Разнообразието в живата природа
Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
70 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обобщават знанията си за разнообразието на растенията и животните на Земята;
- разпознават връзката между средата на живот и приспособленията на организмите;
- осъзнават значението на опазването на биологичното разнообразие;
- създават структуриран продукт (атлас) на база на проучена и визуализирана информация;
- представят своите открития пред публика, използвайки научен език и визуални средства.
Необходими материали:
- всички изработени в предходните часове визитки
- голяма папка класьор или друга подходяща папка, която да събере всички визитки
- моливи, флумастери и други художествени материали за изработване на корица на атласа
- лепило/двойнозалепващо тиксо
Учениците, разделени на екипи, създават заглавната страница на атласа, както и заглавните страници на всеки от разделите. Подготвят се за представянето на атласа.
Инструкции
- "Здравейте, ученици! Много се вълнувам, че заедно достигнахме до финала и на това наше приключение. Надявам се, че сте готови да покажете всичко, което научихте през последните седмици.
- Ще се разделим на екипи, като всеки екип ще бъде отговорен за различен раздел от атласа.
- Екип 1 ще отговаря за направата на подходяща корица и съдържание на атласа. Вие ще разкажете на гостите какви раздели има и през какво преминахте, за да го създадете.
- Екип 2 ще се заеме с оформлението на заглавна страница за раздел “Растения на сушата”, както ще трябва да подреди всички визитки на растения, с които разполагаме.
- Екип 3 ще трябва да направи същото за раздел “Водни животни” - прави корица на раздела и подрежда визитките.
- Екип 4 - за “Животни, които живеят на сушата”.
- За довършване на атласа ще имате на разположение 30 минути - 20 минути за корици на разделите и 10 минути за подготовка на презентацията. Презентацията ви трябва да включва кой вид представяте, каква е средата на живот, как да опазим видовото разнообразие в нея."
Обобщение
Оформихме визуално нашия атлас, подредихме визитките в него и се подготвихме за неговото представяне пред публика.
Важно!
- Ако сметнете, че е подходящо и осъществимо, можете да проведете финалния час в местен природонаучен или друг подходящ музей.
- Предупредете учениците и им напомнете, че за този час ще е необходимо да донесат всички визитки на растения и животни, върху които са работили през последните седмици.
- Разделете предварително учениците на екипи, които отговарят за подготовката и оформлението на различните категории в атласа.
- Организирайте предварително работните станции с визитките на всяка група и материалите за изработка.
- Насърчавайте всяка група да мисли творчески за дизайна и представянето на своята част от атласа.
- Дайте ясна инструкция за изработване на корицата, както и за подредба на растенията и животните в атласа - например: първо растенията, после водните животни, а след това тези, които живеят на сушата (по ваша преценка може да предложите и друга подредба).
Материали за дейността
Учениците, разделени на екипи, представят готовия атлас, като всеки отбор отговаря за презентацията на определен раздел.
Инструкции
- "Учениците, дойде ред да представите атласа пред гостите – родителите и съученици от други класове.
- Изберете един или двама говорители, а ако имате желание, може и всички да кажете по нещо.
- Всеки екип има 5 минути на разположение, за да представи своята част."
Обобщение
Споделихме резултатите от нашата работа и представихме научената информация по ясен и убедителен начин. Осъзнахме, че знанието е най-полезно, когато може да бъде споделено с другите, а опазването на разнообразието в природата зависи и от нашата способност да информираме и вдъхновяваме околните.
Важно!
- Помислете предварително кого можете да поканите като публика (съученици от съседен клас, родители, други учители/директор) и осигурете публика за финалното представяне.
- Това е момента, в който публиката може да се присъедини - за самото представяне. Не е необходимо да е там, докато учениците подготвят атласа.
- Ако е необходимо, подпомагайте екипите с насочващи въпроси.
Материали за дейността
Учителят провежда викторина с учениците, с която се демонстрира наученото по време на проекта. Третокласниците имат възможност да задават въпроси на публиката, с които да я ангажират активно.
Инструкции
- "След като представихме атласа, за финал на нашия проект ще проведем кратка викторина, в която ще имате възможност да демонстрирате всичко, което сте научили. "
Примерни въпроси за викторина:
Кое растение има дълбоки корени, за да оцелее в сухи условия?
А) Теменуга
Б) Кактус
В) Водна лилия
Как растението попива вода от почвата?
А) През цветовете
Б) През листата
В) През корените
Кой орган помага на рибите да дишат под водата?
А) Бели дробове
Б) Хриле
В) Нос
Кое животно не живее изцяло във вода?
А) Водна костенурка
Б) Мида
В) Октопод
Кое приспособление помага на рибите да се движат бързо във вода?
А) Перки
Б) Плавници
В) Криле
Кое животно има дебел слой подкожна мазнина и козина, за да се топли през зимата?
А) Бяла мечка
Б) Заек
В) Змия
Какви приспособления имат растенията, живеещи в пустинята, за да оцеляват на продължителните засушавания?
Кое помага на полярните животни да оцеляват при ниски температури?
Какви приспособления има къртицата за живот под земята?
Как човешката дейност влияе на видовото разнообразие в природата?
- "Добре, деца, а сега можете да изпитате и нашата публика и да им зададете някои въпроси, с които да проверите колко внимателно са ви слушали."
Обобщение
Викторината ни помогна да си припомним важни факти по забавен и състезателен начин, като същевременно ангажирахме и публиката.
Важно!
- При викторината включете въпроси както към участниците, така и към публиката (с опции за отговор или показване на картинки).
- Подгответе символични награди (стикери) за ангажиране и участие.
Материали за дейността
С учениците се провежда рефлексия. Целта е те да осъзнаят процеса, през който са преминали по време на проекта.
Инструкции
- "В последните минути от часа ще проведем рефлексия, която ще ни помогне да обърнем погледи назад към всичко онова, което с което се справихте.
- Помислете:
- Кой вид ви впечатли най-много?
- Какво бихте разказали на някого, който не познава това животно/растение?
- Как можем да се грижим по-добре за природата?
- Кое ваше качество ви помогна най-много, за да се справите добре в тази задача?
- Какво мислите, че бихте могли да направите по-добре?"
Обобщение
Днес обединихме всичко, което научихме за живите организми и техните среди на живот. Изработихме „Визитен атлас на природата“, в който всеки ученик допринесе със своето знание и творчество. Научихме, че на Земята съществува голямо разнообразие от растения и животни, които са тясно свързани със средата си на живот. Разбрахме, че опазването на това разнообразие е наша обща отговорност. Тази дейност ни помогна да развием умения за работа в екип, представяне пред публика и мислене като млади изследователи на природата. Радвам се, че имахме възможност да работим заедно по тази вдъхновяваща и интересна задача и нямам търпение да продължим напред в следващите ни приключения.
Важно!
- Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера, за да могат учениците да се изразяват свободно.
- Насърчавайте учениците да аргументират своите отговори и да дават примери от работата си по проекта.
- Обобщете в края основните изводи на учениците, като подчертаете значението на екипната работа, опазването на природата и наученото за разнообразието на организмите.