Събираме парчетата от пиратската карта
Раздел
Събиране и изваждане на числата до 20 без преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват действията събиране и изваждане на числата до 20 без преминаване;
- сравняват стойностите на числови изрази;
- използват наименованията на компонентите и резултата при решаване на задачи от събиране.
Необходими материали:
- пиратска кърпа, сандък, пергамент
- пликове за писма за всяка група
- писмо от капитан Черната брада (разпечатано)
- работен лист “Пиратски задачи” за всяка група
- части от пиратска карта-пъзел – за всяка група по една част от картата
Учителят влиза в роля на пиратски водач и прочита писмо от мистериозен пират. Учениците научават, че ще трябва да съберат парчетата от карта като решават задачи.
Инструкции
- "Пирати, получихме писмо от капитан Черната брада! Сега ще ви го прочета.
- Картата към съкровището е разкъсана. Само с математически умения можем да я съберем. Готови ли сте да тръгнем на приключение?"
Обобщение
"Вече знаете защо сте тук – да помогнете на капитан Черната Брада! Още от самото начало разбрахте, че ще използвате математиката не просто за задачи, а за истинско приключение! Тази мисия ще ви покаже, че с ум и смелост всичко е възможно."
Важно!
- Влезте в роля - сложете кърпа/шапка, говорете тайнствено.
- Използвайте театрален подход, за да привлечете вниманието.
- Писмото може да е разпечатано върху стара хартия, имитираща пергамент.
Учениците работят в екипи, решават задачи и събират части от пиратска карта.
Инструкции
- "Сега ще се разделите на 6 пиратски екипажа. Всеки екип ще получи плик, в който има работен лист с математически задачи. Ако решите вярно задачите, вашата група ще получи част от картата.
- Когато сте готови, ще съединим частите и ще видим картата на съкровището."
Обобщение
"Вие вече доказахте, че сте истински пирати – решавахте задачи, събирахте частите от картата и показахте как работата в екип и математиката вървят ръка за ръка. С всяка решена задача се приближавате все повече до съкровището!"
Важно!
- Подгответе пликове с разнообразни задачи (сравение, събиране, изваждане).
- Насърчавайте учениците да използват наименованията на компонентите и резултата при решаване на задачи от събиране - събираемо, събираемо, сбор; умаляемо, умалител, разлика.
- При правилно решени задачи – дайте част от картата. Ако има грешки, насочете учениците да помислят отново.
- Стимулирайте сътрудничество между екипите, а не съревнование.
Учениците се събират пред завършената карта. Обсъждат как математиката им е помогнала да се приближат до съкровището.
Инструкции
- "Погледнете нашата карта! До къде стигнахме?
- Какво ви помогна да се справите със задачите?
- Каква стратегия използвахте в екипа, за да решите задачите и да получите частта от картата?"
Обобщение
"Погледнете картата – тя вече оживява благодарение на вас! Днес научихте, че числата не са просто в тетрадката, а са ключ към всяка загадка. А най-хубавото е, че приключението едва започва. Готови ли сте за следващата пиратска мисия?"
Важно!
- Подчертайте напредъка – показване на цялата карта.
- Насочете вниманието към това каква роля е изиграла математиката при справянето с предизвикателството.
- Оставете време за кратки споделяния от ученици.


