„Силата на добрия избор“ – първа среща с приказката „Султанът и двамата овчари“ (турска народна приказка)

Раздел

Културна осъзнатост

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават основната тема на приказката (добрият избор и последиците от него);
  • определят героите и ролите им (султан, Абу Хасан, двамата овчари, кучетата, вълците);
  • извеждат поука и я свързват със собствения си опит;
  • сравняват двама персонажи по критерии (поведение, помощници, резултат);
  • използват уважителна комуникация и културна чувствителност при обсъждане на фолклор от друга култура;
  • изказват аргументи кратко и ясно, опирайки се на детайли от текста.

Необходими материали:

  • откъс от текста на турската народна приказка “Султанът и двамата овчари” (от началото до репликата на Омер за кучетата и вълците)
  • листчета
  • лепило
  • флипчарт листове
  • маркери 
  • записана рамка на дъската (Съвет → Основание → Резултат)
  • пакет за всяка група: два откъса (Омер; вторият овчар), роли, Т-диаграма (Помощници → Действия → Последици), тайминг, правила на групата, мини речник, критерии за успех
  • моливи
  • таймер
  • карти на решението (по 1 на ученик) – шаблон
  • тиксо
Какво бих посъветвал султана?
10 минути
Въведение

Учениците се запознават с кратък откъс („Кого кълнеш, Омере?“) от турската народна приказка “Султанът и двамата овчари”. Формулират лични съвети към султана, опирайки се на улики от текста. Подреждат идеите си, като се изказват по зададена “рамка”.

Инструкции

- Ученици, днес влизаме в ролята на съветници на султана. Ще чуете откъс от турската народна приказка “Султанът и двамата овчари” и всеки от вас ще предложи един конкретен съвет.

Прочетете откъса от началото до репликата на Омер за кучетата и вълците. 

- Докато слушахте, кои детайли ви направиха впечатление?

- Вземете листче и довършете едно от тези изречения:

  1. „Султане, избери хора, които…“
  2. „Провери дали помощниците ти…“
  3. „Постави правило, че…“
  4. „Смени …, защото…“
  5. „Довери се на … и изслушай …“

- Пишете кратко – използвайте 1 изречение като се опрете на текста.

- Да подредим идеите по тази рамка: “Съвет → На какво в текста стъпва? → Какъв резултат очаквам?”
- Кой желае да прочете своя съвет и да каже на кои думи/сцена стъпва?

Обобщение

В тази дейност учениците активират предходни знания и формулират кратки, текстово обосновани съвети към султана. Работят по рамката „Съвет → Основание от текста → Очакван резултат“, като упражняват четене за откриване на детайли и мислене в причинно-следствени връзки. Така договарят общи критерии за „добър избор“ и подготвят сравнение на двамата овчари в следващата дейност.

Важно!

  • Акцентирайте: „Даваме съвет, базиран на текст“, не на общи мнения.
  • Когато ученик се затруднява, насочвайте с въпрос: „Коя дума или сцена ти помага да дадеш този съвет?“
  • За ученици билингви позволете кратко обсъждане на познат език, след това преформулиране на български.
  • Подчертайте уважителен тон към културния контекст (турска народна приказка).
  • Обяснете непознати думи като: султан, падишах, везир, колачета, сарай.
  • В края на дейността направете кратко обобщение на изказаните ученически мнения.
Двама овчари – два избора“ (четене по роли и Т-диаграма)
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи с четене по роли на два ключови откъса (за Омер и за втория овчар). Сравняват изборите им чрез Т-диаграма (помощници → действия → последици), извличат поука и свързват метафората с настоящи ситуации.

Инструкции

- Ученици, сега ще проверим как работят изборите в приказката. Ще сравним двамата овчари като отговорите на следните въпроси: Какви помощници имат? Как действат? До какво води това?“

- Класът се разделя на 4 групи. Всяка група ще получи пакет с два откъса, ролеви карти и Т-диаграма.

- В групата изберете роли:

  1. Читател 1 – чете откъса за Омер (стоп след всяко изречение).
  2. Читател 2 – чете откъса за втория овчар (същата процедура).
  3. Маркер–текст – подчертава в откъса ключови думи/фрази (напр. кучета, вълци, изгубих, кротко пасяло, връщали, послушни).
  4. Маркер–диаграма – записва кратки точки в Т-диаграмата (Помощници → Действия → Последици).
  5. Секретар – оформя финалната версия (прехвърля чисто, правопис, логика), пише поуката.
  6. Говорител – следи времето, накрая представя изводите.

- Преди да започнем, припомням рамката на дъската: Помощници → Действия → Последици.

- Работим само с доказателства от текста.

Обобщение

Учениците сравняват двата модела на поведение и осмислят, че качественият избор на помощници и ясните правила предпазват общото благо. Създадената Т-диаграма подготвя сценична/дискусионна работа и пренос към реални ситуации.

Важно!

  • Разпечатайте, изрежете правилата на групата и го оставете на работните маси, така че да са видими за учениците.
  • Подгответе два откъса за работа със „стопове“.
  • Следвайте стриктно времевата рамка от инструкциите на учениците. Давайте времеви сигнали („Остават 2 мин. за лявата колона.“).
  • Диференцирайте при нужда:
  1. за билингви – позволете кратко обсъждане на роден език и след това преформулиране на български;
  2. за ученици с нужда от опора – предложете шаблонни изрази: „В текста пише, че… Затова мислим, че…“
  • Покажете на дъската критериите за успех от пакета за групова работа.
  • Обходете групите и задавайте насочващи въпроси вместо подсказване („Кое изречение ви помогна да напишете това?“).

Материали за дейността

„Моята малка стъпка днес“ – лична рефлексия и ангажимент
10 минути
Рефлексия

Учениците правят лична рефлексия и планират едно конкретно решение за деня, подкрепено с „помощник“ (човек/правило/информация/навик). Попълват „карта на решението“, споделят накратко и я поставят на плакат със заглавие „Път на избора“.

Инструкции

- Ученици, затваряме днешния урок с една малка, но важна стъпка. Всеки ще избере какво да направи още днес, за да превърне поуката от приказката в действие.

- Сега затворете очи за 10 секунди и си представете ситуация от днешния ден – в клас, у дома или с приятели, в която ще трябва да изберете. Помислете какъв помощник ще ви трябва, за да е добър изборът - човек, правило, навик или информация.

- Вземете картата на решението и довършете двете изречения:

  1. Днес ще избера да… (едно ясно действие)
  2. За да е добър изборът ми, ще разчитам на… (човек/правило/навик/информация).

- Пишете кратко и конкретно – 1 изречение на ред.

- Кой желае да сподели с едно изречение? (2–3 доброволци).

- След това всички залепват картите си на плаката „Път на избора“.

- Днес видяхме как изборът на помощници води до различни последици. С вашите карти превърнахте поуката в действие. Утре ще проверим как се е получило.

 

Обобщение

Учениците формулират конкретен, изпълним план за прилагане на поуката от приказката в реален контекст. Дейността развива умения за саморефлексия, планиране и лична отговорност, и подготвя вход към следващия час (споделяне на изпълнението).

Важно!

  • Дръжте темпото - дайте ясни времеви сигнали (напр. „Остават 60 секунди за писане“).
  • Подкрепете конкретиката - ако чуете общо твърдение („Ще бъда по-добър“), насочете: „Какво точно ще направиш? Кога? С кого?“
  • Диференцирайте при нужда (ученици билингви) - позволете първо формулиране на роден език, после изисквайте кратко преформулиране на български за картата.
  • Без оценъчност - валидирайте усилието, не сравнявайте публично качеството на плановете.
  • Проследете, като съберете 2–3 примера за последваща рефлексия в началото на следващия час („Как мина вашата стъпка?“).

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.