Раздел

Организмите и тяхната среда на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават растения, които живеят на сушата;
  • описват характерни външни белези и приспособления за живот в сухоземна среда;
  • разграничават сухоземната от водната среда.

Необходими материали:

  • визитка на растение, което вирее на сушата
  • цветни листове или картон за визитки
  • химикалки, моливи, флумастери
  • ножици и лепило
  • листчета с имената на растения, виреещи на сушата
Съкровища на сушата!
10 минути
Игра

Учителят прочита описание на сухоземно растение без да казва името му. Учениците трябва да го отгатнат на база външни белези и среда на живот.

Инструкции

  • "Спомняте си, че в миналия час се превърнахте в истински морски детективи и откриватели, а днес, деца, ще продължим нашето пътешествие сред живите организми и ще се пренесем на сушата – мястото, където растат разнообразни растения. Ще научим как изглеждат, къде растат и с какво са приспособени към живота си. А когато завършим днешното ни приключение, ще добавим нова част към нашия атлас – визитки на растения от сушата. Но първо – нека поиграем на “Познай какво съм аз”!
  • Спомняте си правилата от миналия път. Ще ви прочета описания на няколко растения. Опитайте се да ги разпознаете и обяснете какво ви помогна да се досетите."

Описания на растения

  1. Това растение расте в пустините. Има месести листа и бодли вместо листа. Събира вода в стъблото си и може да издържа на дълго засушаване. (кактус)
  2. Следващото ни растение е голямо дърво, което расте в паркове и гори. Има силен ствол, клони с листа, които променят цвета си през есента. През зимата остава без листа. Плодовете му се наричат жълъди, които също падат през есента и често служат за храна на катерички, дивите свине и други животни. (дъб)
  3. Това растение е високо и има красиви цветове. Обича слънцето и винаги се обръща към него. От семената му се прави олио. (слънчоглед)
  4. Това растение има дебели, лъскави листа и често се отглежда в саксии у дома. Не обича много вода и оцелява добре в сухи условия. Използва се в козметиката и фармацията. (алое вера)
  5. Това е полско растение с тънко стъбло и червени цветове. Расте по ниви и ливади, често се среща сред житото. (мак)

Обобщение

Чрез тази дейност си припомнихме как външният вид и структурата на растенията са свързани с мястото, където живеят.

Важно!

  • Насърчете учениците да използват логика и предишни знания.
  • Дайте възможност на различни ученици да се изявят.
  • Бихте могли да го направите и под формата на игра, в която всеки записва своето предположение на бял лист и по ваш сигнал, всички вдигат едновременно своите отговори.

Материали за дейността

Да направим визитка на растение, което живее на сушата
20 минути
Работа по двойки

Учениците проучват различни растения, растящи на сушата и създават визитка на избрано от тях растение. Работят в екипи от по двама, като разпределят добре ролите си, така че да се справят за времето, с което разполагат.

Инструкции

  • "Продължаваме да работим по създаването на нашия специален атлас за представяне на видовото разнообразие от растения и животни по света. Сега отново ще работите по двойки. Всяка двойка ще изтегли едно растение, за което ще създаде визитка. Ще получите лист, на който трябва да включите следната информация:
    • име на растението;
    • къде расте (гора, поле, пустиня, градина);
    • как изглежда (височина, форма на листата, цвят на цветове, особености);
    • как е приспособено към сухоземния живот;
    • има ли приложение за хората (лекарствено, декоративно, хранително);
  • По желание направете рисунка на растението.
  • Имате 15 минути. Когато сте готови, няколко двойки ще представят визитките пред класа."

Обобщение

Тази дейност ни помага да разберем как различните растения са се адаптирали към живота на сушата и какви особености притежават.

Важно!

  • Помолете учениците предварително да донесат енциклопедии, албуми или илюстрации на растения. 
  • Подгответе резервен вариант - листове с информация за избраните от Вас растения, които да предоставите на учениците.
  • Инструктирайте учениците да залепят визитката върху картон с размер А4 или я принтирайте върху такъв.
  • На малки листчета напишете имената на растенията, които могат да се паднат. Съобразете се с материалите, които сте осигурили като информация. Примери за такива растения: кактус, дъб, слънчоглед, мак, лавандула, глухарче, елха, алое вера, пшеница, роза, бреза, мента, липа, кокосова палма, орхидея.

Материали за дейността

Представяне на визитки
5 минути
Презентация

Няколко от двойките представят своите визитки пред класа и получават обратна връзка за работата си.

Инструкции

  • "Ще дадем думата на няколко двойки, които да излязат и да представят своите растения. Нека е някой, който не е представял визитка предишния час. 
  • Разкажете ни кое е вашето растение, къде расте и с какво се различава. Покажете визитката си. Старайте се да говорите ясно и отчетливо, гледайте към публиката, бъдете уверени и спокойни при представянето си. 
  • Останалите слушайте внимателно – ще можете да попитате нещо или да направите коментар."

Обобщение

Всяко представяне пред класа, ви помага да се подготвите за финалното събитие, на което ще представим готовия Атлас пред публика.

Важно!

  • Следете за спазването на добрия тон между учениците.
  • При необходимост, задавайте насочващи въпроси.
  • Включвайте по-срамежливите ученици чрез допълващи роли (държане на визитката, четене и т.н.)

Материали за дейността

Какво научих за растенията на сушата
5 минути
Рефлексия

Учениците споделят по едно нещо, което ги е впечатлило или са научили за видовото разнообразие на растения на сушата. Учителят обобщава ключовите акценти и насочва към следващите уроци.

Инструкции

  • "Преди да завършим днешния ни урок, всеки от вас ще има възможност да сподели едно нещо, което научи или което го впечатли. 
  • Помислете и над нещо друго - кое според вас ви помогна най-много да се справите с поставените в урока задачи. Кой иска да започне?"

Обобщение

В следващия час ще направим пътуване в света на животните, които живеят на сушата и с това, нашият атлас ще стане цялостен и завършен.

Важно!

  • Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат. 
  • Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.