Пресъздаване на великденските традиции с драматизация и рисунки
Раздел
Особености на художествения текст
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Интерпретират текста на литературни и фолклорни произведения чрез участие в групова и екипна дейност на игрови и сценични форми.
Необходими материали:
- флипчарт лист;
- материали за рисуване: бели листове, цветни моливи и флумастери;
- материали за сценката: кошница, стиропорни яйца, цветни салфетки, лепило за декупаж или лепило С200, четки.
Учителят поставя въвеждащ въпрос, с който ангажира учениците да помислят какво от великденските обичаи може да бъде представено чрез игра, рисунка, сценка.
Инструкции
“Ученици, днес ще се превърнем в изследователи и творци. Ще си припомним какво знаем за Великден и ще помислим как бихме могли да пресъздадем обичаите, които свързваме с празника.
Искам да ви задам един въпрос, който ще ни помогне да започнем: какви великденски обичаи можем да пресъздадем чрез игри, рисунки или драматизация?
Сега нека всеки от вас да си помисли кое е онова великденско нещо, което го прави щастлив или което му е най-любимо. Как изглежда? Какво се случва? Какви цветове има? Какви звуци чува?
…
Всички ние носим спомен, усещане или идея за празника. Именно с тях ще работим след малко по групи - ще ги превърнем в рисунки и сценки. Готови ли сте за творческо пътешествие във великденските традиции?“
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да събудим спомените, знанията и личните усещания на учениците за Великден. Това беше началото на творческото им мислене - първата стъпка към създаване на автентични и емоционални представяния на великденските обичаи.
Важно!
- Използвайте визуална подкрепа: покажете няколко изображения, свързани с Великден (напр. боядисани яйца, деца, които играят с яйца, празнична трапеза, църковна процесия и др.), за да стимулирате въображението на учениците;
- Следете за равномерно участие. Давайте думата и на по-срамежливите ученици;
- Насочвайте вниманието към връзката с изучените текстове: ако дете спомене обичай, който се среща в стихотворението или песента, подчертайте го, за да изградите мост между художествения текст и реалния свят;
- Записвайте идеите на флипчарт лист. Той ще остане като отправна точка за следващите дейности;
- Направете снимки на различните дейности, които да включите в презентацията.
Материали за дейността
Учениците работят в групи, като всяка група създава различен начин за представяне на великденските обичаи чрез драматизация, рисунки.
Инструкции
“А сега е време да преминем към най-творческата част от нашия урок - ще превърнем великденските традиции, които обсъдихме, в сценки и рисунки! Нека първо се разделим на две групи. Всеки от вас ще има важна роля и ще участва в създаването на нещо, което после ще покажем пред класа. Ето какво ще правим:
Група 1: Вие ще направите кратка сценка, в която ще покажете как семейството боядисва яйца, как се чукат яйцата или как децата играят на Великден. За целта трябва да украсите стиропорни яйца с помощта на цветни салфетки. Докато работите, помислете как точно ще пресъздадете тези моменти. Кой ще бъде бабата, кой ще е детето, кой ще донесе яйцата?
Няма нужда да е дълго, важно е да бъде забавно и свързано с обичая.
Група 2: Вие ще създадете рисунки, които да покажат какво сте разбрали от празника. Можете да направите плакат. Нарисувайте великденска трапеза, играта с яйцата или самото боядисване. Ако желаете – можете да добавите думи от стихотворението или песента към картините си.
Всички ще работите като екип. Всеки трябва да се включи – някой ще мисли идеи, друг ще рисува, трети ще репетира. Ако не сте сигурни какво да направите – питайте, обсъждайте, помагайте си. Ако някоя група има нужда от помощ или материали – кажете ми.
Имаме 20 минути за работа – разпределете времето си умно: малко за планиране, повече за създаване!”
Обобщение
Чрез създаването на сценки, рисунки и музикално представяне учениците преживяват традициите, които вече познават, и ги осмислят чрез художествения текст. Това развива екипна работа, креативност и междуличностни умения.
Важно!
- Разделете класа в малки екипи от 4-5 деца. Помагайте на групите да се организират, ако има затруднения с разпределянето на задачите. Насочвайте ги с въпроси: “Какво виждаме в текста, което можем да покажем?“, “Какво прави обичая специален?“;
- Напомнете на децата, че най-важното е да вложат чувство и мисъл, не да бъдат перфектни;
- Следете времето и подкрепяйте групите с окуражаващи думи.
Материали за дейността
Групите представят своите творби пред класа. Учениците дават обратна връзка с внимание и уважение. В края се прави кратко обобщение на преживяното и наученото.
Инструкции
“Скъпи творци, сега е моментът, в който ще покажем нашия Великден - такъв, какъвто го почувствахме, нарисувахме и изиграхме. Нека всяка група се подготви да представи това, което създаде. Ще ви слушаме с внимание и уважение.
Когато слушате представянето на друга група, обърнете внимание на следните неща:
– Какво ви направи впечатление?
– Какво ви хареса най-много?
– Какво ви накара да се усмихнете или да се замислите?
След всяко представяне ще дадем обратна връзка, като използваме изрази като:
“Хареса ми, че…“, “Беше интересно, защото…“, “Накара ме да се почувствам…“
Обобщение
Представянето развива увереност и уважение към труда на другите. Учениците виждат, че могат да създават съдържание и да го споделят – с рисунка и с движение. Това е крачка към лична изява и разбиране на културното наследство.
Важно!
- Подкрепете всяка група при представянето, особено ако децата се притесняват. Насърчавайте позитивната обратна връзка.
- Изведете връзката между художествените текстове и творчеството на децата.