Създавам и проверявам: текстова задача с езикова клопка
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават пълен и кратък член на съществителното име от м. р., ед. ч. чрез проверка с личното местоимение той;
- правилно употребяват определителен член при съществителни имена от ж.р. ед.ч., завършващи на -т или -щ;
- пишат правилно числителните имена.
Необходими материали:
- работен лист “Бинго с числителни имена” и списък с примерни изречения за учителя
- бели листове за записване на текстовите задачи
- речници – хартиени или електронни
- цветни моливи
- флипчарт лист
Игра за преговор на числителните имена – учениците получават бинго-карти с различни числителни имена, които трябва да открият при четене на изречения.
Инструкции
- "Ученици, днес ще започнем часа с една забавна игра – тя се казва Бинго с числителни имена! Чували сте за бинго, нали? Само че нашето е специално – в него участват числителните имена, които вече познаваме.
- Вашата задача ще бъде да слушате внимателно всяко изречение, което ще ви прочета. Във всяко от тях има скрито едно числително име – то може да е бройно (като "две", "седем", "осем") или редно (като "втори", "трети", "десети").
- Сега ще ви раздам бинго-карти, на които има 9 различни числителни имена. Когато чуете число, което е написано на вашата карта, просто го оградете или сложете тикче до него.
- Веднага щом запълните цял ред, цяла колона или диагонал – извикайте високо БИНГО! Тогава ще спрем и ще проверим дали наистина имате печеливша комбинация."
Обобщение
Чрез играта учениците си припомнят видовете числителни имена и затвърдяват способността си да ги разпознават. Това е основа за създаване на текстови задачи в следващата дейност.
Важно!
- Прочетете изреченията с ясна интонация, без да акцентирате изкуствено върху числителните имена, за да насърчите внимателното слушане.
- Наблюдавайте реакциите на учениците – при нужда обяснете какъв е видът на числителното име, за да затвърдите знанията в движение.
- Поощрете участниците с дребна награда или аплодисменти, когато има „бинго“ – това ще създаде игрово настроение.
- Позволете на повече ученици да постигнат „бинго“, като продължите играта след първия победител – може да има 2–3 кръга.
- Свържете играта с граматичната тема, като в края зададете въпрос: „Какъв беше видът на числителните в изреченията? Познахте ли ги лесно?“
Учениците съставят кратки текстови задачи, в които използват числителни имена и съществителни от мъжки род, ед. ч. с пълен или кратък определителен член. Работят по двойки, разменят задачите си и откриват езикови клопки.
Инструкции
- "Ученици, сега е време вие да се превърнете в автори! Ще работите по двойки. Всеки екип ще състави по две кратки текстови задачи, подобни на тези, които решаваме в час по математика. В задачата трябва да има:
- числителни имена (напр. „пет“, „осем“, „втори“);
- съществителни имена от мъжки род, ед. ч., което е членувано (например: „учителят“, „чадъра“);
- съществително име от женски род, ед.ч., завършващо на -т или -щ, което е членувано (например: “нощ”, “радост”)
- и една малка езикова клопка – нарочно допусната грешка в членуването или в употребата на числителното име.
- След като напишете задачите, ще ги размените с друга двойка. Другият екип трябва да прочетат текстовете, да открие клопките и да ги поправи.
- След това ще върнете задачата обратно и ще обсъдите дали са открити всички допуснати грешки. Накрая добавете илюстрация към текстовите задачи и ги решете.
- Може да използвате речник."
Обобщение
Чрез създаване и редактиране на текстови задачи учениците прилагат знанията си за членуване и числителни в практичен и творчески контекст. Учат се да откриват и обясняват граматични грешки, развивайки езиковата си наблюдателност.
Важно!
- Дайте 1-2 примерни текста на задачи:
На първия ред в киносалона седели четирима ученика. След тях влезли още две семейства, всяко с по три деца.
Колко деца има вече в салона?
(Клопката е в „ученика“ – трябва да бъде форма за лице в мъжки род, мн.ч.: „ученици“.)
В музейното хранилище се съхраняват осем меча. Експертът взел мечът, който бил най-добре запазен.
Колко меча останали в хранилището?
(Клопката е „мечът“ – неправилен пълен член, трябва да е „меча“, тъй като не е подлог.)
- Припомнете проверката за пълен/кратък член чрез заместване с „той“.
- Следете дали в задачите има ясна езикова структура и смисъл.
- Поощрете използването на редни числителни, когато е подходящо.
- Ако учениците се затрудняват – предложете начална рамка (напр. „На пазара имало...“).
- Насърчавайте партньорска помощ и аргументиране при редакцията.
Избрани двойки представят задачите си пред класа. Останалите ученици откриват и обсъждат езиковите клопки. Провежда се кратко обобщение на наученото.
Инструкции
- "Чудесна работа, ученици! Сега ще чуем няколко от вашите текстови задачи. Вашата задача като слушатели е внимателно да откриете езиковата клопка – т.е. граматическата грешка, която съзнателно е оставена в текста.
- Ако забележите грешка – вдигнете ръка и обяснете какво е сбъркано и защо. След всяка задача ще обсъдим заедно:
- Какво числително име е използвано?
- Как е употребен определителният член – пълен или кратък?
- Как трябва да се напише правилно?"
Обобщение
Учениците прилагат умения за езиков анализ в реална комуникативна ситуация. Развиват увереност в представяне и в аргументирано изразяване на мнение. Това ги подготвя за създаването на собствени текстове с езикова точност.
Важно!
- Подберете задачи с различни типове клопки – едни с грешен определителен член, други с грешно числително име.
- Давайте думата на различни ученици, насърчавайте кратко обяснение.
