Северна Америка: открий, попълни, създай

Раздел

География на континентите и страните. Северна Америка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят географското положение, големината и границите на Северна Америка;
  • разпознават и локализират крайните географски точки на континента;
  • описват основни характеристики на бреговата линия и различни форми на брегове;
  • използват атлас и учебник за извличане и сравняване на географска информация.

Необходими материали:

  • природогеографска карта на Северна Америка;
  • атласи;
  • учебници;
  • географска визитка на Северна Америка;
  • чеклист за Лапбук “Северна Америка”.
"Континентът в куфара"
5 минути
Въведение

Учителят изважда от кутия/куфар четири символа, свързани с новия континент. Учениците ги наблюдават, разсъждават какво ги обединява познават из кой континент ще “пътешестват“.

Инструкции

  • “Здравейте, млади географи! Днес ни предстои да започнем едно ново, вълнуващо географско пътешествие.
  • Тук до мен има един куфар с улики. Вътре има четири предмета, които ще ни подскажат кой континент ще бъде обект на нашето внимание в следващите часове. Ще ги извадя един по един. Огледайте внимателно всеки предмет. Мислете: какво общо имат уликите?
  • И така, из кой континент ще пътешестваме? Точно така: Северна Америка!”

Обобщение

Дейността създава първоначален интерес към темата и подготвя учениците за проектната работа по лапбук, като развива умения за наблюдение, логическо мислене и съвместна работа.

Важно!

  • Подгответе фигурки или разпечатани изображения на четири символа, свързани със Северна Америка - например пуйка, Статуята на свободата, Ниагарския водопад и ескимоси и ги сложете в куфар или кутия. След изваждането на всяка улика оставете учениците наблюдават и коментират.
  • Подгответе природогеографска карта на континента и след като континентът бъде разпознат, я поставете на видно място.
Северна Америка на картата: проучване с мисия
25 минути
Самостоятелна работа

Учениците се разпределят в четири тематични групи според номерата си в дневника. Всеки получава идентичен работен лист, но в началото попълва само своята тематична част. След самостоятелна работа, един представител от всяка група споделя откритията си с останалите. Екипът допълва останалите секции в листа, като постепенно изгражда пълна картина за географията на континента.

Инструкции

  • “Всеки от вас ще получи работен лист, в който има четири части. Ще работим по групи, но всеки ще попълва листа си самостоятелно.
  • Ще ви разделя на четири групи според последователността на номерацията ви в дневника. Записвам на дъската:
    • 1 група отговаря за географското положение на Северна Америка;
    • 2 група - за границите, крайните географски точки и големината на континента;
    • 3 група - за бреговата линия и бреговите форми;
    • 4 група - за откриването и опознаване на континента.
  • Използвайте атласа и учебника, за да попълните своята част. След това ще чуем по един представител от всяка група. Останалите ученици от екипа могат да го допълват или поправят, ако има нужда. Ще споделяте информацията пред географската карта.
  • Докато посоченият екип споделя, учениците от всички други екипи ще попълнят съответната част в своите работни листове. Целта е в края на часа да имате напълно попълнени “географски визитки“ на Северна Америка.”

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да усвоят новите знания за Северна Америка с помощта на информацията от учебника и атласа.

Важно!

  • Разпечатайте по един работен лист за всеки ученик. Важно е учениците да разполагат с атласи и учебници. Разделете класа на четири тематични групи, според последователността на номерата в дневника. 
  • Напомнете, че всеки ученик попълва само своята част, използвайки атлас, учебник и карта. Осигурете около 10 минути за самостоятелна работа в групата - учениците могат да обсъждат помежду си, но писмената работа се изпълнява индивидуално.
  • Дайте възможност на представител от всяка група да презентира резултатите пред географската карта в класната стая. Насърчавайте останалите ученици от екипа да се включат, ако е нужно да допълнят или коригират нещо.
  • В края на дейността може да направите кратко обобщение с целия клас.

Материали за дейността

Стартираме лапбук „Северна Америка“
10 минути
Творческа задача

В тази финална част на урока учениците се запознават с проектната задача – изработване на индивидуален лапбук за континента Северна Америка. Учителят представя какво е лапбук, как ще се изработва и какви теми ще включва. Дейността осигурява плавен преход от днешната групова работа към дългосрочния проект, мотивира учениците и поставя ясни очаквания за следващите стъпки.

Инструкции

  • “Днес вие открихте географската визитка на Северна Америка - видяхте къде се намира, какви са нейните граници, размери и как изглеждат бреговете ѝ. Това беше първата ви крачка към нещо голямо и вълнуващо.
  • Сега започваме работа по нашия голям проект – лапбук за Северна Америка. Лапбукът е като лична книжка-папка, в която ще събираме всичко важно, което ще научим под формата на карти, рисунки и кратки текстове. Това ще ви помогне да подредите знанията си, да запомните по-добре и да покажете какво сте научили.
  • Ще работите стъпка по стъпка. След всеки урок ще попълваме различна част от лапбука. Ще ви давам шаблони, идеи и помощ, но вие ще решавате как да го подредите, украсите и представите. Всеки може да се справи, независимо от художествените му умения, защото са важни съдържанието, мисленето и старанието.
  • В края на проекта ще имате собствен географски лапбук. Сега ще получите чеклист, по който да проследите дали всичко е завършено. Лапбукът трябва да съдържа 8 тематични секции:
    • Географско положение и брегова линия
    • Релеф с интересни природни обекти
    • Климат 
    • Води
    • Природни зони и опазване на природата
    • Население и култура
    • Държави от Северна Америка
    • Оформление и финален дизайн”

Обобщение

Тази дейност дава завършек на първия урок и информира учениците какво представлява финалния продукт на проекта и как ще се изработи. Осигурява се плавен преход от екипната работа към индивидуалната задача, като се стимулират мотивацията, ангажираността и желанието за творчество.

Важно!

  • Обяснете ясно какво е лапбук: покажете пример (ако имате), видео или снимка. Раздайте чеклиста за лапбук. Подчертайте, че проектът е индивидуален и ще бъде изработван поетапно. След като учениците разгледат ръководството и чеклиста отговорете на въпроси, ако има такива.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.