Правописни предизвикателства
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
- откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.
Необходими материали:
- лист с думи за анаграми;
- езиков пъзел с думи с предизвикателен правопис;
- флумастери и маркери;
- флипчарт лист за записване на често допускани правописни грешки;
- листове за самостоятелна работа
Учителят пише изречения на дъската, като нарочно включва правописни грешки. Учениците работят в екипи, за да открият грешките и да ги коригират.
Инструкции
Разделете предварително класа на малки групи по трима и запишете на дъската няколко изречения, в които са допуснати правописни грешки.
- На дъската са написани няколко изречения, но в тях има грешки. Четете внимателно! Ваша задача е да откриете допуснатите грешки и да запишете правилните думи на лист.
- След като приключите, ще споделите отговорите си с класа и ще обсъдим защо са грешни. Готови ли сте? Имате 5 минути време за работа. Старт!
След като времето за работа изтече, преминете към споделяне.
- Кой желае да сподели каква грешка откри в първото изречение?
Обобщение
Учениците разбират колко е важно да познаваме правописните правила и да внимаваме при писане. Тази дейност ги подготвя за следващите правописни предизвикателства.
Важно!
- Използвайте често срещани грешки, за да ангажирате учениците.
- Подтикнете ги да обяснят защо дадена дума е грешна и как да я запомнят правилно.
Учениците работят по различни правописни задачи – пъзел и подреждане на думи от анаграми.
Инструкции
Продължете работата в малките групи. Дайте инструкции за работа.
- Продължаваме да работим в същите групи, както досега. Всяка група ще получи по едно предизвикателство:
- пъзел: ще трябва да изрежете и подредите елементите по такъв начин, че всяка дума да “открие” своята липсваща буква. В завършен вид пъзелът трябва да е с форма на равнобедрен триъгълник.
- анаграми: ще подреждате разбърканите букви, за да образувате правилно написани думи.
- В края ще проверим и обсъдим отговорите си заедно. Готови ли сте? Давам старт на 15 минути време за работа.
Когато времето за работа изтече, проверете работата на всяка група и коментирайте думите.
- Времето за работа изтече. Коя група ще сподели първа?
Обобщение
Тази дейност ни помагаа да упражним правописните правила по забавен начин. Видяхме, че можем да запомним по-лесно, когато играем и работим в екип.
Важно!
- Насърчавайте учениците да обясняват своите отговори.
- Може да насочите учениците при подреждане на пъзела като им обясните, че външните ъгли на триъгълника трябва да останат празни.
- За по-голяма яснота нарисувайте схема на дъската как трябва да се подредят елементите на пъзела.
- Уверете се, че всеки ученик от класа е ангажиран с дейността.
Материали за дейността
Учениците споделят кои думи са ги затруднили най-много и обсъждат стратегии за запомняне на трудни правописни случаи.
Инструкции
Преминете към последната дейност от часа.
- Деца, кои думи ви затрудниха най-много днес?
- Добре! Сега ще обсъдим как можем да ги запомним по-лесно. Имате ли някакви идеи?
- Чудесно! Ще запишем стратегиите за запомняне на дъската. Ако използваме такива трикове, ще запомним думите по-лесно. Кой иска да предложи още една стратегия?
Очаквани отговори от ученици: Стратегии за запомняне на думи - с рисунка към думата, гатанка или рима с включена дума с особен правопис.
Обобщение
Разбрахме кои думи ни затрудняват и как да ги запомним. Тази дискусия ще ни помогне в следващите уроци и в ежедневното писане.
Важно!
- Насърчавайте учениците да мислят креативно за запомнянето на трудни думи.
- Дайте примери за асоциативно учене (например рими, визуални асоциации).

