Раздел
Числата до 1000
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците познават числата до 1000.
Необходими материали:
- цветни моливи
- състезателна карта – за всеки отбор
- турнирно табло
Учениците се запознават с проекта, формират екипи, избират имена и номера за отборите си.
Инструкции
- Днес ставате част от най-вълнуващия математически турнир в света – турнира на числата! Отборите ще се състезават помежду си, като решават задачи за броене, сравняване на числа, съставяне на числови пъзели и дори чертане на линии.
- Всеки отбор ще има състезателна карта и ще измисли свое уникално име и специален номер. Работата в екип е много важна - всеки от вас ще допринася със знанията и идеите си, за да решите задачите по-бързо и вярно.
- През следващите уроци ще преминаваме през различни предизвикателства. Първо ще броим и сравняваме числа, после ще създаваме свои задачи за другите отбори, ще играем с линии и фигури и накрая ще участваме в големия математически турнир – финалното състезание, където ще покажем всичко, което сме научили.
- За да следим резултатите, ще имаме турнирно табло, на което учителят ще записва точките на всеки отбор, спечелени в различните състезания. Така ще виждаме кой отбор води и всички ще могат да се мотивират и да се представят възможно най-добре.
- Сега ще се разделите на 6 отбора. Обсъдете и изберете име на отбора. Изберете уникален номер на отбора - число между 1 и 1000. Добавете кратка информация за отбора – например мотото ви или символ, който ви представя.
- В състезателната карта, която ще получите, напишете как се казва вашият отбор, номера му, символа и имената на всички членове. Ще видите, че в картата всяка страница е номерирана - всяка съответства на състезание, през което ще минавате.
Обобщение
Разбрахме какво ще правим в проекта и защо ще работим в отбори. Създадохме своите екипи, избрахме имена и номера и се подготвихме за предстоящите състезателни задачи.
Важно!
- Обяснете проекта, използвайки примери, за да разберат децата какво ще правят.
- Насърчавайте ентусиазъм и положителна нагласа към състезанието.
- Разпределете отборите така, че да са равностойни като възможности (знания и умения), защото ще има състезателен елемент.
- Насърчавайте кратки обсъждания, за да стимулирате екипната работа.
- Следете всички да са включени при формирането на отборите и избора на имена.
- Помогнете на учениците да изберат уникални номера.
- На турнирното табло запишете имената на отборите и го поставете в стаята на видно място, докато трае целият проект.
Учениците по отбори избират няколко числа до 1000, подреждат ги от най-малкото към най-голямото и записват всяко число с думи на своята състезателна карта.
Инструкции
- Ученици, време е за първото състезание от турнира. Вземете вашата състезателна карта и химикалки:
- Всеки от отбора да каже по три числа от 1 от 1000. Запишете ги. Ако в отбора има четирима ученици и всеки каже по три числа, значи ще имате общо 12.
- След това ги подредете от най-малкото към най-голямото, като всяко от тях запишете на отделен ред.
- Всяко число запишете с думи (например 472 – четиристотин седемдесет и две). Внимавайте с правописа.
- Проверете заедно с отбора дали всички числа са правилно подредени и написани с думи.
- Времето ви за работа е 10 минути.
- След като запишете и подредите числата си, получавате точка, ако всички числа са правилно подредени от най-малкото към най-голямото. Поучавате втора точка, ако всички са изписани правилно с думи. Така всеки отбор може да събере 2 точки в тази дейност.
Обобщение
Работихме заедно с числата до 1000, упражнихме броене и писане на числата и се подготвихме за следващите математически предизвикателства.
Важно!
- Докато давате инструкции на учениците, демонстрирайте на дъската какво се изисква от тях - изберете три числа, подредете ги във възходящ ред, запишете ги в колона и срещу всяко число запишете наименованието му с думи. Така учениците ще знаят как трябва да изглежда страницата им от състезателната карта.
- Подкрепяйте отборите при избор на числа и писане с думи, като насочвате с въпроси при нужда.
- Следете всички отбори да завършат подреждането и записването в зададеното време.
- Насърчавайте учениците да обсъждат решенията си и да работят заедно.
Всеки отбор представя своята състезателна карта, показва избраните числа, подредбата им и как са ги записали с думи.
Инструкции
- Дойде ред да представим задачите от първото състезание. Подгответе вашата състезателна карта. Всеки отбор ще излезе пред класа и ще покаже своите числа. Прочетете ги подредени от най-малкото към най-голямото и изписани с думи.
- Докато другите отбори представят, вие слушайте внимателно! Ако чуете грешка (например число, което не е на правилното място, или дума написана неправилно), вдигнете ръка. Ако сте прави – вашият отбор получава бонус точка! Всеки отбор може да печели точки не само като представя, но и като слуша внимателно останалите.
Обобщение
Показахме нашите състезателни карти, представихме избраните числа и как сме ги подредили по големина. Прочетохме числата, написани с думи и се научихме да наблюдаваме и оценяваме решенията на другите отбори. Това ни помогна да се подготвим за следващите предизвикателства в турнира.
Важно!
- Подкрепяйте учениците при представянето, насърчавайте аплодисменти и позитивни коментари към другите отбори.
- Следете времето, за да може всеки отбор да се представи.
- Коментирайте правилното изписване на числата, ако има сгрешени.
- Запишете на турнирното табло точките на всеки отбор.

