Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • съчиняват писмен текст по преживяна случка и по словесна опора (предложен литературен герой).
  • редактират свой и чужд текст.

Необходими материали:

  • мисловната карта от предходния урок;
  • “Работен лист за писане на чернова “Хамбургер”;
  • цветни лепящи листчета.
Готови ли сте да разкажете своята история?
10 минути
Въведение

Учениците преглеждат създадената в предишния урок мисловна карта и планират как да започнат своя разказ, като очертават началото, основната част и края.

Инструкции

“Ученици, разгледайте вашата мисловна карта, която създадохте в предходния час. Днес тя ще ви помогне да напишете разказ.

Погледнете въпросите и отговорите си. Сега си представете една добре написана история като вкусен хамбургер.

  • Горната питка е началото, с което въвеждаме читателя.
  • Сочната среда е сърцето на историята, в която разказваме какво се случва.
  • Долната питка е краят на историята.

В работните листове “Хамбургер” запишете трите основни части на вашата история - по няколко изречения за начало, среда и край. Това ще бъде скелетът на вашата чернова.”

Обобщение

Учениците подготвят своята писмена история, като структурират ясно нейните основни части. Това им помага уверено да преминат към писане на чернова.

Важно!

  • Раздайте работните листове за черновата и обяснете модела. Може да дадете пример с ваша кратка история.
  • Подпомагайте с насочващи въпроси от мисловната карта учениците, които се затрудняват.

Материали за дейността

Първата чернова на моята история
25 минути
Работа по двойки

Учениците създават първата версия на своето съчинение и я обсъждат с партньор, като си дават обратна връзка.

Инструкции

Ученици, сега използвайки плана от листа ”Хамбургер“ и мисловната карта, е време да разширите да пишете вашия разказ в тетрадките. Не се притеснявайте да правите поправки или да добавяте още изречения в текста - насърчавам ви да го направите!.

След като напишете черновата, се обърнете към партньора си. Прочетете му историята си, а след това изслушайте неговата.

Дайте си обратна връзка. Ще запиша въпросите на дъската:

  • Кое ти хареса най-много?
  • Имаше ли ясно начало, среда и край?
  • Къде може да се добави още нещо интересно или описателно?

Погледнете отново текста си. Оградете с молив или подчертайте едно изречение, дума или част, която бихте искали да подобрите. Можете да запишете най-отдолу какво мислите да направите:

  • Да добавите повече описание?
  • Да промените началото?
  • Да опишете по-добре чувствата?”

Обобщение

Учениците създават цялостен текст и развиват умения за обратна връзка, важна част от редакционния процес в писането. Учениците развиват умение за самооценка и се подготвят да направят текста си по-добър, мислейки като автори и редактори.

Важно!

  • Можете да използвате таймер за писане, четене и коментиране.
  • Припомнете на учениците, че е важно да дават позитивна и конкретна обратна връзка.

Материали за дейността

Заглавие за разказа
5 минути
Рефлексия

Учениците измислят загалвие за разказите си.

Инструкции

Ученици, сега се върнете към текста си. Измислете заглавие за вашата история - едно изречение или пък само фраза, което да събере смисъла или емоцията. Запишете загавието най-отгоре.

Препишете заглавието и на цветното листче, което сега ще получите от мен. Когато сте готови, залепете листчето на дъската. Разходете се и прочетете листчетата на другите - това е нашата галерия на спомените. ”

Обобщение

Дейността помага за фокус и осмисляне на текста.

Важно!

  • Помогнете с насочващи въпроси, ако виждате, че някой ученик се затруднява.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.