Следите на героите в нашите мисли и сърца
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците сравняват случки и герои в литературни и/или фолклорни произведения.
Необходими материали:
- цветни листчета
- флипчарт лист с надпис: „Искаме да ви разкажем за…“
- маркери и лепило
- принтиран текст на народната песен за Индже
- откъс от разказа „Апостолът в премеждие“ от Иван Вазов
- анкета за самооценка
- флипчарт лист/слайд с въпроса: „Как можем да покажем нашата презентация на други хора?“
Учениците се включват в кратка дискусия, водена от учителя, за това как изучаваните текстове им помагат да разбират миналото и българските герои.
Инструкции
- "Ученици, нека се върнем към двата текста, с които работихме в този проект – народната песен за Индже войвода и разказа „Апостолът в премеждие“ от Иван Вазов.
- В песента гората и планината като че ли оживяват – плачат, защото се е загубила радостта, когато Индже го няма. А когато Индже се връща, всичко се променя – повежда дружината и носи надежда.
- В разказа на Вазов видяхме друг тип герой – Левски, който не побеждава с оръжие, а със сила на духа и разум. В момент на опасност той успява да се овладее, за да спаси себе си и своя другар.
- Помислете върху тези въпроси, които ще обсъдим заедно:
- Какво според двата текста е да бъдеш герой?
- С какво Индже и Левски си приличат, въпреки че са от различни времена и жанрове?
- Кой момент ви направи най-силно впечатление – и защо?
- Може да се позовете на конкретни думи или действия на героите.
- Ученици, нека се върнем към двата текста, с които работихме в този проект – народната песен за Индже войвода и разказа „Апостолът в премеждие“ от Иван Вазов.
- В песента гората и планината като че ли оживяват – плачат, защото се е загубила радостта, когато Индже го няма. А когато Индже се връща, всичко се променя – повежда дружината и носи надежда.
- В разказа на Вазов видяхме друг тип герой – Левски, който не побеждава с оръжие, а със сила на духа и разум. В момент на опасност той успява да се овладее, за да спаси себе си и своя другар.
- Помислете върху тези въпроси, които ще обсъдим заедно:
- Какво според двата текста е да бъдеш герой?
- С какво Индже и Левски си приличат, въпреки че са от различни времена и жанрове?
- Кой момент ви направи най-силно впечатление – и защо?
- Може да се позовете на конкретни думи или действия на героите."
Обобщение
Чрез тази дейност учениците свързват прочетеното с лични преживявания и разбиране за понятието „герой“. Това създава основа за по-дълбоко осмисляне на наученото и подготвя за саморефлексията в следващата дейност.
Важно!
- Насочвайте учениците да правят сравнения между текстовете.
- Насърчавайте различни гледни точки – не търсете „правилен“ отговор.
- Ако някой ученик се затруднява, помогнете му с въпрос от типа: „Кой ред от песента най-много ти хареса?“ или „Как постъпката на Левски те накара да се почувстваш?“
Учениците попълват анкета за самооценка и участват в дискусия как наученото може да бъде споделено.
Инструкции
- "Ученици, сега ще се обърнем назад и ще помислим какво научихме и как участвахме в проекта. Ще получите анкета за самооценка. Тя няма да бъде оценявана от мен – тя е за вас.
- В нея ще запишете отговори на следните въпроси:
- Кога се чувствах най-ангажиран – например при обсъждането на образа на Индже или при създаването на нашата дигитална презентация?
- Кой текст ми помогна най-много да разбера какво значи „смелост“?
- С какво допринесох в работата на нашата група?
- Какво научих не само за героите, но и за себе си?
- След приключване на самооценяването ще обсъдим един въпрос: Как може да използваме нашата презентация, за да разкажем на повече хора за тези герои?"
Обобщение
Учениците осмислят своето участие в проекта и се научават да оценяват процеса, а не само крайния резултат. Това засилва чувството им за отговорност и принадлежност към общата работа.
Важно!
- Предвидете време за тиха работа – минимум 10 минути за анкетата.
- Обърнете внимание, че това не е изпит, а възможност за честна оценка.
- По време на дискусията водете записки за идеи за представяне – табло, уебсайт, родителска среща и др.
В групи учениците предлагат идеи за бъдещи проекти, свързани с нови герои.
Инструкции
- "Днес завършваме този проект, но с това знанието не свършва дотук.
- В групите, с които работихте, ще помислите и ще обсъдите:
- Кой друг герой – от историята, литературата или дори от нашето време – бихте желали да проучим в бъдещ проект?
- Защо именно този герой заслужава внимание? Какво бихте искали да научите и споделите с другите?
- Запишете идеята на цветно листче. Нека бъде кратко и ясно. След това ще го поставите на флипчарт лист с надпис “Искаме да ви разкажем за…” и ще го обсъдим с целия клас."
Обобщение
Тази дейност осигурява плавен преход от настоящия към бъдещ проект. Учениците виждат, че знанието е живо и може да продължи в нова посока, вдъхновена от тяхната любознателност.
Важно!
- Ако има нужда, помогнете с примери: „Има ли съвременни хора, които проявяват смелост – лекари, спасители, учители?“
- Насърчавайте кратко и смислено формулиране на идеята.
- След като съберете всички листчета, прочетете идеите на глас и залепете на флипчарт лист.
