Представяне на авторските приказки
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
- пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.
Необходими материали:
- готовите авторски приказки на учениците
- илюстрациите към тях
- флипчарт лист или бяла дъска
- “Стикери по ПБО “Прилагателните имена в приказния свят … “
- маркери
Учениците се подготвят емоционално за срещата с второкласниците и си припомнят най-важните елементи от своите приказки.
Инструкции
Започнете часа с кратка подготовка за представянията.
- "Ученици, след малко ще представим своите приказки пред второкласници. Помислете как искате да застанете пред тях – спокойно и с усмивка. Изберете кой ще чете и кой ще държи рисунката или ще показва героите."
Обобщение
"Тази дейност ни помага да се подготвим вътрешно за представянето – да си припомним какво искаме да кажем, какво е най-ценното в приказката и как искаме да бъдем чути."
Важно!
- Насърчете учениците да се гордеят със създадените приказки.
- Подгответе ги да посрещнат реакции, въпроси и дори смях.
- Напомнете им, че най-важното е да предадат доброто послание на приказката.
Учениците четат своите приказки пред второкласниците и разговарят с тях след това.
Инструкции
Преминете към представяне на приказките “Третокласниците, които не се страхуваха да правят добрини“.
- "Ученици, прочетете приказката си бавно и ясно. Когато приключите, се усмихнете и попитайте малките: Кой герой ви хареса най-много? Защо?
- След това заедно се опитайте да откриете в приказката няколко прилагателни."
Обобщение
"Тази дейност ни показа, че създадените приказки могат да вдъхновят по-малките ученици и да ги научат на ценности. С нея затвърдихме значението на прилагателните и употребата на степенуваните им форми при общуването."
Важно!
- Бъдете медиатор в разговора – помагайте на по-малките ученици да се включат.
- Насърчавайте третокласниците да задават въпроси и да реагират позитивно на отговорите.
Учениците отговарят устно на въпроси за рефлексия и споделят преживяванията си.
Инструкции
Завършете часа и проекта с рефлексия.
- "Скъпи ученици, време е да се върнем назад и да помислим какво преживяхме по време на нашия приказен проект. На дъската (или флипчарт лист) са написани въпроси, които ще ви помогнат да споделите своите мисли, емоции и научени уроци.
- Помислете както за това, което сте научили за граматичните правила при използването на прилагателните имена, така и за това как се почувствахте, когато представихте своите приказката."
Въпросите са:
- Какво ново научих за прилагателните имена?
- Как използвах степенуваната и превъзходна степен в приказката си?
- Кое ми хареса най-много от проекта и защо?
- Бих ли искал да пиша и представям още истории? Защо?
Обобщение
"Чрез рефлексията осъзнаваме не само какво сме научили, но и как сме го приложили. Това ни подготвя да бъдем по-съзнателни създатели на текстове и по-внимателни читатели."
Важно!
- Насърчете искрените отговори и не бързайте.
- Споделете и Вие как сте се почувствали по време на проекта – така ще насърчите емоционалната откритост.
- Подгответе стикери за участие, които да раздадете на учениците в края на часа.
