Създаване на мини зеленчукови градини
Раздел
Планиране и обработка
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават начини за засаждане на растения чрез луковица;
- представят резултатите от собствената си работа.
Необходими материали:
- луковици
- разсад
- семена
- пръст
- кутии
- саксии
- картон от яйца
- кофички от кисело мляко
- ръкавици
- дървени пръчици за табели
- идеи за оранжерии в класната стая
- идеи за табели
Учителят ангажира вниманието на учениците със “зеленчуково стихотворение” и поставя целта на урока.
Инструкции
Започнете часа със стихотворение, с което да въведете темата на урока - създаване на “Моята зеленчукова градина”:
Зеленчуци
Морков, грах и броколи,
цял кош с тях си напълни!
Зеле, тиква и картоф –
само да не е суров!
Най – червения домат
с хубав вкус и аромат.
Зеленчуците вземи,
сладко, сладко си хапни!
С витамините милиони
са храна за шампиони.
автор: Биляна Дар
Поставете целта на урока:
- Ученици, през този час всеки от вас ще създаде своя мини оранжерия, в която ще си засади зеленчуци и билки.
Обобщение
С тази дейност се поставя целта на урока и учениците знаят какво се очаква от тях до края на часа.
Важно!
- Проверете дали всеки отбор разполага с необходимите материали - саксия, картон от яйца или кофичка от кисело мляко, луковица лук, маруля разсад, семена копър и магданоз, пръст, ръкавици.
- Покажете на учениците примерни идеи за оранжерии в класната стая.
Материали за дейността
Учениците, разделени на екипи, създават мини зеленчукови градини.
Инструкции
Сложете си ръкавиците за работа.
- Всеки от вас трябва да постави на ръцете си ръкавици. Това е необходимо от хигиенична гледна точка, за да са чисти ръцете ни, но също така и за да не се нараним при работа.
Покажете на учениците как да напълнят саксиите си - взимат с ръце от плика с пръст и поставят в саксията. След това демонстрирайте как се правят дупчиците, в които се засаждат луковиците, разсада и семената. Накрая полейте с вода.
Преминете към същинската дейност - всеки сам да засади растенията си. Дайте ясни инструкции на учениците:
- Всеки от вас има 15 минути време за работа, за да създаде своята градина. Спазвайте стъпките, които ви показах преди малко: поставяне на ръкавиците; слагане на пръст в саксиите; правене на дупчици в пръстта; засаждане на луковиците, разсада и семената; поливане.
Обобщение
След тази дейност учениците на практика познават начините за засаждане на растения - чрез луковица, семена и готов разсад.
Важно!
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно.
- Междувременно, докато кипи усилена работа, може в класната стая да звучат подходящи песнички (“Зеленчуци, който не яде”, “Едно картофче”, “Посеяла баба леща” и др).
Материали за дейността
Учениците създават табелки, с които отбелязват какви зеленчуци са засадили в градинките си.
Инструкции
Раздайте на учениците дървени пръчици, с чиято помощ да направят табели за зеленчуковите си градини. Обяснете:
- Всички получихте дървени пръчици, за да си изработите табели за градинката. Върху всяка пръчица трябва да е написано и нарисувано това, което сте засадили.
Докато учениците работят, обобщете им това, през което са преминали до момента:
- Запознахме се с различни зеленчуци, забавлявахме се, докато четохме гатанки и стихотворения за тях. Днес научихте и нещо много важно - как да засаждате луковици, разсад и семенца. Сега заедно ще чакаме да пораснат зеленчуците, като всеки ден се грижим за тях.
Обобщение
Всички градинари трябва да познават растенията, които засаждат. В класната стая по табелите ще се ориентираме какви зеленчуци ще пораснат в оранжериите.
Важно!
- Покажете на учениците примерни идеи за табели.
- Ако не разполагате с достатъчно време, може децата да довършат табелите за домашна работа.