Планетата Земя: форма, размери и движения

Раздел

Планетата Земя

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

 Учениците:

  • разширяват  познанията си за мястото на Земята в Слънчевата система;
  • познават формата на Земята;
  • обясняват движенията на Земята – въртенето около оста ѝ и обиколката ú около Слънцето;
  • осъзнават последиците от тези движения върху времето, сезоните и живота на хората;
  • развиват умения за наблюдение, анализ и работа в екип.

Необходими материали:

  • глобус;
  • атлас;
  • фенерче;
  • презентация “Слънчевата система”;
  • лепящи листчета.
Какво би станало, ако Земята спре да се движи?
10 минути
Въведение

Вниманието на класа се ангажира с провокативен въпрос: какво би станало, ако Земята спре да се движи. Учениците предлагат хипотези, след което активират знанията си с помощта на играта “Стани богат”.

Инструкции

“Представете си, че тази вечер получаваме новина: от утре Земята спира да се върти! Какво ще се случи според вас? Смело, няма грешни предположения!

Някой мисли различно? Дайте още предположения!

Сега да проверим какво си спомняте по темата за Земята и Слънчевата система с помощта на играта “Стани богат“.

Обобщение

Учениците се ангажират с темата, активират предишни знания и се подготвят да анализират доказателства за формата и движенията на Земята.

Важно!

  • Задайте въпроса и насърчете учениците да споделят своите предположения с вдигане на ръка. 
  • Подканяйте към доразвиване на идеята с уточняващи въпроси. Може да записвате ключови думи на дъската (температура, гравитация, ден–нощ, океани и т.н.).
  • Последвайте линка от втория слайд на презентацията - той ще ви отведе към кратка викторина, оформена като “Стани богат“. Обяснете накратко правилата, ако е необходимо.

Материали за дейността

Симулация на движенията на Земята
25 минути
Групова работа

Учителят провежда симулация на въртенето на планетата около оста ú и обиколката ú около Слънцето с помощта на глобус и фенерче. Новият материал се въвежда с помощта на презентация, след което учениците се разделят по групи и събират доказателства за формата на Земята.

Инструкции

Мили ученици, сега ще проведем две симулации: първо ще покажа как Земята се върти около своята ос, поради което се редуват ден и нощ. След това ще покажа как планетата обикаля около Слънцето, поради което се сменят сезоните.

Нека с едно лепящо листче си отбележим конкретно място от земната повърхност, което да наблюдаваме. Ще видим как то попада в осветената и неосветената част на глобуса. Сега ще демонстрираме как се сменят различните сезони.

Нека да обобщим изводите от направените симулации!

Ще ви покажа кратка презентация, която съдържа най-важните факти за нашата планета и нейното място в Слънчевата система.

Днес ние знаем, че Земята е кръгла, но дълго време хората да са давали различни обяснения за смяната на деня и нощта и на сезоните. Сега предстои една групова задача: в екипи по четирима искам да обсъдите двата въпроса, които сега ще напиша на дъската:

  • Как са разбрали хората, че Земята е кръгла, преди да полетят в космоса?
  • Какви обяснения са давали за смяната на деня и нощта и за редуването на сезоните? Чували ли сте някакви митове или легенди?

Имате 10 минути за работа, след което ще обсъдим всички заедно.”

Обобщение

Проведохме тази дейност, за да демонстрираме и разберем как движенията на Земята - въртенето около оста ú  и обиколката около Слънцето - влияят на живота на хората. Учениците научават защо имаме ден и нощ и сезони. Груповата задача им помага да помислят как формата на Земята може да бъде обяснена чрез наблюдение и логика и ги провокира да сравнят научното с фолклорното обяснение.

Важно!

  • Подгответе материалите и осигурете място за провеждане на симулацията. Насочвайте вниманието към ключовите изводи от всяка демонстрация. Поддържайте ангажираността на всички ученици.
  • Преминете през слайдовете на презентацията. Диктувайте ключовите думи.
  • След това разделете класа в групи по четирима и запишете на дъската двата въпроса, които екипите трябва да обсъдят.
  • Ето някои идеи за това как хората са разбрали, че Земята е кръгла, преди да я видят от космоса:
    • Наблюдение на кораб на хоризонта:първо изчезва корпусът му, а след това платната. Ако Земята беше плоска, целият кораб щеше да изчезва наведнъж;
    • Сянката на Земята по време на лунни затъмнения: когато Земята засенчва Луната по време на затъмнение, сянката винаги е закръглена - което е доказателство, че Земята е сферична.
    • Различно нощно небе в различни части на Земята: в Северното полукълбо се виждат едни съзвездия (като Голяма мечка), а в Южното - други (като Южния кръст);
    • Околосветските пътешествия: мореплаватели като Магелан (1519-1522) обикалят Земята и доказват нейната форма.
  • Възможно е някои ученици да са чували митове, легенди или приказки, свързани с деня, нощта и сезоните. В народните вярвания на нашия народ Слънцето е персонифицирано - всяка сутрин изгрява и всяка вечер „захожда“ зад планината. Нощта се възприема като времето, когато "спи" или "пътува под земята". В древногръцката митология Хелиос - богът на слънцето - обикаля небето през деня с огнена колесница, а сестра му Селена – богинята на луната – го следва през нощта със сребърната си колесница.
  • Когато обсъждате народните вярвания за смяната на сезоните, вероятно ще споменете Баба Марта и нейните братя. Древните гърци са дали друго обяснение: Персефона, дъщерята на богинята на плодородието Деметра е отвлечена от Хадес. Докато дъщеря ú е в подземното царство, Деметра тъгува и земята става безплодна. Настъпват есен и зима. Когато Персефона се връща при майка си, земята отново дава плодове. Настъпват пролет и лято.

Материали за дейността

Големият въпрос - Защо движенията на Земята са важни?
5 минути
Самостоятелна работа

Учениците обобщават наученото, като отговарят на въпроси, свързани с урока.

Инструкции

“Време е да проверим какво сте запомнили този час! Сега ще ви задам няколко въпроса, на които може да отговаряте с вдигане на ръка."

Обобщение

"Проведохме тази дейност, за да осмислим и обобщим наученото за движенията на Земята и тяхното влияние върху ежедневието ни."

Важно!

  • Насочете учениците към извеждане на основните изводи, като използвате финална игра от презентацията за обобщение на знанията.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.