Приказни мостове – ценности, които ни свързват
Раздел
Културна осъзнатост
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обясняват какво е „етнос“ и разпознават етническото многообразие в България;
- откриват и сравняват ценности в кратки откъси от приказки на различни етноси (напр. честност, мъдрост, трудолюбие, смелост, уважение);
- правят връзка между поуката от турската народна приказка „Султанът и двамата овчари“ и критериите за „добър съветник/помощник“, формулирани в предходните два урока;
- представят екипно изводи в ясен и уважителен тон;
- рефлектират как общите ценности подпомагат съвместния живот в класа и обществото.
Необходими материали:
- карта на България (разпечатана или на слайд)
- стикери-стъпки (или обикновени стикери, изрязани като следи)
- лист с икони с ценности
- таймер
- адаптирани откъси от приказки на различни етноси за прочит и сравняване + работни листове
- етикети с ролите на учениците
- плакат “Мост на ценностите” размер А0
- изходен билет “Приказни мостове”
- кутии с надписани ценности: честност, мъдрост, смелост, трудолюбие, уважение
Използвана литература:
“Царят, царицата и пчеличката” – еврейска народна приказка
“Хитър Петър и змеят” – българска народна приказка
“Умният тъкач” – арменска народна приказка
Кратък разговор и визуално упражнение с карта на България - учениците „оставят следи“ (стикери-стъпки) на места, където живеят различни етноси, и записват думи-ценности, които свързват с техните приказки. Свързваме поуката от „Султанът и двамата овчари“ с настоящия урок.
Инструкции
- В предходните уроци посъветвахме султана и избрахме критерии за добри съветници. Днес ще тръгнем по приказни следи из България и ще търсим ценности, които ни свързват.
- Виждате картата. Тук живеят хора от различни етноси. Приказките им често носят подобни поуки.
- Всеки ученик ще получи стикер-стъпка. Запишете върху стъпката една ценност от нашия списък (честност, мъдрост, смелост, трудолюбие, справедливост, доброта) или друга, която считате за важна.
- Когато ви извикам, елате и залепете стъпката на произволно място върху картата. Кратко споделете: „Оставям следа с думата …, защото в приказките често…“.
- Погледнете картата – виждате ли как нашите думи правят мост от следи? След малко ще проверим тези ценности в откъси от приказки на различни етноси, които живеят в България, и ще ги сравним с поуката от турската народна приказка “Султанът и двамата овчари”.
Обобщение
Учениците си припомнят поуката от приказката “Султанът и двамата овчари” и върху карта на България отбелязват основни ценности (напр. честност, мъдрост, смелост). Така подготвят основа за сравняване на откъси от приказки на различни етноси в следващата дейност.
Важно!
- Подгответе на флипчарт лист или запишете на дъската 5–6 ключови ценности като опора.
- Насочвайте към уважителен език - говорим за приказки и ценности, не за етикети върху хора.
- За ученици билингви - покажете иконки за ценностите и изречения за повтаряне („Моята дума е… защото…“).
- Поддържайте темпото - 6–8 бързи споделяния са достатъчни, останалите стъпки могат да се залепят без обсъждане.
- Направете плавен преход към следващата дейност: „Следите ни водят към станциите на приказките – там ще търсим доказателства за тези думи.“
Работа по станции с трите адаптирани откъса (еврейска народна приказка „Царят, царицата и пчеличката“, арменска народна приказка „Умният тъкач“, българска народна приказка „Хитър Петър и змеят“) и работни листове. Екипите четат, попълват таблица, извличат доказателства и правят връзка с турската народна приказка „Султанът и двамата овчари“. Кратко представят написаното.
Инструкции
- Ученици, сега ще работим по три станции. Всяка станция има адаптиран текст от народна приказка (българска, еврейска и арменска) плюс работни листове.
- Екипите ще бъдат по 6–8 ученици. Преди да започнете работа разпределете ролите помежду си: Четец, Записвач, Илюстратор (за мини-икона/символ), Говорител, Пазител на времето, Пазител на уважението.
- Екип 1 застава на станция „Пчеличката“, Екип 2 – при „Тъкача“, Екип 3 – при „Хитър Петър“.
Стъпка 1 – Четене и разбиране (3 мин)
- Четецът чете откъса на глас. Ако има непозната дума, вдигнете ръка – ще помогна. Отговорете кратко на въпросите, които ще ви ориентират до колко разбирате прочетенето.
Стъпка 2 – Таблица на сюжета (5 мин)
- В работния лист попълнете Таблицата: Герои – Проблем/Изпитание – Действия/Решение – Резултат – Ценности – Мотиви. Записвачът пише кратко, ясно.
Стъпка 3 – Доказателства от текста (3 мин)
- Подчертайте в текста 2–3 кратки фрази (2–6 думи), които доказват вашите изводи, и ги пренесете в раздел „Доказателства“ от листа.
Стъпка 4 – Връзка с турската народна приказка „Султанът и двамата овчари“ (4 мин)
- Попълнете сравненията в листа (по една фраза). Илюстраторът добавя мини-икона на избраната обща ценност (напр. везни за справедливост, сърце за милост, гребен/нишки за мъдър подбор).
Стъпка 5 – Микро представяне (4 мин)
- Говорителят представя за 40 секунди:
- Проблемът и решението;
- Една ключова ценност;
- Едно текстово доказателство;
- Една връзка към турската народна приказка „Султана“. Останалите екипи отбелязват ✓, ако чуят същата ценност.
Обобщение
Учениците прилагат еднакъв аналитичен модел към три различни текста, извличат доказателства, и откриват общи ценности, като ги свързват с поуката от „Султанът и двамата овчари“ - добрият избор на честни и умни помощници води до справедливи и мъдри решения.
Важно!
- Подгответе три „станции“ - Пчеличка, Тъкач, Хитър Петър. На всяка станция сложете откъса от приказката, достатъчно работни листове за всеки ученик и химикалки.
- Напишете предварително етикетите с роли на учениците и ги оставете на масите.
- Следете екипите да спазват стъпките на работа. Може да ги запишете на слайд или флипчарт лист, за да са видими за учениците през цялото време на работа.
- Друг вариант е да давате инструкциите стъпка по стъпка, като стриктно следите времето за изпълнение.
- Ако в класа има ученици билингви, позволете шепнещо превеждане по двойки; предложете иконки за ценностите.
- Следете за времето с таймер, прекъсвайте дружелюбно представянията след 40 секунди, за да чуете всички.
- Ако класът е голям, ограничете устните споделяния до 3 екипа, а останалите да лепят стикери на плаката „Мост на ценностите“.
- В края на дейността направете кратко обобщение:
Днес трите истории ни показаха едно важно нещо - когато помощниците са честни и умеят да помагат, всичко върви добре. Пчеличката насочи царя към истината, тъкачът показа, че силен екип се прави от нишки, които се допълват, а Хитър Петър поправи грешката на лошите пазачи с ум. Това е същата поука като в „Султанът и двамата овчари“ – добрият избор на хора до теб пази и стадото, и хората. В нашия клас това значи да казваме истината, да се слушаме, да вършим задачите си и да си помагаме. Така нашият „мост на ценностите“ остава здрав.
Учениците назовават обща ценност от станциите и планират едно конкретно действие за утре. Билетите се поставят в кутии, подредени до плаката “Мостът на ценностите”.
Инструкции
- Сега вземете изходен билет, попълнете го и го поставете в избраната от вас кутия, която ще откриете до плаката “Мостът на ценностите”.
Обобщение
Учениците осмислят общите ценности от трите текста и ги свързват с поуката от „Султанът и двамата овчари“. Правят личен ангажимент за действие, което изгражда „моста“ в класа.
Важно!
- Припомнете с едно изречение поуката от „Султана“ – верни и умни помощници.
- Подчертайте конкретиката на действията („Какво ще направя утре?“).
- Съберете билетите/снимайте плаката – ще послужат следващия час за класов „Кодекс на добрия избор“.



