Раздел
География на континентите и страните. Северна Америка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят и защитават самостоятелно изработен проект по темата за Северна Америка;
- анализират и оценяват свои и чужди проекти по предварително зададени критерии.
Необходими материали:
- географски карти на Северна Америка
- цветни лепящи листчета
- бланка за оценка на лапбук
Учителят открива часа и поздравява класа за положените усилия. Учениците подреждат финалните си продукти в изложбена зона в класната стая.
Инструкции
- “Днес е денят, в който вашето пътешествие из Северна Америка завършва на голямата сцена на знанието!
- Пред вас виждате червения килим на знанието - това е символично пътека, по която ще премине всеки от вас, носейки своя лапбук. Просто преминете по червения килим, покажете вашия лабук, разгърнете го и го поставете своя лапбук на обозначената маса за изложба.
- След като всички лапбуци са подредени, ще преминем към същинската част на представянето и оценяването. Всеки лапбук ще бъде видян, оценен и уважен.”
Обобщение
Дейността създава тържествено начало на часа, признава положените усилия и подготвя класа за активно споделяне и оценяване.
Важно!
- Поставете в предната част на класната стая символичния червен килим. В края му организирайте пространство за подредба на изложбата.
- Създайте спокойна и вдъхновяваща атмосфера, в която учениците да почувстват, че техният труд е значим и ценен. Можете да пуснете тиха инструментална музика или етно мотиви от Северна Америка, които да подчертаят усещането за приключение и финал.
В тази дейност учениците разглеждат лапбуците на свои съученици и попълват индивидуални бланки за оценка по зададени критерии. Чрез тази рефлексия затвърждават знанията си, упражняват умения за оценяване и изграждат уважение към труда на другите.
Инструкции
- "Сега започваме най-вълнуващата част: разглеждането и оценяването. Всеки от вас ще изтегли на случаен принцип името на съученик, когото ще оцени - не се притеснявайте, няма да го обявявате пред всички, а само ще разгледате внимателно неговия лапбук и ще попълните бланката за оценка.
- Ще използвате специален шаблон за оценка, в който ще отбележите:
- дали са включени всички теми;
- как е представена информацията (точност, логичност);
- как е оформен визуално лапбукът;
- какво най-много ви е впечатлило;
- препоръка или поздрав към съученика.
- Може да си водите кратки бележки, докато разглеждате и да задавате въпроси на автора.
- След като попълните бланката, ще я предадете на мен – аз ще ги предам на съответните ученици в края на часа."
Обобщение
Дейността дава възможност за обективен поглед върху постигнатото чрез съпоставяне на проектите с критерии, като развива умения за оценяване и саморефлексия и култура на уважение.
Важно!
- Подгответе кутия с имената на всички ученици за изтегляне. Разпечатайте и раздайте бланки за оценяване (по шаблон). При нужда, дайте допълнителни разяснения по критериите.
- Напомнете на учениците да се отнасят с уважение към труда на другите и да бъдат обективни.
- Следете за спокойно и уважително поведение. Подканете учениците да добавят лично мнение и конструктивна похвала в последната част на бланката.
Учениците финализират пътешествието си из Северна Америка с рефлексия. Преглеждат оценките от съученици, попълват изречения за самооценка и споделят изводи. Отличават се най-добрите проекти в различни категории, а за финал всеки оставя “отпечатък“ върху цветно листче.
Инструкции
- “Мили деца, нашето пътешествие из Северна Америка завършва тук. Вярвам, че най-ценният багаж, който носите от това пътешествие, е желанието да откривате още. Благодаря ви за труда, старанието и ентусиазма! Гордея се с вас!
- Всеки от вас вече е оценил лапбука на свой съученик. А сега ще получите попълнения за вашия лапбук оценъчен лист. Прегледайте внимателно резултатите си, вижте как сте оценени по теми, оформление и представяне. Ще ви дам няколко минутки за преглед, след което ще помоля да коментирате съгласни ли сте с оценката, която сте получили. Защо?
- На дъската има три изречения за довършване :
- Гордея се с...
- Научих нещо ново за...
- Искам да се подобря в...
- Запишете ги в тетрадката си, като допълните изречението с обобщение на своя проект. Няколко от вас ще бъдат поканени да споделят. Имате 5 минути време за работа.
- Накрая искам да обявим няколко отличени творби в следните категории:
- Най-впечатляващо визуално оформление
- Най-задълбочено съдържание
- Най-креативен подход
- Най-добро представяне
- Какви лапбуци бихте искали да номинирате?
- Накрая ще ви помоля още нещо - да оставите свой “отпечатък“ на дъската. Ще ви раздам по едно лепящо листче и ще ви задам следния въпрос: “Какво научих от този проект?“. Зпишете на листчето с няколко думи най-важния урок, който си взехте.”
Обобщение
Тази дейност се провежда, за да се отбележи приключването на цялостния проект. Учениците осмислят наученото, получават признание за труда си и правят саморефлексия. Развиват умения за самооценка, уважение към усилието и желание за развитие.
Важно!
- Насърчете искреност, уважение и радост от добре свършената работа. Според оставащото време до края на часа определи продължителността на всяка стъпка, например 3-4 мин. за преглед на оценъчния лист, 5 мин. за попълване на изреченията, 5 мин. за споделяне, 5 мин. за номинации и аплодисменти, 3-5 мин. за “отпечатък" на дъската.
- За стъпката с “отпечатъците“ може да нарисувате на дъската контурите на картата на Северна Америка, по които да се залепват листчетата. Това ще завърши проекта и визуално. Не раздавайте лепящите листчета предварително, а непосредствено преди дейността, за да избегнете излишното разсейване. Ако виждате, че децата се колебаят какво да напишат, дайте примери (“Научих какво е лапбук“ или “Разбрах, че Северна Америка е много по-разнообразна, отколкото си представях“).
