Раздел

Гражданско общество и гражданско участие

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците представят стратегии за противодействие на различните видове корупция от гражданите и от държавата;
  • Учениците оценяват значението на гражданското участие в демократичните процеси.

Необходими материали:

  • Изготвени брошури;
  • Коментари и въпроси;
  • Въпроси за дискусия;
  • Въпроси за рефлексия;
  • Лепящи листчета (или създаден въпросник в mentimeter);
  • Флипчарт листа.
Представяне на брошурите
40 минути
Презентация

Учениците представят своите готови брошури пред автентична аудитория. Всяка група има 3 минути за представяне на проектите си. Гостите имат за задача да слушат и да запишат въпроси, които биха искали да зададат на учениците. След представянето екипите ще могат да отговорят на зададените въпроси, откъдето ще започне и втората дейност - дискусията. 

Инструкции

“Уважаеми гости и скъпи ученици, предстои ни да прекараме час и половина заедно, в рамките на който да обсъдим значението на демократичните избори и как може да работим за намаляване на корупцията като гражданско общество. В първата част на днешното събитие нашите ученици ще представят накратко информационните си брошури, с които целят да дадат насоки за това как всеки гражданин и държавните институции могат да противодействат на порочните практики по време на избори. Всеки отбор има 3 минути за представяне, като ще помоля гостите да записват въпросите и коментарите си към отделните екипи и да ги зададат в края - след представянето на всички екипи. За целта може да използвате работния лист за коментари и въпроси пред Вас (всеки гост получава копие на работен лист), където ще намерите и критериите за брошурата, които да отбелязвате по време на всяко представяне. След представянето на всички групи ще отделим време за отговор на възникналите въпроси. Учениците могат да споделят и как е преминал самия процес по създаване на брошурата в техния екип.“

Обобщение

“Благодарим на учениците за представянето. Сега имаме време за кратки коментари и въпроси, като аз ще събера всички писмени обратни връзки и после ще ги предоставя на отборите. Както видяхме, важно е както отделните граждани, така и институциите да бранят демокрацията по време на избори, за да можем да гарантираме справедливост и честност в изборния процес. Ще опитаме да проведем една своеобразна дискусия”.

Важно!

Можете да разпечатате брошурите на учениците предварително и те да бъдат изложени в залата или раздадени на гостите.
Уверете се, че сте синхронизирали кой кога представя, като при нужда изговорете с всеки от екипите предварително последни детайли.

Материали за дейността

Обсъждане на темата
15 минути
Дискусия

Инструкции

“Идва ред на втория етап от нашата среща, а именно дискусията. Откритото обсъждане е част от демократичния диалог, така че ще заложим на него в тази втора част. Преди да преминем към въпросите, ми се иска да нормираме дискусионната форма, така че тя да е максимално полезна за всички. Ще имаме 25 минути, в които да обсъдим кои са добрите практики, предизвикателствата и потенциалните стъпки за справяне с корупцията по време на избори.
Нека зачитаме и уважаваме чуждото мнение, докато същевременно изказваме нашето по аргументиран начин, подкрепен с факти. Когато някой иска да отговори, вдига ръка и аз му давам думата. Целта ни е да сме проактивни, докато същевременно запазим добрия тон.
А сега нека се впуснем в дискусия”.

Обобщение

“Благодаря на всички за активното участие в дискусията. За да можем да си гарантираме честни избори, е важно всички да се включваме активно в демократичния процес и да бъдем проактивни, когато се случват нередности. Надявам се тази дискусия да подобри гражданското самосъзнание на всички присъстващи и да ни помогне да подкрепяме и околните да проявяват съобразителност по време на избори”.

Важно!

Можете да ползвате примерните въпроси за дискусия или да набележите други заедно с учениците. Ако Вие модерирате дискусията, уверете се, че всички, които имат желание да се включат, получават думата.
Следете за нападки и нарушаване на зададените норми на дискусията. При нужда се намесете и припомнете следването на добрия тон.

Материали за дейността

Рефлексия
15 минути
Рефлексия

Участниците се впускат в кратка рефлексия, която да осмисли преживяването им и да позволи на всеки да предприеме конкретни следващи стъпки след събитието. Рефлексията може да се сподели устно, писмено или дигитално - по преценка на водещия и спрямо групата.

Инструкции

“Скъпи гости и ученици, благодаря Ви за активното участие в днешната среща. Мисля, че всички успяхме да научим по нещо важно за демокрацията и честните избори. Сега ще се радвам да отделим кратко време, за да осмислим преживяното и да си поставим следващи стъпки.

За целта нека всеки отдели 5 минути, за да помисли на тези три въпроса (въпросите са предварително подбрани от учителя, като може да се ползват и някои от примерните въпроси за рефлексия), като запише своите отговори с по 1-2 думи за всеки въпрос на тези лепящи листчета (зелени листчета за въпрос 1, розови - за въпрос 2 и жълти - за въпрос 3). След като всеки отговори, ще помоля да залепите листчетата си на трите флипчарт листа. Когато всички приключат, ще обобщя отговорите, така че ще помоля да давате кратки и ясно изписани отговори. (Тази дейност може да се направи и в дигитален формат през Mentimeter например)”.

Обобщение

“С тази рефлексия можем да закрием днешната среща и да затворим проекта за демократичните избори. Пътят, който преминахме, ни позволи да видим значението на честните и справедливи избори и да си набележим следващи стъпки за промяна към едни некорумпирани изборни процеси. Предстои ни да споделим брошурите с нашата училищна общност и да си гарантираме, че те ще бъдат видими през следващите избори. Благодаря за участието.”

Важно!

Рефлексията може да бъде труден процес за участващите, а е може би един от най-значимите в рамките на целия проект. Уверете се, че има останало време за нея и че всеки ученик и гост могат да преминат през някакво осмисляне относно преживяването. Ако не остане време за цялата дейност, може да зададете поне по един въпрос, по който всеки да помисли.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.