Раздел

Културна осъзнатост

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават произведения от детската литература, свързана с културното многообразие и нравствените добродетели на българския народ;
  • откриват връзката между текст и визуално изкуство;
  • използват творчески подход за предаване на послание чрез комбинация от думи и образи.

Необходими материали:

  • малки листчета
  • цветни моливи, флумастери,маркери, пастели
  • картон А3 размер
  • цветна хартия, списания
  • лепило и ножици
  • въже с щипки за презентиране на колажите (по желание)
Визуална мозайка от емоции
10 минути
Творческа задача

Учениците свързват емоциите от стихотворението с абстрактни цветове, форми и символи, за да подготвят основата за колажа.

Инструкции

  • "Ученици, припомнете какви емоции се събуждат у вас, когато четете стихотворението “Обичам те, родино! от Елисавета Багряна.
  • Изберете един цвят, който според вас най-добре изразява тази емоция.
  • Нарисувайте на малко листче форма (кръг, вълна, линия, звезда и др.), която също изразява чувството ви.
  • Може да добавите символ – сърце, дърво, слънце, планина, който според вас допълва усещането. Ще използвате тези елементи по-късно като част от вашия колаж."

Обобщение

Тази дейност въвежда учениците в темата чрез абстрактно мислене и ги подготвя да използват лични емоционални асоциации при създаването на колажа.

Важно!

  • Пуснете тиха фонова музика, за да създадете подходящо настроение.
  • Подчертайте, че тук няма „грешни“ отговори – всеки изразява своето усещане.
  • Може да подготвите пример с абстрактна рисунка, за да стане по-ясно на учениците каква задача им поставяте.

Материали за дейността

Поетичен колаж
20 минути
Творческа задача

Учениците създават колаж, комбинирайки изрисуваните си емоции, рисунки и избрани стихове или думи от текста.

Инструкции

  • "Ученици, сега всеки самостоятелно на картон с размер А3 ще създаде “поетичен колаж”.
  • Залепете листчето си от първата дейност, добавете рисунки, изрезки от списания и красиво изписани стихове.
  • Създайте композиция, в която текст и образ работят заедно, за да предадат настроението на стихотворението."

Обобщение

Учениците превръщат поетичния текст в художествено произведение чрез комбинация от изобразително изкуство и литература.

Важно!

  • Следете за безопасна работа с ножици.
  • Насочвайте учениците към баланс между текст и образ.
  • Насърчавайте оригинални и смели композиции.

Материали за дейността

Галерия от поетични колажи
10 минути
Презентация

Учениците подреждат своите колажи и представят творческите си решения.

Инструкции

  • "Ученици, приключихме с творческата част, време е да превърнем класната стая в галерия.
    Всеки от вас ще постави своя колаж на дъската (или въже с щипки), така че всички да могат да го видят. Ще направим кратки представяния. Когато дойде вашият ред, разкажете пред класа:

    • каква е идеята на вашия колаж;
    • кой елемент ви е най-скъп – това може да е рисунка, дума, символ или цвят. Не се притеснявайте, тук няма грешни отговори – важното е да споделите вашата идея.
  • Отлично! След като всеки представи своята работа, ще направим обиколка из „галерията“ и ще разгледаме всички творби. По време на обиколката може да задавате въпроси или да кажете какво ви е впечатлило, но само с уважителни и добри думи. Готови ли сте да започнем нашата поетична изложба?"

Обобщение

Дейността развива умения за представяне и защита на творческа работа и показва разнообразието от интерпретации на един и същ текст.

Важно!

  • Насърчавайте позитивна и уважителна обратна връзка.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.