Раздел
Що е философия?
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Представят аргументирана теза по казус;
- Използват философски и логически подходи в устна форма;
- Участват в рефлексивна дискусия с уважение към различни мнения;
- Правят връзка между философските идеи и личния житейски опит.
Необходими материали:
- Критериална матрица по ПБО “Как да мислим като мъдреци?”
Учениците обсъждат как се различава обикновеното мнение от философската препоръка.
Инструкции
"Обсъдете в екипа си:
- Какво прави това, което ще представим, различно от просто лична позиция или обикновено мнение?
- Набележете 2–3 идеи и си ги припомнете, преди да излезете да представяте. Помислете как вашето представяне ще демонстрира разликите между философската препоръка и личното мнение."
Обобщение
Тази кратка дейност служи като “загрявка” преди представянето на ученическите работи.
Важно!
- Може да запишете на дъската изказани разлики от учениците, за да са видими през целия час. Примерни идеи, които се очаква да бъдат формулирани от екипите:
- "Философската препоръка се основава на аргументи, а не само на чувства.";
- "Тя включва различни, обективни и дълбоки перспективи, не само една лична.";
- "Свързва личното преживяване с универсалното (какво важи за всички хора)."
Всяка група представя своята философска препоръка по казуса. Всеки участник говори от името на своята роля (ученик, учен, мъдрец) или като екипна комбинация.
Инструкции
"Време е всяка философска школа да представи своята работа. Представянето трябва да включва:
- Изложение на казуса;
- Ясна теза;
- Аргументи от трите роли (Ученик, Учен, Мъдрец);
- Заключителна препоръка.
Имате до 4-5 минути за представяне на вашата философска препоръка. Следете времето!
Можете да използвате визуална подкрепа (принтирано есе, плакат, слайд, флипчарт), ако сте подготвили такава.
Всеки от вас трябва да участва в представянето - можете да разпределите частите според ролята си или да се редувате по друг начин.
В края на представянето, формулирайте едно обобщително изречение, адресирано към героя от казуса: "Ако героят от нашия казус беше тук, бихме му казали…"
Обобщение
Учениците прилагат на практика философските си умения: мислене, аргументация, изразяване, екипност. Представянето е кулминацията на тяхното учене и осмисляне. То показва способността им да превърнат абстрактните идеи в конкретни, обосновани съвети.
Важно!
- Използвайте таймер – максимум 5 минути на група. Уведомете учениците, когато остават 1-2 минути. Не прекъсвайте представянията, освен ако не се надвиши времето значително.
- Ако има време (и ако групите са по-малко), след всяка група може да се позволи по 1-2 въпроса от публиката (други ученици). Насърчете въпроси, които търсят задълбочаване, а не критика.
- Препоръка: водете записки и оценете по матрицата след часа. В началото на следващия час/раздел споделете оценките на учениците и се аргументирайте.
Материали за дейността
След представянията учениците участват в отворена дискусия, в която разсъждават за смисъла на философията в реалния живот и за личния си опит от проекта.
Инструкции
"Накрая ще направим една споделена дискусия, с която ще се радвам да участвате активно:
- Какво беше най-трудното в този проект – и защо?
- Кое ви накара да се замислите по нов начин за даден проблем или идея?
- В кои ситуации от живота си, извън училище, бихте използвали философски подход (мисленето от три гледни точки)?
- Как се промениха вашите възгледи за понятия като мъдрост, знание и разум след този проект?
Сега ще получите едно лепящо листче. На него довършете следното изречение :
- "За мен философията е…"
Залепете листчето на таблото / на дъската."
Обобщение
В този проект учениците са преживели философията като личен опит, а не само като нов учебен предмет. Развили са умения за критично мислене, емпатия и аргументация, които са ценни за целия им живот.
Важно!
- Записвайте някои от най-интересните или повтарящи се отговори на учениците на таблото или на флипчарт.
- Използвайте тази финална рефлексия, за да обобщите ефекта от проекта и да свържете наученото с ежедневния живот на учениците. Насърчавайте по-тихите ученици с въпроси като: "Ти какво би добавил?", "Има ли нещо, което те изненада?", "Какво би посъветвал някой, който не е участвал в този проект?".
- Съберете листчетата за рефлексия като свидетелство за тяхното учене.
