайте учениците да изразяват мнения и да обосновават отговорите си.
Материали за дейността
Учениците работят по двойки, за да анализират приспособленията на различни животни към средата им на живот, използвайки работни листове.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "Всяка двойка ще получи работен лист с таблица и снимки на две животни.
- Попълнете таблицата, като отбележите:
- Средата на живот;
- Приспособления (напр. перки, крила, козина и др.);
- Как тези приспособления помагат на животното да оцелее.
- След това ще споделим наблюденията си с класа."
Обобщение
"Видяхме, че различните животни имат специални приспособления, които им помагат да живеят в определена среда. Това знание ще ни помогне в следващия урок, когато ще създаваме макети на среди на живот."
Важно!
- При необходимост, задавайте насочващи въпроси на учениците.
Учениците работят в малки групи, за да създадат схематично представяне на определена среда на живот на произволно паднало им се животно.
Инструкции
Разделете класа на 4 групи.
- "В тази непрозрачна торбичка съм подготвила за вас имената на няколко животни. Всеки от вас ще си изтегли случайно животно и така ще попадне в един от отборите, съответно:
- Отбор “Полярна Мечка”
- Отбор “Делфин”
- Отбор “Слон“
- Отбор “Бръмбар”.
- Вашата задача ще бъде в рамките на 15 минути да нарисувате как изглежда средата, в която живее вашето животно - всички нейни характерни особености. Тази задача ще бъде особено важна, тъй като в следващия час ще трябва да подготвите и направите 3Д макет (диорама) на една среда на живот. Така че е добре да сте подготвени със задълбочени знания за нея.
- Можете да си помагате с информация от учебника или да ми задавате въпроси, които да ви помогнат да се насочите по-добре как да представите средата, която обитава животното, което ви се е паднало.
- Разпределете добре задачите в екипа, за да можете да се справите за определеното време."
Обобщение
"Както вече ви казах, тази задача беше ключова, за да се подготвите пълноценно за следващата, в която ще трябва да изработите макети на съответната среда на живот."
Важно!
- Важно е от предишния час да сте подготвите учениците, че трябва да си носят материали за рисуване.
- Подгответе големи парчета картон или хартия от флипчарт, на която учениците ще рисуват средата на живот.
- Подгответе торбичка с листчета с имената на отборите, за да разделите класа на екипи. Броят листчета трябва да съответства на броя на учениците в класа.
Материали за дейността
Учениците затварят работата по проекта с кратка викторина, която обобщава и затвърждава наученото до момента.
Инструкции
Завършете часа с кратка игра за обобщение на наученото.
- "За финал ще изиграем една бърза игра с въпроси. Моля, за да отговорите, вдигнете ръка.
- Ще ви задам няколко въпроса. Първите са в категория “Вярно или грешно”:
- Жабите могат да живеят както във вода, така и на сушата. - вярно
- Всички риби могат да живеят и извън водата. - невярно
- Птиците не могат да живеят в гората, защото няма достатъчно въздух. - невярно
- А сега няколко въпроса в категория “Познай отговора!”
- Имам дебела козина, живея в студена среда, мога да плувам и ловя риба в ледени води. Кой съм аз? (полярна мечка)
- Какви приспособления има рибата, за да живее във водата? (Перките, хрилете и тялото ú, което е покрито с люспи.)"
Обобщение
"Мисля че сте напълно подготвени за вашата следваща задача - да направите забележителни макети на определена среда на живот."
Важно!
- Дайте шанс на различни ученици да отговорят на въпросите.
- Поддържайте динамика и интерес.
- За финал, ако има време и прецените, можете да им зададете един по-творчески въпрос: Ако беше животно, в коя среда би живял/а и защо?

