Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Интерпретират текста на литературни и фолклорни произведения чрез участие в групова и екипна дейност на игрови и сценични форми.

Необходими материали:

  • флипчарт лист;
  • материали за рисуване: бели листове, цветни моливи и флумастери;
  • материали за сценката: кошница, стиропорни яйца, цветни салфетки, лепило за декупаж или лепило С200, четки.
Какви великденски обичаи можем да пресъздадем чрез драматизация и рисунки?
5 минути
Дискусия

Учителят поставя въвеждащ въпрос, с който ангажира учениците да помислят какво от великденските обичаи може да бъде представено чрез игра, рисунка, сценка.

Инструкции

“Ученици, днес ще се превърнем в изследователи и творци. Ще си припомним какво знаем за Великден и ще помислим как бихме могли да пресъздадем обичаите, които свързваме с празника.
Искам да ви задам един въпрос, който ще ни помогне да започнем: какви великденски обичаи можем да пресъздадем чрез игри, рисунки или драматизация?

Сега нека всеки от вас да си помисли кое е онова великденско нещо, което го прави щастлив или което му е най-любимо. Как изглежда? Какво се случва? Какви цветове има? Какви звуци чува?

Всички ние носим спомен, усещане или идея за празника. Именно с тях ще работим след малко по групи - ще ги превърнем в рисунки и сценки. Готови ли сте за творческо пътешествие във великденските традиции?“

Обобщение

Проведохме тази дейност, за да събудим спомените, знанията и личните усещания на учениците за Великден. Това беше началото на творческото им мислене - първата стъпка към създаване на автентични и емоционални представяния на великденските обичаи.

Важно!

  • Използвайте визуална подкрепа: покажете няколко изображения, свързани с Великден (напр. боядисани яйца, деца, които играят с яйца, празнична трапеза, църковна процесия и др.), за да стимулирате въображението на учениците;
  • Следете за равномерно участие. Давайте думата и на по-срамежливите ученици;
  • Насочвайте вниманието към връзката с изучените текстове: ако дете спомене обичай, който се среща в стихотворението или песента, подчертайте го, за да изградите мост между художествения текст и реалния свят;
  • Записвайте идеите на флипчарт лист. Той ще остане като отправна точка за следващите дейности;
  • Направете снимки на различните дейности, които да включите в презентацията.

Материали за дейността

Сценки и образи от нашия Великден
25 минути
Групова работа

Учениците работят в групи, като всяка група създава различен начин за представяне на великденските обичаи чрез драматизация, рисунки.

Инструкции

А сега е време да преминем към най-творческата част от нашия урок - ще превърнем великденските традиции, които обсъдихме, в сценки и рисунки!  Нека първо се разделим на две групи. Всеки от вас ще има важна роля и ще участва в създаването на нещо, което после ще покажем пред класа. Ето какво ще правим:

Група 1: Вие ще направите кратка сценка, в която ще покажете как семейството боядисва яйца, как се чукат яйцата или как децата играят на Великден. За целта трябва да украсите стиропорни яйца с помощта на цветни салфетки. Докато работите, помислете как точно ще пресъздадете тези моменти. Кой ще бъде бабата, кой ще е детето, кой ще донесе яйцата?
Няма нужда да е дълго, важно е да бъде забавно и свързано с обичая.

Група 2: Вие ще създадете рисунки, които да покажат какво сте разбрали от празника. Можете да направите плакат. Нарисувайте великденска трапеза, играта с яйцата или самото боядисване. Ако желаете – можете да добавите думи от стихотворението или песента към картините си.

Всички ще работите като екип. Всеки трябва да се включи – някой ще мисли идеи, друг ще рисува, трети ще репетира. Ако не сте сигурни какво да направите – питайте, обсъждайте, помагайте си. Ако някоя група има нужда от помощ или материали – кажете ми.

Имаме 20 минути за работа – разпределете времето си умно: малко за планиране, повече за създаване!”

Обобщение

Чрез създаването на сценки, рисунки и музикално представяне учениците преживяват традициите, които вече познават, и ги осмислят чрез художествения текст. Това развива екипна работа, креативност и междуличностни умения.

Важно!

  • Разделете класа в малки екипи от 4-5 деца. Помагайте на групите да се организират, ако има затруднения с разпределянето на задачите. Насочвайте ги с въпроси: “Какво виждаме в текста, което можем да покажем?“, “Какво прави обичая специален?“;
  • Напомнете на децата, че най-важното е да вложат чувство и мисъл, не да бъдат перфектни;
  • Следете времето и подкрепяйте групите с окуражаващи думи.

Материали за дейността

Да споделим Великден
10 минути
Презентация

Групите представят своите творби пред класа. Учениците дават обратна връзка с внимание и уважение. В края се прави кратко обобщение на преживяното и наученото.

Инструкции

Скъпи творци, сега е моментът, в който ще покажем нашия Великден - такъв, какъвто го почувствахме, нарисувахме и изиграхме. Нека всяка група се подготви да представи това, което създаде. Ще ви слушаме с внимание и уважение.

Когато слушате представянето на друга група, обърнете внимание на следните неща:
– Какво ви направи впечатление?
– Какво ви хареса най-много?
– Какво ви накара да се усмихнете или да се замислите?

След всяко представяне ще дадем обратна връзка, като използваме изрази като:
  “Хареса ми, че…“,   “Беше интересно, защото…“, “Накара ме да се почувствам…“

Обобщение

Представянето развива увереност и уважение към труда на другите. Учениците виждат, че могат да създават съдържание и да го споделят – с рисунка и с движение. Това е крачка към лична изява и разбиране на културното наследство.

Важно!

  • Подкрепете всяка група при представянето, особено ако децата се притесняват. Насърчавайте позитивната обратна връзка.
  • Изведете връзката между художествените текстове и творчеството на децата.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.