Работна група “Кодекс за здравословен начин на живот”
Раздел
Човекът и здравословният начин на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обобщават знанията си за основните органи, костите, мускулите и зъбите;
- анализират значението на здравословните навици;
- формулират ясни и приложими правила за опазване на здравето;
- създават общ продукт („Кодекс“), който има практическа стойност за тяхното ежедневие.
Необходими материали:
- макетите, изработени в предходните часове
- голям картон или флипчарт хартия
- бели/цветни листове А4
- флумастери, маркери, моливи
- лепило или тиксо
- ножици
Учениците си припомнят макетите и знанията за органите и системите, осъзнават връзката им със здравето и ежедневните навици.
Инструкции
- На финала на този проект, ни остава може би най-важната и отговорна задача. Вие вече се запознахте с устройството на различни органи и системи, дори макетите, които изработихте са тук. Но всъщност, защо ни е важно да знаем как работи човешкото тяло? Ами много просто, защото само така можем осъзнато и пълноценно да се грижим за неговото здраве. Сега ще си припомним кои органи и системи изучавахме и защо те са важни за нас.
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да осъзнаем, че познанията за човешкото тяло имат практическо значение – те ни помагат да разберем защо е важно да се грижим за здравето си.
Важно!
- Припомнете за макетите и дайте на учениците възможност сами да изброят кои органи и системи вече познават.
- Насочвайте към връзката „знание - здраве“.
- Оставете време за кратка дискусия.
Материали за дейността
Учениците работят в екипи и формулират конкретни правила за грижа за различни органи и системи.
Инструкции
- За последната задача ще се разделите на пет екипа. Всеки екип ще получи определени органи, за които ще трябва добре да помисли и измисли 5–7 правила за опазване на тяхното здраве и превенция на наранявания и травми.
- Екип 1: стомах;
- Екип 2: сърце;
- Екип 3: бели дробове;
- Екип 4: кости и мускули;
- Екип 5: зъби и здраве на устната кухина.
- Ще имате 10 минути, за да подготвите вашите правила и да ги запишете на лист. Когато всички екипи са готови, ще се върнем в голямата група.
Обобщение
Тази дейност ни показа, че можем сами да изведем полезни правила за здравето, като свържем знанията си за тялото с практиката.
Важно!
- Следете всяка група да включва активно всички ученици.
- При нужда подпомагайте с примери за навици (напр. здравословно хранене, движение, миене на зъби).
- Мотивирайте учениците да мислят за ежедневни ситуации.
Материали за дейността
Екипите представят своите правила, а класът избира най-важните и ги обединява в общ кодекс.
Инструкции
- Всеки екип ще прочете своите предложения. Ще обсъдим всички идеи и ще изберем 10 финални правила, които ще влязат във вашия „Кодекс за здравословен начин на живот на класа“. След това ще ги запишем върху голям картон и ще имате възможност да го декорирате, както пожелаете.
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да съберем всички идеи в едно цяло и да създадем наш общ „Кодекс“. Той ще ни напомня всеки ден как да бъдем по-здрави и е важна стъпка към изграждането на отговорно отношение към тялото и живота ни.
Важно!
- Обединете сходните правила, за да няма повтаряне.
- Оставете творческа свобода за оформлението.
- Подчертайте, че това е общ продукт на целия клас.