Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят примери за приспособления на животни и растения в различни среди;
- обясняват връзката между средата на живот и физическите белези и поведението на организмите;
- формулират обобщения за значението на приспособленията за оцеляване.
Необходими материали:
- изработените от учениците макети
- маркери, флумастери, лепящи листчета
- видеопроектор или флипчарт (по избор)
Учениците се подготвят за представяне на макетите, като си припомнят какви среди на живот има и какво са приспособленията на организмите.
Инструкции
Започнете часа с кратка дискусия.
- "Преди да започнем представянията, нека си припомним:
- Какви среди на живот изучихме?
- Какво значи “приспособление” в природата?
- Защо е важно организмите да се адаптират към средата?
- Можете да споделяте примери, които ви направиха най-силно впечатление."
Обобщение
"Припомнихме си основните понятия и вече сме готови да чуем какво сте научили и открили в работата си по проекта."
Важно!
- Насочете вниманието към връзката между среда и приспособление.
- Подгответе класа за слушане и сътрудничество по време на представянията.
- Можете да запознаете учениците с кратък списък с характеристики, по които биха могли да оценят проектите на своите съученици и да им дадат обратна връзка (по преценка на учителя).
Материали за дейността
Учениците представят макетите, които изобразяват различни среди на живот и типичните за тях растения и животни, като обясняват как са се приспособили.
Инструкции
Преминете към представяне на макетите.
- "Сега е ред да представите своите проекти. Всяка група ще представи своя макет, ще имате на разположение до 3 минути. Можете да излъчите един говорител или да разпределите презентацията между няколко говорители. За да бъде честно, ще изтеглим кой отбор да започне първи с презентацията си.
- Докато представяте, опитайте се да отговорите на следните въпроси:
- Каква е вашата среда на живот?
- Какви растения и животни сте включили?
- Какви приспособления на животните им помагат да живеят в тази среда?
- Останалите слушат внимателно и в края могат да задават въпроси."
Обобщение
"Всеки макет ни показа колко разнообразен и мъдър е природният свят. Видяхме как всяко живо същество има своето място и начин да оцелява."
Важно!
- Подгответе предварително листчета с имената на отборите, от които да теглите поредността на представяне.
- Запишете (или прожектирайте) насочващите въпроси, които да ръководят учениците при представянето.
- Окуражавайте учениците да говорят ясно и подредено.
- Поддържайте позитивна атмосфера и ангажираност.
Материали за дейността
Учениците обобщават и финализират работата по проекта с кратка рефлексия.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия.
- "Време е да сложим край на работата и по този наш проект. За пореден път показахте последователност, старание и усилия. Ред е да обърнем поглед назад и да видим как се чувствахте да работите по този проект и какво остави най-силни впечатления у вас.
- Какво научихте за средите на живот и приспособленията?
- Какво ви беше най-интересно по време на проекта?
- Какво бихте искали да изследвам още по тази тема?
- Запишете вашите отговори на лепящи листчета, а след това, който желае, може да сподели с класа."
Обобщение
"Рефлексията ни помага да си дадем сметка колко много сме научили. Така се учим не само от уроците, а и от самите себе си."
Важно!
- Дайте достатъчно време на учениците за размисъл.
- Насърчавайте ги да изразяват лично мнение.
- Дайте дума на всички желаещи да се изкажат, но все пак сложете и времева рамка, за да стигне времето.
- Използвайте рефлексията като удобен момент за обобщение и финализиране.