Разрешаване на конфликти: къде да насочим усилията си?
Раздел
Личност и социална среда
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Познават различни стратегии за справяне с конфликти.
- Оценяват ефективното общуване и разрешаване на конфликти като възможности за превенция на агресивно поведение.
- Различават краткосрочни (симптоматични) от дългосрочни (коренови) решения на конфликти.
- Предлагат конкретни решения за избран конфликт, базирани на неговия анализ.
Необходими материали:
- Проектор/интерактивна дъска;
- Материали за писане (тетрадки, химикалки);
- Лепящи листчета;
- Попълнено “Дърво на конфликта” от Урок 2 (за всяка група);
- Работен лист “Стратегии за разрешаване на конфликти”.
Чрез кратка дискусия учениците разсъждават върху разликата между видимите прояви на конфликт и неговите дълбоки причини, въвеждайки ключова терминология.
Инструкции
- "Припомнете си вашия казус от Марс и инструмента “Дървото на конфликта”. Ако при вашето дърво има “пожар” - видима последица като насилие или протест- замислете се какво трябва да направим първо? Да изгасим пожара или да търсим кой е драснал клечката?"
- Ако един и същ проблем се повтаря отново и отново? Тогава какво трябва да направим?
- Да дискутираме: кога е важно да се фокусираме върху последиците, кога върху основния проблем, и кога - върху причините?"
Обобщение
Тази дейност ангажира учениците с основните подходи към разрешаване на конфликти, като ги кара да разсъждават върху разликата между справяне със симптоми и адресиране на корените на проблема. Тя подготвя почвата за по-задълбочен анализ и планиране на решения, което е критично за тяхната роля на съветници и за ефективно разрешаване на проблеми в реалния живот.
Важно!
- Насочете дискусията към различните подходи за разрешаване на конфликти;
- Въведете идеята за краткосрочни (справяне със симптоми) и дългосрочни (справяне с корени) решения;
- Подчертайте, че за ефективно разрешаване на конфликти често е необходим комбиниран подход.
Учениците в групи използват адаптирано "Дърво на конфликта" и работен лист, за да предложат конкретни стратегии за разрешаване на избрания казус, фокусирайки се върху различни нива на интервенция.
Инструкции
- "Ще работим отново по групи! Вземете попълненото си “Дърво на конфликта” от миналия час.
- Сега ще използваме Работен лист ”Стратегии за разрешаване на конфликти”. В Част 1 ще разгледаме предимствата и недостатъците на фокусирането върху последиците, основния проблем и причините.
- "В Част 2 предложете конкретни решения за всяко ниво за избрания от вашата група казус:
- Решения за последиците (Корона): Какво ще направите, за да спрете най-непосредствените и видими негативни прояви (напр. насилие, протести, употреба на вещества)? Това са бързи, спешни мерки.
- Решения за основния проблем (Ствол): Какво ще направите, за да адресирате пряко самия проблем, който е видим? (напр. преговори за ресурси, диалог между групи, създаване на нови правила).
- Решения за причините (Корени): Какво ще направите, за да премахнете дълбоките причини за конфликта (напр. програми за интеграция, образователни кампании, реформи в управлението, психологическа подкрепа)? Това са дългосрочни, системни решения.
- Помислете как вашите решения се вписват в ролята ви на Съветници на Председателя на Аресград и с какви средства би могъл да разполага самият председател като орган на властта."
Обобщение
Тази дейност предоставя на учениците възможност да приложат аналитичните си умения, като разработват конкретни стратегии за разрешаване на конфликти. Чрез планиране на решения на различни нива - от справяне със симптоми до адресиране на корените на проблема - те развиват критично мислене, умения за решаване на проблеми и планиране, което е от съществено значение за тяхната роля на съветници и за справяне с реални житейски предизвикателства.
Важно!
- Подчертайте, че за ефективно разрешаване на конфликти често е необходим комбиниран подход. Насочете учениците към реалистични и приложими решения в контекста на марсианската колония.
- Насърчете ги да мислят за превенция на агресивното поведение и справяне със зависимост.
Материали за дейността
Учениците рефлектират върху избраните стратегии и се подготвят за финалната презентация.
Инструкции
Инструкции към учениците:
- "На едно лепящо листче довършете изречението: 'За да разрешим конфликта в нашия казус, най-важното е да се фокусираме върху... (причини/проблема/последиците), защото...'"
- "Залепете листчето на дъската. Подгответе се за следващия час, когато ще представите вашите решения пред 'Председателя' и целия клас."
Обобщение
Тази финална дейност консолидира разбирането на учениците за стратегиите за разрешаване на конфликти и ги подготвя за финалната презентация. Тя ги насърчава да осмислят най-важния аспект на техния план за действие, което е ключово за ефективното представяне на техните съвети и за развитието на комуникативните им умения.
Важно!
- Съберете листчетата;
- Напомнете за предстоящата презентация и очакванията за нея, както са описани в работния лист.
