Сократов диалог: Търсене на истината в Новия свят
Раздел
Философия, ценности, норми.
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разбират спецификата на философския диалог като метод за изследване и търсене на истината;
- прилагат принципите на сократическия диалог (задаване на въпроси, изясняване на понятия, аргументация);
- формулират обосновани тези и аргументи, отчитайки различни ценностни системи;
- развиват умения за активно слушане и уважително общуване при наличие на различни мнения.
Необходими материали:
- проектор/интерактивна дъска;
- материали за писане (тетрадки, химикалки);
- работен лист “Рамка на философския диалог и подготовка”;
- (по желание) примери за кратки философски диалози или цитати от Сократ.
Чрез дискусия учениците разсъждават за разликата между обикновен спор и философски диалог, въвеждайки принципите на Сократ.
Инструкции
- "Сигурно сте виждали двама души да спорят. А сега си представете, че двама философи разговарят и са на противоположни мнения. Различават ли се двете ситуации?
- Какво означава да “търсим истината” в един разговор? Какво е важно да правим, за да разберем наистина гледната точка на другия, дори да не сме съгласни с нея?
- Днес ще се запознаем с метода на Сократ - древногръцки философ, който вярвал, че истината се ражда в диалога, чрез задаване на въпроси и изясняване на понятия. Вашата цел в този проект не е да наложите мнението на вашия орден, а да постигнете дълбоко разбиране и да намерите най-доброто решение за общностите в Новия свят."
Обобщение
Тази дейност променя перспективата на учениците за целта на спора - от "налагане на мнение" към "постигане на разбиране" или “търсене на истината”. Това е от съществено значение за ефективното провеждане на философския диалог в проекта и за развитието на умения за конструктивно общуване в живота.
Важно!
- Насочете дискусията към разграничаване на дебат/спор от диалог, целящ разбиране.
- Предствете накратко фигурата на Сократ и неговия метод (майевтика – "раждане на истината"). Подчертайте, че целта е сътрудничество за намиране на общо благо, а не победа в спор.
Учениците в групи изследват ценностите, традициите и нормите на коренното население (нахуа/ацтеки) чрез описателен текст в работния лист и дискутират тяхното значение.
Инструкции
Инструкции към учениците:
- "Продължаваме работа в малките групи. Ще получите Работен лист “Рамка на философския диалог и подготовка”. Запознайте се с основните принципи на сократическия диалог, описани в Част 1.
- Припомнете си ценностите на вашия орден (от Урок 1) и ценностите, традициите и нормите на нахуа (ацтеките) (от Урок 2). Помислете как тези две системи се пресичат по въпросите за обсъждане (образование и вяра, труд и собственост, справедливост и право, културна адаптация, взаимоотношения с властите).
- В Част 2 на работния лист подгответе своите аргументи. Важно е да не просто да 'изложите' позицията си, а да я обосновете с логика и примери. Помислете и за потенциалните аргументи на другия орден - как бихте им отговорили по начин, който търси разбиране, а не конфликт?
- Формулирайте и няколко въпроса, които бихте задали на опонентите си. Тези въпроси трябва да целят:
- изясняване на тяхната позиция;
- разкриване на предположенията им;
- търсене на общи ценности или възможни решения;
- В рамките на групата разпределете кой ще се фокусира върху кой въпрос за обсъждане. Уверете се, че всеки е готов да участва активно в диалога."
Обобщение
Тази дейност е сърцето на проекта, където учениците активно прилагат философски умения за аргументация, анализ и диалог. Чрез подготовката на своите позиции и въпроси, те се учат да мислят критично, да разбират различни гледни точки и да търсят конструктивни решения. Това е от съществено значение за предстоящата драматизация и за всеки аспект от живота, изискващ междуличностно общуване и решаване на проблеми.
Важно!
- Обикаляйте между групите, за да помагате при формулирането на аргументи и въпроси, които са в духа на сократическия диалог.
- Насърчете учениците да формулират отворени въпроси, които стимулират размисъл, а не само "да/не" отговори.
- Подчертайте важността на активното слушане и гъвкавостта в мисленето.
Материали за дейността
Учениците рефлектират върху подготовката си за диалога и се подготвят за драматизацията в следващия урок.
Инструкции
Инструкции към учениците:
- "В края на работния лист сте прочели насоки как да се подготвите се за следващия час. Тогава предстои да драматизирате вашите диалози пред класа. Припомнете си, че целта ви като монаси е да търсите разбиране и истина, а не да се състезавате.
- Какво според вас е най-важното, за да бъде нашият философски диалог успешен?"
Обобщение
Тази финална рефлексия консолидира разбирането на учениците за целите на философския диалог и ги подготвя за неговата драматизация. Тя ги насърчава да осмислят най-важните елементи за успешен диалог, което е ключово за ефективното представяне на техните аргументи и за развитието на умения за конструктивно общуване.
Важно!
- Напомнете за формата на драматизацията (по четворки - двама доминиканци и двама францисканци) и очакванията за нея.
