Съчиняване на текст по преживяна случка
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- съчиняват писмен текст по преживяна случка и по словесна опора (предложен литературен герой).
- редактират свой и чужд текст.
Необходими материали:
- мисловната карта от предходния урок;
- “Работен лист за писане на чернова “Хамбургер”;
- цветни лепящи листчета.
Учениците преглеждат създадената в предишния урок мисловна карта и планират как да започнат своя разказ, като очертават началото, основната част и края.
Инструкции
“Ученици, разгледайте вашата мисловна карта, която създадохте в предходния час. Днес тя ще ви помогне да напишете разказ.
Погледнете въпросите и отговорите си. Сега си представете една добре написана история като вкусен хамбургер.
- Горната питка е началото, с което въвеждаме читателя.
- Сочната среда е сърцето на историята, в която разказваме какво се случва.
- Долната питка е краят на историята.
В работните листове “Хамбургер” запишете трите основни части на вашата история - по няколко изречения за начало, среда и край. Това ще бъде скелетът на вашата чернова.”
Обобщение
Учениците подготвят своята писмена история, като структурират ясно нейните основни части. Това им помага уверено да преминат към писане на чернова.
Важно!
- Раздайте работните листове за черновата и обяснете модела. Може да дадете пример с ваша кратка история.
- Подпомагайте с насочващи въпроси от мисловната карта учениците, които се затрудняват.
Материали за дейността
Учениците създават първата версия на своето съчинение и я обсъждат с партньор, като си дават обратна връзка.
Инструкции
“Ученици, сега използвайки плана от листа ”Хамбургер“ и мисловната карта, е време да разширите да пишете вашия разказ в тетрадките. Не се притеснявайте да правите поправки или да добавяте още изречения в текста - насърчавам ви да го направите!.
След като напишете черновата, се обърнете към партньора си. Прочетете му историята си, а след това изслушайте неговата.
Дайте си обратна връзка. Ще запиша въпросите на дъската:
- Кое ти хареса най-много?
- Имаше ли ясно начало, среда и край?
- Къде може да се добави още нещо интересно или описателно?
Погледнете отново текста си. Оградете с молив или подчертайте едно изречение, дума или част, която бихте искали да подобрите. Можете да запишете най-отдолу какво мислите да направите:
- Да добавите повече описание?
- Да промените началото?
- Да опишете по-добре чувствата?”
Обобщение
Учениците създават цялостен текст и развиват умения за обратна връзка, важна част от редакционния процес в писането. Учениците развиват умение за самооценка и се подготвят да направят текста си по-добър, мислейки като автори и редактори.
Важно!
- Можете да използвате таймер за писане, четене и коментиране.
- Припомнете на учениците, че е важно да дават позитивна и конкретна обратна връзка.
Материали за дейността
Учениците измислят загалвие за разказите си.
Инструкции
“Ученици, сега се върнете към текста си. Измислете заглавие за вашата история - едно изречение или пък само фраза, което да събере смисъла или емоцията. Запишете загавието най-отгоре.
Препишете заглавието и на цветното листче, което сега ще получите от мен. Когато сте готови, залепете листчето на дъската. Разходете се и прочетете листчетата на другите - това е нашата галерия на спомените. ”
Обобщение
Дейността помага за фокус и осмисляне на текста.
Важно!
- Помогнете с насочващи въпроси, ако виждате, че някой ученик се затруднява.
