Раздел

Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • представя двуцифрено число като сбор от десетици и единици по различен начин;
  • измерват дължина на отсечка в дециметри (дм).

Необходими материали:

  • рафитни и цветни моливи
  • флумастери, маркери 
  • лепила и ножици
  • чертожни линии
  • голям картон за макета на фермата
  • бели и цветни листове
  • други материали за работа – клечки, памук и др. (по желание)
  • помощно табло “Десетици и единици”
  • помощно табло “Числата от 1 до 100”
  • табло “Връзка между метър, сантиметър и дециметър”
Фермерите планират
10 минути
Дискусия

Учениците си припомнят какво са научили в предишните уроци чрез въпроси и кратък преглед на основните знания. След това всяка група получава задача – какво ще изработи на макета на фермата.

Инструкции

  • "Нека си припомним какви ферми посетихме досега.
  • Какви числа използвахме? Как измервахме пътища и огради?
  • Какво научихме?
  • Сега ще създадем наша ферма – ще се разделим на групи и всяка група ще има задача:
    • Група 1 - изработва животни с номера, които ще представи като сбор от единици и десетици;
    • Група 2 - проектира и отбелязва огради;
    • Група 3 - прави пътища с определени дължини."

Обобщение

"Днес започваме нещо много важно – ще създадем нашата собствена ферма! Припомнихме си какво вече знаем - как измерваме с дециметри и метри, какви числа използваме, и защо ни трябват точни мерки. Всяка група има своя мисия – животни, огради или пътища. Работете като истински фермери – планирайте, измервайте и бъдете точни! Всичко, което научихме досега, ще ни помогне!"

Важно!

  • Помогнете на учениците да си припомнят фермите и дейностите - числата до 100, представяне на двуцифрени числа като сбор от единици и десетици, мерните единици за дължина - сантиметър, дециметър, метър.
  • Разделете учениците предварително на отбори. Ако броят на учениците е по-голям, разделете ги на шест групи, които да изработват два макета на ферми.
  • Насърчете учениците да планират заедно в групите.

Материали за дейността

Създаваме нашата ферма
20 минути
Групова работа

В групи учениците създават своята част от фермата. Всяка група включва числа и мерки – номерирани животни, пътеки с дължини, огради с обозначения.

Инструкции

  • "Макетът на фермата ни е един. Всяка група ще работи отделно по своите задачи, като по всяко време ще може да поставя готовите неща върху макета. Първо отделете време да планирате какво и как ще изработите и си разпределете задачите. 
    • Група 1, съобразявайте големината на животните с размерите на загражденията и пътищата на макета.Изработете 10 животни и им дайте номера от 21 до 100. Представете всяка число/номер като сбор от десетици и единици.
    • Група 2, направете огради с дължини в сантиметри и дециметри и отбележете с етикети за кои животни са. Обсъждайте с група 1, която създава животните. Измервайте с линийка.
    • Група 3, направете пътеки с дължини в дециметри и ги запишете. Измервайте с линийка.
  • Всички групи, напишете числата ясно, проверете дали дължините са правилни! За задачите си използвайте бяла и цветна хартия, за да направите животни, огради и пътища, после изрязвайте и залепвайте."

Обобщение

"Поздравления за труда, който положихте! Днес създадохте вашата част от фермата – с истински мерки и числа! Измервахте, използвахте дециметри и сантиметри, номерирахте животни с големи числа, и работихте заедно като екип. Така вашата ферма стана точно като в истинския свят! Всичко, което научихме досега, вече го използвахте на практика."

Важно!

  • Подпомагайте с идеи, но оставете творческа свобода.
  • Проверявайте дали учениците използват точни числа и измервания.
  • Напомняйте да се включат всички ученици в групите.
  • При необходимост дайте допълнително време за работа по макета.
Готова ли е нашата ферма?
5 минути
Рефлексия

Групите представят своите части от фермата. Класът разглежда създадения модел и дава обратна връзка.

Инструкции

  • "Нека всяка група разкаже какво е направила до момента.
  • Какви числа използвахте?
  • Как измервахте пътищата и оградите?
  • Какво научихте докато работихте?
  • Готови ли сте? Имате ли нужда от още време за работа?"

Обобщение

"Нашата ферма вече е готова и истински впечатляваща! Всеки внесе своята част – с точни измервания и верни числа. Показахте, че знаете какво е метър, дециметър, сантиметър, и как да ги използвате правилно. Работихте заедно, измервахте точно и мислехте като фермери! Днес не просто учихте – построихте нещо с помощта на математиката!"

Важно!

  • Подкрепете всяка група с въпроси, ако се затрудняват.
  • Похвалете усилията им.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.