Северна Америка в нашите лапбуци

Раздел

География на континентите и страните. Северна Америка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • представят и защитават самостоятелно изработен проект по темата за Северна Америка;
  • анализират и оценяват свои и чужди проекти по предварително зададени критерии.

Необходими материали:

  • географски карти на Северна Америка
  • цветни лепящи листчета
  • бланка за оценка на лапбук
По червения килим към сцената на знанията
5 минути
Въведение

Учителят открива часа и поздравява класа за положените усилия. Учениците подреждат финалните си продукти в изложбена зона в класната стая.

Инструкции

  • “Днес е денят, в който вашето пътешествие из Северна Америка завършва на голямата сцена на знанието!
  • Пред вас виждате червения килим на знанието - това е символично пътека, по която ще премине всеки от вас, носейки своя лапбук. Просто преминете по червения килим, покажете вашия лабук, разгърнете го и го поставете своя лапбук на обозначената маса за изложба.
  • След като всички лапбуци са подредени, ще преминем към същинската част на представянето и оценяването. Всеки лапбук ще бъде видян, оценен и уважен.”

Обобщение

Дейността създава тържествено начало на часа, признава положените усилия и подготвя класа за активно споделяне и оценяване.

Важно!

  • Поставете в предната част на класната стая символичния червен килим. В края му организирайте пространство за подредба на изложбата.
  • Създайте спокойна и вдъхновяваща атмосфера, в която учениците да почувстват, че техният труд е значим и ценен. Можете да пуснете тиха инструментална музика или етно мотиви от Северна Америка, които да подчертаят усещането за приключение и финал.

Материали за дейността

Оценявам със знание и уважение
15 минути
Самостоятелна работа

В тази дейност учениците разглеждат лапбуците на свои съученици и попълват индивидуални бланки за оценка по зададени критерии. Чрез тази рефлексия затвърждават знанията си, упражняват умения за оценяване и изграждат уважение към труда на другите.

Инструкции

  • "Сега започваме най-вълнуващата част: разглеждането и оценяването. Всеки от вас ще изтегли на случаен принцип името на съученик, когото ще оцени - не се притеснявайте, няма да го обявявате пред всички, а само ще разгледате внимателно неговия лапбук и ще попълните бланката за оценка.
  • Ще използвате специален шаблон за оценка, в който ще отбележите:
    • дали са включени всички теми;
    • как е представена информацията (точност, логичност);
    • как е оформен визуално лапбукът;
    • какво най-много ви е впечатлило;
    • препоръка или поздрав към съученика.
  • Може да си водите кратки бележки, докато разглеждате и да задавате въпроси на автора.
  • След като попълните бланката, ще я предадете на мен – аз ще ги предам на съответните ученици в края на часа."

Обобщение

Дейността дава възможност за обективен поглед върху постигнатото чрез съпоставяне на проектите с критерии, като развива умения за оценяване и саморефлексия и култура на уважение.

Важно!

  • Подгответе кутия с имената на всички ученици за изтегляне. Разпечатайте и раздайте бланки за оценяване (по шаблон). При нужда, дайте допълнителни разяснения по критериите.
  • Напомнете на учениците да се отнасят с уважение към труда на другите и да бъдат обективни.
  • Следете за спокойно и уважително поведение. Подканете учениците да добавят лично мнение и конструктивна похвала в последната част на бланката.

Материали за дейността

Остави отпечатък – какво научих от лапбука
20 минути
Обратна връзка

Учениците финализират пътешествието си из Северна Америка с рефлексия. Преглеждат оценките от съученици, попълват изречения за самооценка и споделят изводи. Отличават се най-добрите проекти в различни категории, а за финал всеки оставя “отпечатък“ върху цветно листче.

Инструкции

  • “Мили деца, нашето пътешествие из Северна Америка завършва тук. Вярвам, че най-ценният багаж, който носите от това пътешествие, е желанието да откривате още. Благодаря ви за труда, старанието и ентусиазма! Гордея се с вас!
  • Всеки от вас вече е оценил лапбука на свой съученик. А сега ще получите попълнения за вашия лапбук оценъчен лист. Прегледайте внимателно резултатите си, вижте как сте оценени по теми, оформление и представяне. Ще ви дам няколко минутки за преглед, след което ще помоля да коментирате съгласни ли сте с оценката, която сте получили. Защо?
  • На дъската има три изречения за довършване :
    • Гордея се с...
    • Научих нещо ново за...
    • Искам да се подобря в...
  • Запишете ги в тетрадката си, като допълните изречението с обобщение на своя проект. Няколко от вас ще бъдат поканени да споделят. Имате 5 минути време за работа.
  • Накрая искам да обявим няколко отличени творби в следните категории:
    • Най-впечатляващо визуално оформление
    • Най-задълбочено съдържание
    • Най-креативен подход
    • Най-добро представяне
  • Какви лапбуци бихте искали да номинирате?
  • Накрая ще ви помоля още нещо - да оставите свой “отпечатък“ на дъската. Ще ви раздам по едно лепящо листче и ще ви задам следния въпрос: “Какво научих от този проект?“. Зпишете на листчето с няколко думи най-важния урок, който си взехте.”

Обобщение

Тази дейност се провежда, за да се отбележи приключването на цялостния проект. Учениците осмислят наученото, получават признание за труда си и правят саморефлексия. Развиват умения за самооценка, уважение към усилието и желание за развитие.

Важно!

  • Насърчете искреност, уважение и радост от добре свършената работа. Според оставащото време до края на часа определи продължителността на всяка стъпка, например 3-4 мин. за преглед на оценъчния лист, 5 мин. за попълване на изреченията, 5 мин. за споделяне, 5 мин. за номинации и аплодисменти, 3-5 мин. за “отпечатък" на дъската.
  • За стъпката с “отпечатъците“ може да нарисувате на дъската контурите на картата на Северна Америка, по които да се залепват листчетата. Това ще завърши проекта и визуално. Не раздавайте лепящите листчета предварително, а непосредствено преди дейността, за да избегнете излишното разсейване. Ако виждате, че децата се колебаят какво да напишат, дайте примери (“Научих какво е лапбук“ или “Разбрах, че Северна Америка е много по-разнообразна, отколкото си представях“).

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.