Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- четат правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове;
- отговарят кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение;
- се ориентират в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение.
Необходими материали:
- Копия на репликите за всеки от актьорите и разказвача
- Бели листове за сценографите
- Платове, картони, ножици, лепило, бои за костюми и декори
Учениците се разпределят в групи, според ролите си.
Инструкции
Разделете класа на актьори, разказвач и сценографи.
- Представете си, че сте истински актьори и днес започва нашата важна репетиция! Как мислите, какво трябва да прави един актьор, за да разкаже приказката по най-добрия начин?
- А какво друго ни трябва освен актьори? (Декори, костюми.)
- Ще се разделим по групи, в зависимост от дейностите, които имате да правите. Актьорите и разказвачът ще репетират репликите си. Сценографите ще обсъдят как ще изглеждат декорите за сцените и какви костюми ще са необходими.
Обобщение
Обобщете.
- Всеки открива своята роля в приказния свят – дали като актьор, творец на костюми или създател на декора, заедно изграждаме магията на сцената!
Важно!
- Уверете се, че всеки от класа има роля и всички са наясно какво ще правят.
Материали за дейността
Актьорите и разказвачът упражняват изразително четене на репликите на своите герои. Сценографите планират и изработват костюмите и декора.
Инструкции
Дайте инструкции на учениците актьори и разказвач как да работят в групи и как да репетират сцените от приказката. Насочете ги да се съсредоточават върху жестовете, израженията на лицето и интонацията.
- Нека всеки първо прочете своите реплики и си представи своя герой. След това се събирайте по групи, спрямо сцените, и репетирайте заедно. Опитвайте се да четете изразително и да показвате подходящи жестове и изражения.
Дайте инструкции и на учениците, които работят по костюмите и декора, как да предлагат идеи за осъществяването им.
- Съберете се първо всички заедно и обсъдете приказката - къде се извършва действието и запишете идеи какъв декор и какви костюми биха били подходящи за всяка от сцените. След това може да работите в два отделни екипа - за декорите и за костюмите.
Обобщение
Обобщете.
- Театърът е не само думите, а и за начина, по който ги казваме и показваме, както и как изглеждат сцената и актьорите.
Важно!
- Минавайте от група на група, помагайте с интонацията, движенията и изразителността.
- Подкрепяйте сценографите, като им давате обратна връзка дали предложенията им са подходящи за приказката и дали са възможни за осъществяване, както и с идеи при нужда.
- Ако е необходимо, вие разделете сценографите на два екипа - един, отговарящ за костюмите, и един, който ще прави декорите.
Материали за дейността
Всеки ученик споделя как се чувства в своята роля и как може да подобри изпълнението си.
Инструкции
В края на часа насърчете учениците да споделят впечатления от работата си.
- Забелязах, че всеки от вас работеше с много ентусиазъм днес. Споделете как се чувствате в ролите си - кое ви се получи с лекота?
- А кое ви затрудни? Какво можем да направим, какви стратегии да предприемем, за да ни е по-лесно?
Обобщение
Обобщете.
- Ние вече знаем как да изразим героите си и можем да ги покажем с емоции и движение. Имаме и план какви костюми ни трябват и как ще изглежда сцената.
Важно!
- Насърчавайте всяко дете да сподели мнението си.
- Насърчавайте учениците да си дават стратегии - ако за някой нещо се е получило, а за друг - не, да сподели какво му е помогнало.