Раздел
Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
- разбират принципа за изграждане на редицата на естествените числа;
- броят до 10 в прав, в обратен ред и поредно;
- сравняват числата до 10;
- представят числата до 10 като сбор от две числа;
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 10;
- събират три и повече числа;
- познават мерната единица за маса килограм и нейното означение (кг);
- разпознават по стойност монетите от 1 стотинка, 2 стотинки, 5 стотинки, 10 стотинки, 1 лев и 2 лева и банкнотите от 5 лева и 10 лева;
- извършват действията събиране и изваждане с изучените мерни единици;
- решават устно текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.
Необходими материали:
- маси/чинове за щандове
- графитни и цветни моливи
- ножици и лепила
- бели листове – за рисуване на стоките и за табелки за цените
- цветни листове – за рисуване или изрязване на стоките
- хартиени пари – монети от 1лв и 2лв, банкноти от 5лв и 10 лв
Учителят разказва на учениците как Горският пазар ще се разшири. Животните търсят нови търговци и учениците ще трябва да създадат собствени щандове, за да продават.
Инструкции
- "Внимание, малки математици! Имам страхотна новина – Горският пазар ще се разширява! Животните са толкова доволни от нашата помощ, че търсят нови търговци. И знаете ли кой ще отвори новите щандове?... Точно вие! Пригответе се да станете истински продавачи – ще изберете какво да продавате, ще пресмятате, ще привличате купувачи. Готови ли сте да отворим вашите щандове?
- Сега ще ви покажа снимки на няколко примерни щандове с продукти и цени, за да се ориентирате как трябва да изглеждат."
Обобщение
"Запознахме се с това как се прави магазин и как се поставят цени. Запалихме въображението и желанието на всички вас да се включат активно в създаването на свои щандове."
Важно!
- Запалете интереса на децата с възможности за творчески идеи.
- Покажете примерен щанд с продукти и цени.
- Обяснете, че когато са готови, всяка група ще има време да се подготви и време да продава и да пазарува.
В екипи учениците създават свой щанд с име, продукти, цени. След това влизат в ролите на продавачи и купувачи.
Инструкции
Разделете класа на екипи по трима или четирима ученици.
- "Ученици, следващата дейност ще протече в две части.
- Част 1 – Създай щанд ще бъде 15 минути. Вие трябва да:
- изберете име на щанда си (напр. “Свежите зеленчуци на Зайо”);
- изберете няколко продукта от нашите картинки или си нарисувайте/изрежете от цветните хартии;
- подредете продуктите на своя щанд;
- сложите цена на всеки продукт (до 10 лв).
- Част 2 – Игра на пазар ще бъде с продължителност 10 минути.
- Половината от екипите ще са купувачи – избират и плащат продукти от другите щандове.
- После другите екипи и така докато се изредят всички."
Обобщение
"Използвахме знанията и уменията си за пазаруване в реална ситуация. Създавахме, продавахме, смятахме, използвахме пари. Работихте чудесно в екип."
Важно!
- Подгответе местата за щандове с нужните материали.
- Обикаляйте и подпомагайте създаването на ролевата игра.
- Насочвайте учениците за формиране на сравнително реални цени на продуктите.
- Насърчавайте творческото мислене при избор на име на щанда и изработване на продукти.
- Следете за поставяне на “лв” на табелите с цените и насърчавайте, ако ученици решат да запишат цена за килограм, а не за бройка.
- Следете всяка група да се включи и в двете роли.
- При необходимост осигурете повече време за тази дейност. Друг вариант е предварително в часовете по технологии и предприемачество или изобразително изкуство да проведете първата част от дейността - Създай щанд.
Материали за дейността
Учениците споделят кой щанд им е бил най-интересен и какво са научили.
Инструкции
Завършете часа и проекта с рефлексия.
- "Кой щанд ви хареса най-много? Защо?
- Какво научихте днес? Беше ли лесно да си продавач?
- Какво беше най-забавното в пазаруването?"
Обобщение
"Разбрахме, че може да се учи чрез игра и работа в екип. Станахме по-уверени в боравенето с пари, килограми, пазаруване и задачи."
Важно!
- Насърчете всяко дете да сподели.
- Обобщете как математиката помага в реалния живот – при пазаруване, смятане, сътрудничество.
