Поезия в колаж – смесване на думи и образи
Раздел
Културна осъзнатост
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават произведения от детската литература, свързана с културното многообразие и нравствените добродетели на българския народ;
- откриват връзката между текст и визуално изкуство;
- използват творчески подход за предаване на послание чрез комбинация от думи и образи.
Необходими материали:
- малки листчета
- цветни моливи, флумастери,маркери, пастели
- картон А3 размер
- цветна хартия, списания
- лепило и ножици
- въже с щипки за презентиране на колажите (по желание)
Визуална мозайка от емоции
10 минути
Творческа задача
Учениците свързват емоциите от стихотворението с абстрактни цветове, форми и символи, за да подготвят основата за колажа.
Инструкции
- "Ученици, припомнете какви емоции се събуждат у вас, когато четете стихотворението “Обичам те, родино! от Елисавета Багряна.
- Изберете един цвят, който според вас най-добре изразява тази емоция.
- Нарисувайте на малко листче форма (кръг, вълна, линия, звезда и др.), която също изразява чувството ви.
- Може да добавите символ – сърце, дърво, слънце, планина, който според вас допълва усещането. Ще използвате тези елементи по-късно като част от вашия колаж."
Обобщение
Тази дейност въвежда учениците в темата чрез абстрактно мислене и ги подготвя да използват лични емоционални асоциации при създаването на колажа.
Важно!
- Пуснете тиха фонова музика, за да създадете подходящо настроение.
- Подчертайте, че тук няма „грешни“ отговори – всеки изразява своето усещане.
- Може да подготвите пример с абстрактна рисунка, за да стане по-ясно на учениците каква задача им поставяте.
Материали за дейността
Поетичен колаж
20 минути
Творческа задача
Учениците създават колаж, комбинирайки изрисуваните си емоции, рисунки и избрани стихове или думи от текста.
Инструкции
- "Ученици, сега всеки самостоятелно на картон с размер А3 ще създаде “поетичен колаж”.
- Залепете листчето си от първата дейност, добавете рисунки, изрезки от списания и красиво изписани стихове.
- Създайте композиция, в която текст и образ работят заедно, за да предадат настроението на стихотворението."
Обобщение
Учениците превръщат поетичния текст в художествено произведение чрез комбинация от изобразително изкуство и литература.
Важно!
- Следете за безопасна работа с ножици.
- Насочвайте учениците към баланс между текст и образ.
- Насърчавайте оригинални и смели композиции.
Материали за дейността
Галерия от поетични колажи
10 минути
Презентация
Учениците подреждат своите колажи и представят творческите си решения.
Инструкции
- "Ученици, приключихме с творческата част, време е да превърнем класната стая в галерия.
Всеки от вас ще постави своя колаж на дъската (или въже с щипки), така че всички да могат да го видят. Ще направим кратки представяния. Когато дойде вашият ред, разкажете пред класа:- каква е идеята на вашия колаж;
- кой елемент ви е най-скъп – това може да е рисунка, дума, символ или цвят. Не се притеснявайте, тук няма грешни отговори – важното е да споделите вашата идея.
- Отлично! След като всеки представи своята работа, ще направим обиколка из „галерията“ и ще разгледаме всички творби. По време на обиколката може да задавате въпроси или да кажете какво ви е впечатлило, но само с уважителни и добри думи. Готови ли сте да започнем нашата поетична изложба?"
Обобщение
Дейността развива умения за представяне и защита на творческа работа и показва разнообразието от интерпретации на един и същ текст.
Важно!
- Насърчавайте позитивна и уважителна обратна връзка.