Приказни загадки: Кой е добрият и кой е лошият?
Раздел
Различни разкази за човека и света
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците изброяват основни елементи на приказките;
- разсъждават върху характерите на приказни герои.
Необходими материали:
- работен лист “Кой герой е скрит в цитата?”;
- табло с изображения на различни приказни герои (по желание);
- бели листове/тетрадките на учениците;
- цветни листчета.
Учениците разпознават приказни герои по цитати и ги категоризират. Провеждат дискусия за сложността на понятията “добро” и “зло”.
Инструкции
“С днешния час стартираме един много интересен проект: “Приказно токшоу: кой е добрият и кой е лошият герой?”.
За първата задача ще работите със съученика си по чин. Всяка двойка получава 2 листчета с цитати от приказки. Прочетете ги внимателно. Опитайте се да познаете кой приказен герой е описан в цитата. Решете дали според вас този герой е “добър” или “лош” и обосновете своя отговор в рамките на 3-4 минути.
Ще обсъдим заедно вашите отговори и защо понякога е трудно да разграничим героите.”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна да се потопим в света на приказките и да осъзнаем, че не винаги е лесно да поставим етикет “добър” или “лош” на даден герой, което ще е в основата на нашия проект.”
Важно!
- Разпечайте предварително на всяка двойка по два цитата.
- Насърчавайте свободната дискусия и различните мнения. Водете разговора към големия въпрос на проекта: “Какво прави един герой добър или лош?”.
Материали за дейността
Учениците правят списък на приказни герои и техните основни характеристики, класифицирайки ги като добри/лоши и записвайки своите впечатления, използвайки цитатите и коментирайки информацията помежду си.
Инструкции
“Следващата ни задача е насочена към това да вникнем по-дълбоко в темата за доброто и злото.
Както вече отбелязахме, във всяка творба има герои, които определяме като добри и такива, които определяме като лоши спрямо техните действия. Всяка двойка трябва да си намери друга двойка, с която да си партнира, т.е. Ще работим в групи по четирим. Задачата ви е да запишете на отделен лист следната информация:
- Направете таблица с три колони: “добри герои”, ”лоши герои” и “характериситки”.
- Запишете имената на героите и произведенията от четирите цитата в съответните колони;
- Допълнете първите две колони с още някои приказни герои, за които се сещате;
- Помислете какви качества притежават тези герои. Запите някои характеристики в третата колона. Помислете за примери от действителността - сещате ли се за хора, които в определени ситуации са постъпвали по подобен начин?”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна да систематизираме познанията си за приказните герои и да видим колко разнообразни са техните характери, което е важна основа за предстоящия ни проект. Свързването на темата с реалния живот ни подтиква към разсъждения за ролята ни в обществото.”
Важно!
- Направете на дъската таблица, която да илюстрира изискванията към групите.
- Осигурете кратко време за споделяне на някои от списъците.
Кратка рефлексия, в която учениците споделят какво очакват да научат или да постигнат в рамките на проекта.
Инструкции
“Големият въпрос на нашия проект е следният: “Какво прави един герой добър или лош и можем ли винаги да ги разграничим ясно в приказките и живота?”.
Ще ви раздам по едно едно цветно листче. На него напишете какво очаквате да научите или какво ви е интересно да направим следващите часове.Може да започнете така: “Очаквам да науча…”, “Интересно ми е да разбера…”, “Надявам се да мога…”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна да си поставим лични цели за проекта и да се настроим за предстоящата работа по изследване на приказния свят.”
Важно!
- Съберете листчетата, за да добиете представа за очакванията на класа.
- Поставете за домашна работа учениците да прочетат приказката “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”, припомняйки си героите и сюжета.
