Раздел

Оптични явления

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират следните термини и понятия: дължина и честота на вълната, ъгъл на падане, ъгъл на отражение, отразен лъч, пречупен лъч, граничен ъгъл; спектър на електромагнитните вълни, видима светлина, спектър на видимата светлина, инфрачервени лъчи, ултравиолетови лъчи, показател на пречупване, оптическа плътност, пълно вътрешно отражение;
  • посочват характеристиките на електромагнитните вълни;
  • сравняват основните видове отражение на светлината;
  • описват как се определя цвета на предметите;
  • обясняват връзката между скоростта на светлината, дължината и честотата на вълната;
  • определят как се движат светлинните вълни в различни среди.

Необходими материали:

  • Презентация “Реално или нереално”;
  • Презентация “Пречупване и отразяване на светлината”;
  • Работен лист “Изследване на оптичните явления”;
  • Проектор;
  • Задание за домашна работа – работен лист “Изкривената реалност”.
Визуални илюзии
10 минути
Дискусия

Започнете часа с презентиране на няколко кадъра, показващи обекти или явления, при които се създава нереален образ, вследствие на манипулиране на светлината по определен начин. Разгледайте примери за криви огледала, интериорни решения и илюзионистки трикове, при които реалността е целенасочено променена. Дискутирайте как могат принципите на отразяване и пречупване на светлината да изкривят реалността по желан от нас начин и да въведат зрителя в заблуждение.

Инструкции

“Ще започнем днешния час с няколко изображения, които ще ви покажа. Те представляват познати обекти, които обаче изглеждат по много особен и нетипичен начин. Заедно с вас ще дискутираме как може да бъде постигнат всеки от разгледаните визуалните ефекти.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност установихме, че начинът, по който виждаме света около нас може да се повлияе от много фактори. Ние самите можем да придадем различен или дори нереален облик на обектите, като пречупим или отразим светлината по определен начин.”

Важно!

  • Насърчете учениците да проявяват уважение към мнението на съучениците си и да се изслушват.

Материали за дейността

Мини лекция “Пречупване и отразяване на светлината”
20 минути
Презентация

Направете мини урок за законите на пречупване и отразяване на светлината. За целта проектирайте на дъската кратка презентация, с помощта на която да онагледите по-добре изучаваните принципи и явления. Насърчете учениците да си водят записки.

Дискутирайте с класа:

  • Можем ли да видим образа в огледалото, ако светлината не се отразява?
  • Защо лъжицата изглежда пречупена, когато е потопена в чаша с вода?
    Какво означава пълно вътрешно отражение и къде се използва?
  • Защо звездите „мигат“, когато ги гледаме от Земята?

Инструкции

“Вече разгледахме няколко примера за това как моделирането на светлинните потоци може да повлияе върху възприемането на реалността. Сега ще ви покажа една кратка презентация, с помощта на която ще разберем как в действителност се осъществява този процес и на какви физични принципи се основава. Следете внимателно слайдовете и се опитайте да откриете на какво се дължат визуалните ефекти, които ви показах по-рано.”

Обобщение

“Както видяхме, пречупването и отразяването на светлината имат важно значение за възприемането на света около нас. Всеки обект поглъща част от светлинния поток и отразява останалата част. В зависимост от това в коя част от светлинния спектър е отразената светлина, ние възприемаме обектите в определен цвят. Изкривяването на формата на обектите пък зависи от ъгъла на отразяване и пречупването на светлината при преминаването от една среда в друга.”

Важно!

  • Преди началото на часа подгответе необходимата техника за проектиране на презентацията и се уверете, че изображенията се виждат добре.

Материали за дейността

Обобщение
10 минути
Самостоятелна работа

Раздайте на всеки ученик по един работен лист за изследване на оптичните явления. В него всеки ученик трябва да запише какви са основните принципи на отразяването и пречупването на светлината.

В рамките на 10 минути всеки самостоятелно трябва да потърси отговор на поставените задачи. Насърчете учениците да използват записките си от предходните дейности, учебните помагала и достоверни източници на информация в интернет.

Инструкции

“Сега ще ви раздам по един работен лист за изследване на оптичните явления. В рамките на 10 минути всеки самостоятелно трябва да открие отговорите на задачите.За целта можете да използвате учебните помагала, записките си от предходните дейности, както и надеждни онлайн източници.”

Обобщение

“Тази дейност ни помогна да затвърдим новите знания и да открием тяхната значимост за възприемането на света около нас. Това ще ни бъде необходимо в следващите етапи на проекта, когато ще опитаме да създадем определена оптична илюзия.”

Важно!

  • Следете работата на учениците, напътствайте ги и им помагайте с насочващи въпроси, ако срещат затруднения.

Материали за дейността

Възлагане на домашна работа
5 минути
Самостоятелна работа

Възложете на учениците да проучат какво е приложението на принципите на пречупване и отразяване на светлината в ежедневието и в различните индустрии. Това е важен момент от проекта, защото позволява на учениците да изследват възможните сфери за развитие и професионални направления.

Раздайте на всеки ученик по едно копие от заданието за домашна работа. В него всеки самостоятелно трябва да изследва устройството и принципа на действие на няколко обекта, при които се наблюдава изкривяване на реалността.

Инструкции

“За домашна работа всеки от вас трябва да направи проучване за няколко  обекта, които са известни именно със способността си да изкривяват реалността по определен начин. Изследвайте тяхното устройство и начина им на действие. След това определете на какви физични принципи и явления се основава визуалния ефект, който създават обектите.”

Обобщение

“Тази част от проекта е много важна за успешното справяне със следващия етап, когато ще трябва да проектирате свое собствено устройство, създаващо определен визуален ефект.”

Важно!

  • Насърчете учениците да използват достоверни източници на информация.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.