Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
50 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават основни видове среди на живот;
- описват как е устроена една среда и какви организми я обитават;
- представят своите знания чрез създаване на модел.
Необходими материали:
- картонени кутии/капаци за основа на макета
- цветна хартия, стикери, стари списания
- ножици, лепило, маркери
- глина, пластилин или природни материали (листа, камъчета и др.)
- малки животински фигури (или изображения за изрязване)
- табелки с етикети за надписване на частите на макета
Създаване на диорама
50 минути
Практическа задача
Инструкции
Тази дейност е извънкласна и учениците продължават да работят в същите екипи.
- "Деца, вие вече научихте много за различни среди на живот на животните. Сега е ред да покажете какво сте научили.
- В предишния урок вие бяхте разделени по отбори и рисувахте средата на живот на няколко животни - Отбор “Полярна мечка”, Отбор “Делфин”, Отбор “Слон“ и Отбор “Бръмбар”.
- Сега ще работите в същите отбори, само че задачата е да направите пълноценни и подробни 3Д макети/диорами на съответната среда на живот, която тогава само нарисувахте.
- Разпределете си добре различните роли. Наблегнете на основните характеристики на средата и помислете и за други животни, които я обитават. Можете да ги нарисувате, да ги добавите като пластмасова фигурка, ако разполагате с такава или да ги направите от пластилин.
- Направете табелки с имената на средата и животните.
- Подгответе се да представите своя макет пред класа – каква е средата, кои животни живеят там и как са приспособени към нея."
Обобщение
Чрез създаването на макет учениците визуализират своите знания за средите на живот, свързват теорията с практика и развиват умения за екипна работа и устно изразяване.
Важно!
- Насочете предварително учениците да си приготвят материали за създаването на макетите (хартия, картонени кутии, фулмастри), пластмасови фигурки на животни.
- Подгответе учениците, че може да се наложи да споделят донесените от у дома материали със свои съученици, в случай, че не им се падне среда на живот, за която те са подходящи.
- Следете времето – напомняйте кога е време за преминаване от изработка към приключване.
- Насърчавайте всички деца да се включат.
- Заснемете готовите макети – може да оформите изложба или дигитална галерия.