Представяне на проектите и рефлексия
Раздел
Гражданско общество и гражданско участие
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците представят стратегии за противодействие на различните видове корупция от гражданите и от държавата;
- Учениците оценяват значението на гражданското участие в демократичните процеси.
Необходими материали:
- Изготвени брошури;
- Коментари и въпроси;
- Въпроси за дискусия;
- Въпроси за рефлексия;
- Лепящи листчета (или създаден въпросник в mentimeter);
- Флипчарт листа.
Учениците представят своите готови брошури пред автентична аудитория. Всяка група има 3 минути за представяне на проектите си. Гостите имат за задача да слушат и да запишат въпроси, които биха искали да зададат на учениците. След представянето екипите ще могат да отговорят на зададените въпроси, откъдето ще започне и втората дейност - дискусията.
Инструкции
“Уважаеми гости и скъпи ученици, предстои ни да прекараме час и половина заедно, в рамките на който да обсъдим значението на демократичните избори и как може да работим за намаляване на корупцията като гражданско общество. В първата част на днешното събитие нашите ученици ще представят накратко информационните си брошури, с които целят да дадат насоки за това как всеки гражданин и държавните институции могат да противодействат на порочните практики по време на избори. Всеки отбор има 3 минути за представяне, като ще помоля гостите да записват въпросите и коментарите си към отделните екипи и да ги зададат в края - след представянето на всички екипи. За целта може да използвате работния лист за коментари и въпроси пред Вас (всеки гост получава копие на работен лист), където ще намерите и критериите за брошурата, които да отбелязвате по време на всяко представяне. След представянето на всички групи ще отделим време за отговор на възникналите въпроси. Учениците могат да споделят и как е преминал самия процес по създаване на брошурата в техния екип.“
Обобщение
“Благодарим на учениците за представянето. Сега имаме време за кратки коментари и въпроси, като аз ще събера всички писмени обратни връзки и после ще ги предоставя на отборите. Както видяхме, важно е както отделните граждани, така и институциите да бранят демокрацията по време на избори, за да можем да гарантираме справедливост и честност в изборния процес. Ще опитаме да проведем една своеобразна дискусия”.
Важно!
Можете да разпечатате брошурите на учениците предварително и те да бъдат изложени в залата или раздадени на гостите.
Уверете се, че сте синхронизирали кой кога представя, като при нужда изговорете с всеки от екипите предварително последни детайли.
Инструкции
“Идва ред на втория етап от нашата среща, а именно дискусията. Откритото обсъждане е част от демократичния диалог, така че ще заложим на него в тази втора част. Преди да преминем към въпросите, ми се иска да нормираме дискусионната форма, така че тя да е максимално полезна за всички. Ще имаме 25 минути, в които да обсъдим кои са добрите практики, предизвикателствата и потенциалните стъпки за справяне с корупцията по време на избори.
Нека зачитаме и уважаваме чуждото мнение, докато същевременно изказваме нашето по аргументиран начин, подкрепен с факти. Когато някой иска да отговори, вдига ръка и аз му давам думата. Целта ни е да сме проактивни, докато същевременно запазим добрия тон.
А сега нека се впуснем в дискусия”.
Обобщение
“Благодаря на всички за активното участие в дискусията. За да можем да си гарантираме честни избори, е важно всички да се включваме активно в демократичния процес и да бъдем проактивни, когато се случват нередности. Надявам се тази дискусия да подобри гражданското самосъзнание на всички присъстващи и да ни помогне да подкрепяме и околните да проявяват съобразителност по време на избори”.
Важно!
Можете да ползвате примерните въпроси за дискусия или да набележите други заедно с учениците. Ако Вие модерирате дискусията, уверете се, че всички, които имат желание да се включат, получават думата.
Следете за нападки и нарушаване на зададените норми на дискусията. При нужда се намесете и припомнете следването на добрия тон.
Участниците се впускат в кратка рефлексия, която да осмисли преживяването им и да позволи на всеки да предприеме конкретни следващи стъпки след събитието. Рефлексията може да се сподели устно, писмено или дигитално - по преценка на водещия и спрямо групата.
Инструкции
“Скъпи гости и ученици, благодаря Ви за активното участие в днешната среща. Мисля, че всички успяхме да научим по нещо важно за демокрацията и честните избори. Сега ще се радвам да отделим кратко време, за да осмислим преживяното и да си поставим следващи стъпки.
За целта нека всеки отдели 5 минути, за да помисли на тези три въпроса (въпросите са предварително подбрани от учителя, като може да се ползват и някои от примерните въпроси за рефлексия), като запише своите отговори с по 1-2 думи за всеки въпрос на тези лепящи листчета (зелени листчета за въпрос 1, розови - за въпрос 2 и жълти - за въпрос 3). След като всеки отговори, ще помоля да залепите листчетата си на трите флипчарт листа. Когато всички приключат, ще обобщя отговорите, така че ще помоля да давате кратки и ясно изписани отговори. (Тази дейност може да се направи и в дигитален формат през Mentimeter например)”.
Обобщение
“С тази рефлексия можем да закрием днешната среща и да затворим проекта за демократичните избори. Пътят, който преминахме, ни позволи да видим значението на честните и справедливи избори и да си набележим следващи стъпки за промяна към едни некорумпирани изборни процеси. Предстои ни да споделим брошурите с нашата училищна общност и да си гарантираме, че те ще бъдат видими през следващите избори. Благодаря за участието.”
Важно!
Рефлексията може да бъде труден процес за участващите, а е може би един от най-значимите в рамките на целия проект. Уверете се, че има останало време за нея и че всеки ученик и гост могат да преминат през някакво осмисляне относно преживяването. Ако не остане време за цялата дейност, може да зададете поне по един въпрос, по който всеки да помисли.


