Разходка в музея „Граждани на България и света“
Раздел
Българинът – гражданин на България и на Европа
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- систематизират наученото от проекта;
- представят пред съученици и гости своя музей и експонатите;
- рефлектират върху своите знания и умения – какво са научили за обществото, празниците, техническите нововъведения, географията и гражданството.
Необходими материали:
- табели за експонатите в музея
- малки листчета с имената на експонатите
- лист за самооценка “Граждани на България и света”
Всеки от петте екипа в класа получава един от музейните експонати. Групите обсъждат как ще представят експоната си пред класа, какво ще обяснят и как ще показват информацията на посетителите.
Инструкции
- Сега всеки от петте екипа в класа ще получи по един от музейните експонати:
- Колаж „Нашето общество“;
- “Кът на празниците“;
- “Животът преди и сега“;
- “Музейна карта на България”;
- “Кът на малкия гражданин“.
- На малки листчета са написани експонатите. По един представител от отбор ще дойде при мен и ще изтегли експонат, който екипът му ще представи.
- Помислете как ще обясните на класа вашия експонат. Разделете задачите - кой ще разказва, кой ще показва детайлите и кой ще отговаря на въпроси.
Обобщение
Учениците планират представяне, което развива умения за говорене пред публика и работа в екип.
Важно!
- Поканете гости за представянето - родители, учители и ученици от други класове.
- Подредете експонатите на подходящо място - класната стая, коридора или друга зала в училище.
- До всеки експонат залепете табела с неговото име.
- На малки листчета напишете имената на кътовете в музея и помолете всеки отбор да си изтегли един експонат, който ще представи.
- Насърчавайте учениците да репетират кратко представяне, да обясняват ясно и да използват визуалните материали от експоната.
Всеки екип представя своя кът пред класа и гостите. Обясняват какво са изследвали, какво са научили и защо експонатът е важен. Гостите могат да задават въпроси, на които представителите от екипа да отговорят.
Инструкции
- Започва нашата обиколка в музея. Представете своя експонат като екскурзоводи. Покажете го, обяснете накратко какво сте направили и научили и отговорете на въпросите на нашите гости.
Обобщение
Учениците затвърдяват знанията си, развиват презентационни умения, увереност и умения за работа в екип.
Важно!
- Следете представянията да са в рамките на 4 минути за отбор.
- Следете за равномерно участие на членовете на екипа.
- Насърчавайте активен контакт с аудиторията и въпроси от гостите.
Материали за дейността
След представянето учениците попълват чек лист за самооценка на екипа, оценявайки създаването на експоната, ролята си като екскурзоводи и умението да представят информацията на аудиторията.
Инструкции
- Сега всеки екип ще получи лист за самооценка. Помислете за работата си - как създадохте експоната, как представихте информацията, как работихте заедно като екип и как отговорихте на въпросите. Отговорете честно на въпросите, като ги обсъдите помежду си.
Обобщение
Учениците систематизират наученото, развиват критично мислене, рефлексия и умения за самооценка.
Важно!
- Поддържайте позитивна атмосфера на споделяне.
- Насърчавайте учениците да се самооценяват обективно и да обсъдят с групата силните страни и какво могат да подобрят.

