Различавам и групирам растения, гъби и животни – упражнение
Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- различават растения, гъби и животни по основни белези.
- групират организми в съответните категории;
- правят сравнение между групите организми;
- изследват взаимодействията между различните живи организми;
- дефинират значението на природното равновесие.
Необходими материали:
- картинки на организми
- картони за колажи – размер А3 (според броя на групите в класа)
- лепило, ножици
Учителят прочита на учениците серия от описания на различни организми. По описанието учениците трябва да познаят за кой организъм става дума, както и в коя група попада - дали е растение, животно или гъба.
Инструкции
- Започваме днешния час с една интересна и забавна игра, която ще ви превърне в детективи. Ще ви прочета 10 различни описания, по които вие ще трябва да се ориентирате какво точно е описано. Когато познаете чие е описанието, ще трябва да определите в коя група попада - на растенията, тази на животните или пък на гъбите.
- Моля, ако имате отговор, вдигнете ръка, за да ви дам думата. Ще зачета отговора за верен, само ако е казан след посочване от мен.
Описания:
- Аз живея на земята и създавам храната си сам, но в същото време хората обожават да ме ядат, особено през лятото - на вкусна салата и със сирене. Често се водят спорове дали това, което расте на мен, е плод или зеленчук, но едно е ясно - сочно и червено е. (домат - растение)
- Аз съм висок, стабилен, здрав и много дебел. Имам нужда от вода и светлина и всяка година сменям по няколко тоалета в различни цветове. Често съм дом на катерици и птици, а плодовете ми служат за храна и на дивите прасета. (дъб - растение)
- Аз съм красива, дори бих казала повече от красива, аз съм и ароматна. Не обичам да се движа, освен когато вятърът си играе с мен. Лилавите ми цветове се виждат отдалеч, а пчелите ме обожават. Хората пък обожават меда, който те правят от мен. (лавандула - растение)
- Нямам листа, нито цветове, не правя храна от слънцето. Раста си в гората върху влажна почва и имам червена шапка на бели точки. (мухоморка - гъба)
- Аз съм деликатес - да знаете само каква супа става от мен! Макар че и с пица си подхождам. Облечена съм в бяло, дори и шапката ми е бяла. (печурка - гъба)
- Моят дом са дърветата. Обикновено живея високо върху кората им. Не си произвеждам сама храната, нито пък се движа. (дървесна гъба)
- Тичам бързо и сам ловя храната си. Имам остри зъби и нокти и сива козина. (вълк - животно)
- Летя високо в планините. Зрението ми е остро, за да мога да забелязвам плячката си. Имам силни криле, здрави нокти и клюн, с който хващам своята храна - мишки, зайци и дребни птици. (орел - животно)
- Имам дълги уши и задни крака, които ми помагат да подскачам. Ям моркови и треви, а козината ми пази топло през зимата. (заек - животно)
- Тялото ми е покрито с гладка кожа и е студено на допир. Придвижвам се по земята и мога да бъда много бърза. Снасям яйца, но ловувам, за да мога да се изхранвам. Хората често се страхуват от мен, но истината е, че искам просто да мога да се препичам спокойно на слънце, без да ме безпокои никой. (змия - животно)
- Чудесни сте деца, познахте всички отговори. Готови сме да преминем към следващата задача за деня.
Обобщение
Целта на тази задача беше още веднъж да си припомним всички характеристики на различните групи живи организми, защото както ви казах и в предходния час, тези знания ще ни бъдат изключително необходими, когато започнем да работим върху създаването на хранителни вериги.
Важно!
- Дайте думата на възможно най-много ученици.
- Задавайте им допълнителни насочващи въпроси - “Кое в описанието те навежда на мисълта, че това е… (животно, гъба, растение)?”
- Следете за спазване на инструкцията за отговор с вдигане на ръка.
Учениците работят по групи с картинки/снимки. Разпределят ги в три категории - растения, гъби, животни. Попълват таблица за сравнение и създават колаж/диаграма за представяне на резултатите.
Инструкции
- След като доказахме, че сте отлични детективи, сега е ред да създадем табло/колаж, което ще ви помогне по-бързо да се ориентирате в какви взаимоотношения попадат живите организми в една хранителна верига.
- За целта ще се разделим на отбори. Всеки отбор ще получи материали за работа - картинки на различни растения, животни и гъби, голям картон, разграфен на три колони. Вашата задача ще бъде да разпределите всички картинки в съответната група, а отдолу да запишете характеристиките на всяка една от групите.
- Картинките, които попаднат в групата на животните, разделете на още две подколони - растителноядни и хищници.
- На разположение за работа ще имате 10 минути, след което ще обсъдим отговорите ви. Работете съсредоточено и разпределете добре задачите в екипа - кои ще отговарят за отделяне и описване на растенията, кои за животните, кои за гъбите.
Обобщение
Научихме се да разпознаваме основни белези на растения, гъби и животни и да ги групираме. Видяхме и как можем да представим информацията чрез таблица и колаж.
Важно!
- Разделете предварително класа на групи и на всеки отбор раздайте необходимите материали.
- Подпомагайте дискусията, ако учениците се затрудняват.
- Насърчавайте ги да използват точни термини (например: фотосинтеза, движение).
Материали за дейността
Учениците рефлектират върху това, което се е случило в рамките на часа, обощават знанията си. Учителят прави плавен преход към темата за хранителните вериги.
Инструкции
- На финала на днешния час, ученици, искам от всеки от вас да формулира едно изречение, което започва с „Научих, че…“ или „Вече знам, че…“.
- Всички останали, моля, слушайте внимателно съучениците си и се опитайте да не повтаряте същото твърдение като това, което вече са казали.
Обобщение
Затвърдихме знанията си за различията между растения, гъби и животни и се уверихме, че можем да ги разпознаваме и групираме. Това ще ни помогне в следващия урок, когато ще разгледаме кой кого изяжда в природата.
Важно!
- Давате равен шанс на всички ученици да се изкажат.
- Обобщете споделеното, за да подчертаете най-важните знания.
