Сътворението според фолклора: “Господ и дяволът правят света”
Раздел
Фолклорен модел за света
Времетраене
90 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават жанровите характеристики на легендата;
- тълкуват легендата “Господ и дяволът правят света” съобразно конкретните проявления на жанра;
- съпоставят библейския разказ за началото на света с легендата;
- обясняват сходствата и разликите между тях;
- определят проблемите и конфликтите, специфични за фолклорния модел на света, и да ги съпоставят с личния си опит;
Необходими материали:
- текст на легендата “Господ и дяволът правят света”;
- текст на библейския разказ за сътворението;
- работен лист “Сравнителен анализ на сътворението”
Учениците споделят представите си за сътворението на света, за да се въведе темата за различните митологични и религиозни обяснения.
Инструкции
“В предишния час говорихме за фолклора. Днес ще се фокусираме върху една конкретна тема - как е създаден светът.
Вие как си представяте, че е създаден светът?
Чували ли сте различни истории или вярвания за неговото начало – може би от Библията, от други митологии или предания? Какво си спомняте за началото на света според древногръцката митология? Споделете какво знаете.”
Обобщение
Активиране на предварителни знания и въвежда в темата за произхода на света в различни култури, създавайки основа за изучаване на легендата.
Важно!
Започнете с отворен въпрос. Насърчавайте учениците да споделят свободно своите идеи и знания, без да ги оценявате. Запишете на дъската някои от споменатите източници (напр. Библия, митове). Целта е да се подготви почвата за сравнителния анализ.
Учениците четат легендата "Господ и дяволът правят света" и библейския разказ за сътворението, след което работят по двойки и попълват работен лист “Сравнителен анализ на сътворението” за сравнение на сюжет, герои, мотиви и послания.
Инструкции
Сега ще прочетем две различни истории за сътворението на света. Едната е българска народна легенда – “Господ и дяволът правят света”, а другата е от Библията. Вашата задача е да следите внимателно и двата текста.
След това ще работите по двойки със съседа по чин. В работния лист “Сравнителен анализ на сътворението” има таблица, в която трябва да попълните:
- Кои са главните действащи лица във всеки текст?
- Какъв е процесът на сътворение?
- Какви са основните черти на Бога/Господ и на дявола/злото във всеки текст?
- Какви са основните послания на всеки текст?
- Открийте сходства и разлики между двата текста.
Работете по двойки и обсъдете вашите наблюдения. Бъдете готови да споделите изводите си.”
Обобщение
Учениците задълбочават разбирането си за жанра легенда, развиват умения за сравнителен анализ и осъзнават разликите в представите за света между религиозните и фолклорните разкази.
Важно!
Предварително разпечатайте работен лист “Сравнителен анализ на сътворението”.
Използвайте текстовете от учебника. Осигурете достатъчно време за четене и обсъждане. Насочвайте вниманието към елементи, които отразяват фолклорния модел на света (напр. ролята на дявола като сътворчески елемент, а не само като източник на абсолютно зло; липсата на абсолютна доброта/злост; наивността и хумора във фолклорната легенда).
Посочвайте различни двойки, които да споделят мнение и да обобщят какво са записали в работния лист. Насочете вниманието на учениците към това как фолклорната легенда "човешки" интерпретира висши сили.
Материали за дейността
Класът обсъжда проблемите и конфликтите, представени в легендата, и тяхната връзка с реалния свят и личния опит на учениците, за да се осмисли универсалността на фолклорните послания.
Инструкции
“Сега, след като сравнихме двете истории, нека насочим погледа си за легендата “Господ и дяволът правят света”.
Какви проблеми или конфликти виждате в нея? Как се отнасят Господ и Дявола към идеята за доброто и злото в света? Има ли ситуации, в които доброто и злото са преплетени, както в легендата?
Обобщение
Урокът завършва с осъзнаване на връзката между фолклора и човешкия опит, както и с разбиране за дълбочината на фолклорния модел на света.
Важно!
Фокусирайте се върху общочовешките послания, които произтичат от легендата (напр. че в света има и добро, и зло, и че те често съществуват едно до друго). Насърчавайте учениците да правят паралели с личния си опит.
