Приказка за обърканите вещи – четем, разбираме, разказваме
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му.
Необходими материали:
- текстът “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков от читанката
- флипчарт листове
- маркери
- тетрадки за записване
- цветни моливи и флумастери
Използвана литература: “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков в: “Приказки”, Светослав Минков, изд. “Отечество”, 1977г. София
Учителят чете изразително приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Учениците слушат активно и дискутират случката и героите.
Инструкции
- "Готови ли сте за една малко по-особена приказка? Слушайте внимателно и си представяйте:
- Как изглежда чайникът?
- Каква е неговата история?
- А останалите герои как изглеждат?
- Какво правят?
- Докато слушате, опитайте се да разберете каква е причината за недоразумението между героите.
- След това ще ви попитам какво точно се случи и ще опитаме да го разкажем заедно!"
Обобщение
Тази дейност въвежда учениците в темата, създава емоционална връзка с текста и повишава интереса им към съдържанието и героите.
Важно!
- Запишете на дъската въпросите, по които учениците да мислят, докато слушат приказката.
- Четете изразително, с различен глас за героите.
- Следете реакциите на учениците – ако се смеят или учудват, използвайте това, за да направите пауза и да насочите вниманието към ключовите моменти.
- Поощрявайте спонтанни реакции и кратки въпроси.
Материали за дейността
Чрез въпроси и насочено обсъждане учениците анализират сюжета, героите и отношенията между тях. Разбират причината за случилото се с чашата и осмислят емоциите на героите.
Инструкции
- "Сега ще поговорим за това какво точно се случи. Как изглеждаше малката червена чаша? Защо беше толкова специална?
- Как реагираха останалите предмети, когато я видяха?
- Какво направи чайникът? Какво почувства?
- А какво се случи накрая? Защо чашата се счупи?
- Какво мислите – чайникът направи ли нещо погрешно?
- Хайде сега заедно да опитаме да разкажем историята накратко – като преразказ, с начало, среда и край."
Обобщение
Чрез тази дейност учениците задълбочават разбирането на текста, като разглеждат как повторението и упоритостта в спора водят до объркване. Осъзнават нуждата от диалог, яснота и самопознание. Подготвят се да извлекат лично значима поука и да създадат собствени приказки по аналогия.
Важно!
- Насочвайте учениците с конкретни въпроси, но ги оставяйте да изразяват лично мнение.
- При нужда записвайте отговорите или ключови думи на флипчарт.
Материали за дейността
Учениците записват поуката от приказката с едно изречение, след което я изобразяват с малка рисунка. Доброволци представят своите работи пред класа. Поуките се събират на плакат „Уроци от приказката“.
Инструкции
- "Сега е време да измислите поука от приказката. Опитайте се да я напишете само с едно изречение като отговорите на въпроса “Какво научихме от историята на чайника и чашата?”
- След това направете малка рисунка, която показва поуката. Може да нарисувате чайника, чашата, гостите или каквото ви е направило най-силно впечатление.
- Ще съберем всички поуки на едно табло – нашият „Плакат с уроци“. Ако някой желае, може да прочете своето изречение пред класа."
Обобщение
Учениците завършват урока с осъзната поука и лично отношение към текста. Затвърждават уменията да изразяват мисли писмено и визуално. Подготвят се за създаване на собствени приказки с ясно послание.
Важно!
- Дайте примери: „Не винаги това, което изглежда красиво, е здраво“, „Прекалената обич може да нарани“, „Да бъдеш внимателен е важно“.
- Насърчавайте креативност, но не настоявайте за съвършенство.
- Позволете на учениците да използват цветни моливи или флумастери.
- Запишете на таблото споделените от учениците поуки.