Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- уместно употребяват езикови средства според комуникативната ситуация;
- озаглавяват собствен и чужд текст;
- правят кратко писмено описание на наблюдаван предмет, животно, растение;
- открива повторението и изброяването като изразни средства в конкретно произведение.
Необходими материали:
- тетрадки по български език с редове за писане
- работен лист “Визуализация на процеса на писане”
- работен лист “Бланка с критерии за успешен текст”
- попълнените работни листове “Подготовка за текст описание”
Учениците се запознават със стъпките за писане на текст.
Инструкции
Покажете на учениците визуализацията на процеса на писане. Уверете се, че всеки ученик има пред себе си попълнения работен лист от предходния урок, тетрадка за писане и критериите за успех.
- "Проверете дали всеки от вас има попълнения работен лист “Подготовка за текст описание” и тетрадка за писане.
- Вече преминахме през първата стъпка при писане на текстове - планиране, когато попълнихте работния лист. Следва писане на чернова и редактиране, което ще направим днес.
- Черновата ще я напишете в тетрадките си. При нея и при редактирането на текста ще се водите от критериите за успех.
- Накрая ще минем и през последната стъпка - обратна връзка."
Обобщение
"Разбрахме какви са стъпките при писане на текст, предстои ни да преминем към същинското писане."
Важно!
- Поставете визуализацията на процеса на писане на видно място по време на работата по проекта и докато обяснявате, посочвайте стъпките.
Учениците пишат чернова на своите текстове описание.
Инструкции
Помолете учениците да погледнат листа с критериите за успех.
- "Нека заедно прочетем критериите за успех - тоест на какво да обръщате внимание, когато пишете своя текст."
След като преминете по всеки от критериите, дайте инстркции за работа.
- "Започнете да пишете своя текст описание. Опитайте се всички отговори от работния лист да включите в описанието. Не забравяйте да използвате повторение и/или изброяване. Помислете отново за подходящо заглавие."
Обобщение
"Създадохме своите текстове описание. Предстои да ги редактираме и прапишем на чисто."
Важно!
- Разходете се между учениците.
- Давайте обратна връзка, но не редактирайте вместо тях.
- Насърчавайте ги да довършват черновата, дори да не е съвършена.
- Ако има готови, нека започнат да редактират текста си, като можете да им помагате с насочващи въпроси.
Материали за дейността
Учениците завършват и преглеждат черновите.
Инструкции
Преминете към редактиране на текста.
- "Който е готов с черновата, нека започне да си преглежда и редактира текста. Разгледайте отново критериите за успех от бланката. Следвайте ги, когато редактирате. Проверете всичко ли сте включили и дали правилно сте изписвали думите.
- Запазете бланката с критериите за успех. Ще ви е необходима за следващия път. Тогава чак финално ще отбележим дали са изпълнени критериите."
Обобщение
"Умението да редактираме е част от писането. Да знаем какво се очаква от нас предварително (критериите за успех), ни помага да се справим по-добре. "
Важно!
- Разходете се между учениците.
- Давайте обратна връзка и ги насочвайте с въпроси, но не редактирайте вместо тях.
- Разяснявайте критериите, ако е необходимо.
- Напомнете на учениците, че към момента само се ръководим от критериите за успех, но не отбелязваме дали са изпълнени или не. Това ще се случи през следващия учебен час.
- Напомнете, че редактирането не е само "поправка на грешки", а усъвършенстване.


