Раздел
Числата до 1000
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата до 1000;
- броят в прав и обратен ред от произволно избрано число – по единици, десетици и стотици.
Необходими материали:
- състезателните карти на отборите
- турнирно табло
- лист “Скоростно писане” – за учителя
Учениците обсъждат защо им е необходимо да могат да броят в прав или обратен ред и се запознават с правилата на стъпковите предизвикателства.
Инструкции
- Преди да започнем днешното състезание, обсъдете за няколко минути с отбора си защо е важно да можем да броим напред и назад.
- Благодаря за чудесните споделяния! Да можем да броим напред и назад е много важно. Когато броим напред, знаем какво идва след едно число. А когато броим назад, можем да разберем колко остава – например колко дни до рождения ти ден или колко секунди преди да започне играта. Броенето ни помага и в магазина, когато даваме пари и чакаме ресто, в спорта – когато се отброяват точки или секунди, и дори когато броим спирките до вкъщи. Значи това не е само за училище – това е умение, което използваме всеки ден!
- След като обсъдихме това важно умение, е време да се разпознаем с това как ще се проведат стъпковите предизвикателства - състезание номер 2 от нашия турнир. Задачата ви ще бъде да броите в прав (напред) или обратен ред (назад) по различни стъпки:
- по единици – добавяте или намалявате с 1;
- по десетици – добавяте или намалявате с 10;
- по стотици – добавяте или намалявате със 100.
Обобщение
Обсъдихме защо е важно да можем да броим напред и назад, разбрахме правилата на стъпковите предизвикателства и се подготвихме да работим заедно като отбор.
Важно!
- Насърчавайте дискусията в отбора – учениците да обсъждат идеите си.
- Дайте пример за броене напред и назад по единици, десетици и стотици устно или на дъската.
- Обяснете как да записват числата на картата.
Отборите се надпреварват кой по-бързо и правилно ще запише поредицата от пет числа по зададено начало и правило (напред/назад с 1, 10 или 100).
Инструкции
- Започва второто състезание от турнира. Пригответе химикалки и състезателните си карти. Слушайте внимателно числото и правилото, което казва учителят. Бързо запишете следващите 5 числа според правилото - прав или обратен ред по единици, десетици или стотици. Ще имате 6 предизвикателства, като за всяко ще получавате по една точка. Когато приключим играта, ще проверим дали са верни и ще напишете своите точки.
- Нека дадем един пример. Казвам числото 583 - обратен ред по десетици. Това са - 573, 563, 553, 543, 533.
Обобщение
Упражнихме броене в прав и обратен ред по единици, десетици и стотици. Успяхме да работим бързо в отбори, а сега ще проверим дали е било и вярно.
Важно!
- Водете темпото и окуражавайте учениците, за да поддържате състезателната атмосфера.
- Поддържайте добрия дон - нека състезателният характер на играта не води до напрежение в отборите.
Отборите проверяват резултатите си и записват своите точки.
Инструкции
- Сега ще проверим верните отговори за всяко предизвикателство. Сравнете ги със своите записани числа. Ако всичко е вярно, запишете точка за съответното предизвикателство. Ако имате грешки, точка не се присъжда.
Обобщение
Проверихме внимателно резултатите си и се уверихме кои точки наистина сме заслужили. Научихме се да бъдем отговорни към работата си и честни в състезанието.
Важно!
- Презентирайте или запишете на дъската верните отговори. Заедно с учениците проверете и обсъдете, ако има допуснати грешки.
- Бъдете справедливи в точкуването – това поддържа доверие в турнира.
- Запишете точките на всеки отбор върху турнирното табло.


