Редактираме и подобряваме – пътят към добрия текст
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- уместно употребяват езикови средства според комуникативната ситуация;
- озаглавяват собствен и чужд текст;
- правят кратко писмено описание на наблюдаван предмет, животно, растение;
- открива повторението и изброяването като изразни средства в конкретно произведение.
Необходими материали:
- тетрадки по български език с редове за писане
- попълнените работни листове “Подготовка за текст описание”
- работен лист “Визуализация на процеса на писане”
- работен лист “Бланка с критерии за успешен текст”
- работен лист “Партньорска обратна връзка – оценка на текст описание”
- работен лист “Специален лист за белова на текст”
Учениците попълват бланките с критериите за успех, като отбелязват дали е изпълнен всеки един от критериите.
Инструкции
Уверете се, че всеки ученик разполага със своята чернова и бланка с критерии за успех.
- "Преминахме самостоятелно през планиране, чернова и редактиране. Сега идва ред на това да попълните бланката с критерии за успех. Прочетете си текста отново и за всеки критерий отбележете дали е изпълнен.
- След това ще имате възможност по двойки да си дадете обратна връзка. Така ще можете да подобрите текста си и да напишете беловата."
Обобщение
"Критериите за успех ни помогнаха да се ориентираме дали сме отговорили на всички изисквания за писане на текст описание."
Важно!
- Отново покажете на учениците визуализацията на процеса на писане на текст и отбележете докъде сте стигнали.
- Разяснете отново критериите за успех при необходимост.
Материали за дейността
Учениците по двойки си дават обратна връзка за редактираните текстове.
Инструкции
Групирайте учениците по двама. На всеки ученик дайте бланка за обратна връзка по двойки.
- "Ще се работите по двойки. Всеки ще прочете редактирания текст на другарчето си и ще попълни бланката за обратна връзка за него. Имате 10 минути за тази дейност.
- След това си разменете бланките с обратните връзки и ги коментирайте.
- Ако смятате, че е необходимо да редактирате още текста си, направете го."
Обобщение
"Видяхме как една чернова може да стане силен текст с малко усилия и мисъл. Умението да редактираме е част от писането. Добрите писатели търсят обратна връзка от друг човек, за да подобряват писането си."
Важно!
- Напомнете, че редактирането не е "поправка на грешки", а усъвършенстване.
- Насърчавайте учениците да задават въпроси един на друг.
- Насърчавайте учениците да си дават позитивна и конструктивна обратна връзка.
Материали за дейността
Учениците завършват редактирането и преписват своите текстове на белова.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик специален лист за белова.
- "Завършете редактирането на текстовете си и ги препишете на белова върху специалните листове. Постарайте се да пишете четливо и красиво.
- Когато сте готови, направете илюстрация към своя текст."
Обобщение
"Днес показахме, че можем сами да правим текстовете си по-добри. Това ще ни помогне и в други уроци и ситуации. Нашите текстове описание са готови, поздравления за труда, който положихте! Предстои да проведем “Литературно четене”, на което да ги представим."
Важно!
- Помогнете на учениците да планират как да разположат беловата и илюстрацията на специалните листове.
- Насърчавайте ги да пишат четливо.
- Давайте им стратегии как да се справят, ако допуснат грешка на беловата.




