“С вас, приятели, мечтая аз да си играя…” – сценичен финал

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците създават драматизация по приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева.

Необходими материали:

  • списък с разпределение на ролите и последователността на сцените
  • декори
  • реквизит и костюми
  • анкета за саморефлексия
  • шаблон за хартиени пеперуди
  • флипчарт лист
  • хартиено тиксо или лепило
  • маркери
  • химикалки
Сцената ни очаква…
10 минути
Въведение

За последно учениците преглеждат репликите, подреждат сценичния реквизит и се подготвят за доброто представяне пред второкласниците.

Инструкции

  • "Ученици, представлението е почти готово, а сцената ви очаква. Нека направим последна проверка, но не като изпит – а като екип, който се подкрепя и е готов да се издигне в полет, точно като пеперудата в приказката.
  • Помислете имате ли нужда да си припомните някоя реплика? Трябва ли да оправим още нещо по костюма ви? Помогнете си един на друг – може някой да е забравил малък детайл, а вие да го подсетите.
  • Сега проверете дали всичко е на мястото си – сценичните предмети, поредността на сцените, кой къде ще застане пред публиката."

Обобщение

Последната подготовка създава усещане за отговорност и принадлежност към общата творческа задача.

Важно!

  • Подгответе списък с разпределение на ролите и последователност на сцените.
  • Насърчавайте екипността и подкрепата между учениците.
  • Бъдете активен наблюдател и коригирате само при нужда.
  • Създайте позитивна и спокойна атмосфера.
Приказката оживява – представяне пред публика
20 минути
Презентация

Учениците представят драматизацията на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева пред второкласници и получават обратна връзка от публиката.

Инструкции

  • "Ученици, сцената е ваша! Представете си, че разказвате приказката не само с думи, но с гласа си, с жестове, усмивка като предавате точното настроение. Публиката, нашите второкласници, ще ви наблюдава с интерес. Затова се стремете да пресъздадете магията на тази красива приказка.
  • Говорете ясно и високо, така че всички да ви чуват. Гледайте към публиката, не само към приятелите си. Ако нещо забравите, не се тревожете. Аз ще ви помагам.
  • Не забравяйте да се усмихвате и да се забавлявате – това не е контролно, а празник - празнувате старанието и вдъхновението, което сте вложили в този проект. 
  • В края поздравете публиката с поклон. И най-важното – бъдете горди със себе си!"

Обобщение

Представянето развива увереност и комуникативни умения, а театралната игра пред публика дава истински смисъл на наученото.

Важно!

  • Представете класа и проекта с няколко думи.
  • Следете представлението на учениците и при нужда ги подкрепете.
  • Направете снимки или видеоклип за спомен.
  • Модерирайте кратка обратна връзка от публиката (например: „Кой герой ви хареса най-много и защо?“).
Какво научих от проекта?
10 минути
Рефлексия

Учениците работят писмено по анкета за самооценка и записват едно изречение върху хартиена пеперуда, която се поставя на табло „Какво научих от проекта?“.

Инструкции

  • "Браво на всички за чудесното представление! Сега е време да се обърнем назад и да си дадем време за размисъл.
  • Ще ви раздам кратка анкета, в която ще можете да отговорите на въпроси като: Как се чувствах днес? С какво се гордея? Отговаряйте спокойно, с думи от сърце – тук няма правилни или грешни отговори.
  • А след това – ще ви дам цветна хартиена пеперуда. Напишете върху нея едно изречение – например: “Научих, че мога да говоря пред публика.” или “Гордея се, че помогнах на моя екип.” 
  • Ще залепим пеперудите на таблото „Какво научих от проекта?“ – като малък спомен за нашето общо пътешествие. Нека завършим проекта с приятелство и с увереност, че можем да създаваме чудеса заедно."

Обобщение

Рефлексията утвърждава значимостта на преживяното, развива самопознание и дава усещане за завършеност.

Важно!

  • Разпечатайте пеперудите на цветна хартия.
  • Насърчавайте искрените отговори.
  • Прочетете на глас някои от пеперудите (с разрешение).
  • Снимайте таблото за спомен.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.