“С вас, приятели, мечтая аз да си играя…” – сценичен финал
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците създават драматизация по приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева.
Необходими материали:
- списък с разпределение на ролите и последователността на сцените
- декори
- реквизит и костюми
- анкета за саморефлексия
- шаблон за хартиени пеперуди
- флипчарт лист
- хартиено тиксо или лепило
- маркери
- химикалки
За последно учениците преглеждат репликите, подреждат сценичния реквизит и се подготвят за доброто представяне пред второкласниците.
Инструкции
- "Ученици, представлението е почти готово, а сцената ви очаква. Нека направим последна проверка, но не като изпит – а като екип, който се подкрепя и е готов да се издигне в полет, точно като пеперудата в приказката.
- Помислете имате ли нужда да си припомните някоя реплика? Трябва ли да оправим още нещо по костюма ви? Помогнете си един на друг – може някой да е забравил малък детайл, а вие да го подсетите.
- Сега проверете дали всичко е на мястото си – сценичните предмети, поредността на сцените, кой къде ще застане пред публиката."
Обобщение
Последната подготовка създава усещане за отговорност и принадлежност към общата творческа задача.
Важно!
- Подгответе списък с разпределение на ролите и последователност на сцените.
- Насърчавайте екипността и подкрепата между учениците.
- Бъдете активен наблюдател и коригирате само при нужда.
- Създайте позитивна и спокойна атмосфера.
Учениците представят драматизацията на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева пред второкласници и получават обратна връзка от публиката.
Инструкции
- "Ученици, сцената е ваша! Представете си, че разказвате приказката не само с думи, но с гласа си, с жестове, усмивка като предавате точното настроение. Публиката, нашите второкласници, ще ви наблюдава с интерес. Затова се стремете да пресъздадете магията на тази красива приказка.
- Говорете ясно и високо, така че всички да ви чуват. Гледайте към публиката, не само към приятелите си. Ако нещо забравите, не се тревожете. Аз ще ви помагам.
- Не забравяйте да се усмихвате и да се забавлявате – това не е контролно, а празник - празнувате старанието и вдъхновението, което сте вложили в този проект.
- В края поздравете публиката с поклон. И най-важното – бъдете горди със себе си!"
Обобщение
Представянето развива увереност и комуникативни умения, а театралната игра пред публика дава истински смисъл на наученото.
Важно!
- Представете класа и проекта с няколко думи.
- Следете представлението на учениците и при нужда ги подкрепете.
- Направете снимки или видеоклип за спомен.
- Модерирайте кратка обратна връзка от публиката (например: „Кой герой ви хареса най-много и защо?“).
Учениците работят писмено по анкета за самооценка и записват едно изречение върху хартиена пеперуда, която се поставя на табло „Какво научих от проекта?“.
Инструкции
- "Браво на всички за чудесното представление! Сега е време да се обърнем назад и да си дадем време за размисъл.
- Ще ви раздам кратка анкета, в която ще можете да отговорите на въпроси като: Как се чувствах днес? С какво се гордея? Отговаряйте спокойно, с думи от сърце – тук няма правилни или грешни отговори.
- А след това – ще ви дам цветна хартиена пеперуда. Напишете върху нея едно изречение – например: “Научих, че мога да говоря пред публика.” или “Гордея се, че помогнах на моя екип.”
- Ще залепим пеперудите на таблото „Какво научих от проекта?“ – като малък спомен за нашето общо пътешествие. Нека завършим проекта с приятелство и с увереност, че можем да създаваме чудеса заедно."
Обобщение
Рефлексията утвърждава значимостта на преживяното, развива самопознание и дава усещане за завършеност.
Важно!
- Разпечатайте пеперудите на цветна хартия.
- Насърчавайте искрените отговори.
- Прочетете на глас някои от пеперудите (с разрешение).
- Снимайте таблото за спомен.

