Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му.

Необходими материали:

  • текстът  “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков от читанката
  • флипчарт листове
  • маркери
  • тетрадки за записване
  • цветни моливи и флумастери

Използвана литература:  “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков в: “Приказки”, Светослав Минков, изд. “Отечество”, 1977г. София

Приказка от кухненския шкаф
10 минути
Въведение

Учителят чете изразително приказката  “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Учениците слушат активно и дискутират случката и героите.

Инструкции

  • "Готови ли сте за една малко по-особена приказка? Слушайте внимателно и си представяйте:
    • Как изглежда чайникът? 
    • Каква е неговата история? 
    • А останалите герои как изглеждат? 
    • Какво правят? 
  • Докато слушате, опитайте се да разберете каква е причината за недоразумението между героите.
  • След това ще ви попитам какво точно се случи и ще опитаме да го разкажем заедно!"

Обобщение

Тази дейност въвежда учениците в темата, създава емоционална връзка с текста и повишава интереса им към съдържанието и героите.

Важно!

  • Запишете на дъската въпросите, по които учениците да мислят, докато слушат приказката.
  • Четете изразително, с различен глас за героите.
  • Следете реакциите на учениците – ако се смеят или учудват, използвайте това, за да направите пауза и да насочите вниманието към ключовите моменти.
  • Поощрявайте спонтанни реакции и кратки въпроси.

Материали за дейността

Как се разви тази необикновена история?
20 минути
Дискусия

Чрез въпроси и насочено обсъждане учениците анализират сюжета, героите и отношенията между тях. Разбират причината за случилото се с чашата и осмислят емоциите на героите.

Инструкции

  • "Сега ще поговорим за това какво точно се случи. Как изглеждаше малката червена чаша? Защо беше толкова специална?
  • Как реагираха останалите предмети, когато я видяха?
  • Какво направи чайникът? Какво почувства?
  • А какво се случи накрая? Защо чашата се счупи?
  • Какво мислите – чайникът направи ли нещо погрешно?
  • Хайде сега заедно да опитаме да разкажем историята накратко – като преразказ, с начало, среда и край."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците задълбочават разбирането на текста, като разглеждат как повторението и упоритостта в спора водят до объркване. Осъзнават нуждата от диалог, яснота и самопознание. Подготвят се да извлекат лично значима поука и да създадат собствени приказки по аналогия.

Важно!

  • Насочвайте учениците с конкретни въпроси, но ги оставяйте да изразяват лично мнение.
  • При нужда записвайте отговорите или ключови думи на флипчарт.

Материали за дейността

Поуката – с едно изречение и една рисунка
10 минути
Рефлексия

Учениците записват поуката от приказката с едно изречение, след което я изобразяват с малка рисунка. Доброволци представят своите работи пред класа. Поуките се събират на плакат „Уроци от приказката“.

Инструкции

  • "Сега е време да измислите поука от приказката. Опитайте се да я напишете само с едно изречение като отговорите на въпроса “Какво научихме от историята на чайника и чашата?”
  • След това направете малка рисунка, която показва поуката. Може да нарисувате чайника, чашата, гостите или каквото ви е направило най-силно впечатление.
  • Ще съберем всички поуки на едно табло – нашият „Плакат с уроци“. Ако някой желае, може да прочете своето изречение пред класа."

Обобщение

Учениците завършват урока с осъзната поука и лично отношение към текста. Затвърждават уменията да изразяват мисли писмено и визуално. Подготвят се за създаване на собствени приказки с ясно послание.

Важно!

  • Дайте примери: „Не винаги това, което изглежда красиво, е здраво“, „Прекалената обич може да нарани“, „Да бъдеш внимателен е важно“.
  • Насърчавайте креативност, но не настоявайте за съвършенство.
  • Позволете на учениците да използват цветни моливи или флумастери.
  • Запишете на таблото споделените от учениците поуки.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.