Раздел

География на континентите и страните. Африка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават основни природни обекти в Африка – реки, езера, пустини, върхове;
  • използват географски понятия и термини, свързани с природата на Африка;
  • правят връзка между природната среда и нейното значение за живота на хората на континента.

Необходими материали:

  • писмо от Африка;
  • приородогеографска карта на Африка;
  • африканска музика;
  • атласи;
  • кръстословица за Африка с отговори;
  • карти за игра “Кой съм аз?“.
Писмо от Африка
10 минути
Въведение, Дискусия

Учениците получават писмо от въображаем персонаж, Боабаб, Пазителя на Африка, който им предлага участие в проект. Така се създава очакване и усещане за предстоящо приключение.

Инструкции

“Здравейте, географи!

Вие вече пътувате из Африка - не с куфар, а с карта и учебник. Познавате нейните планини и пустини, големите реки и климатичните пояси, природните зони и богатствата ѝ. Днес няма да учим нови факти. Ще покажем колко много вече знаем и ще си припомним всичко важно за природата на най-горещия континент.

Но преди да започнем с преговора, искам да ви покажа нещо специално: получихме писмо. Истинско писмо! Не по имейл, не в чат - а в плик, с надпис: “До учениците от 5. клас – България“. Да го отворим заедно.

В него има послание – и покана. Ще го прочета на глас. Слушайте внимателно – ще разберем какво ни очаква.

Ще ви задам няколко въпроса. Помислите и споделете

  • Какво ви направи най-силно впечатление в писмото?
  • Кой според вас е Баобаб – Пазителят на Африка? Истински човек ли е, символ ли е?
  • Защо мислите, че писмото е изпратено точно до нас?
  • Какви думи или изрази ви подсказват, че ще се случи нещо различно от обикновен урок.
  • Какво се иска от вас, какво се очаква да направите?
  • Бихте ли се включили в такава мисия? Защо?
  • Какво мислите, че ще включва проектът, за който се намеква в писмото?
  • Защо според вас писмото завършва с думите “припомни си как започна всичко – от природата“?

Това писмо поставя началото на нещо по-различно. Получавате покана да участвате в проект, който ще продължи в няколко следващи часа. В него ще имате възможност да учите чрез преживяване, игри, мисии, състезания и сътрудничество.

Ще преговаряме, ще решаваме задачи, ще играем. И ще докажем, че вече познаваме този континент.

Готови ли сте?”

Обобщение

Тази дейност ангажира учениците емоционално с темата и да създава интерес към предстоящата проектна работа. Чрез писмото от Африка поставяме символичното начало на проекта. Дейността създава усещане за мисия и подготвя учениците да прилагат знанията си в нов контекст, като основа за следващите дейности.

Важно!

  • Подгответе писмото от Африка предварително - може да го принтирате и поставите в запечатан плик, надписан с текст като “До учениците от 5. клас, България“. За по-голям ефект пликът може да бъде “състарен“ с чай, връвчица или декоративен печат.
  • Прочетете писмото на глас с емоционална интонация или поверете това на ученик, който умее да чете изразително.
  • Може да подсилите атмосферата с фонов звук (африканска инструментална музика или звуци от саваната, пуснати тихо по време на четенето). Това създава емоционална връзка и въздейства на вниманието.
  • Важно е след писмото ясно да обясните, че днешният урок е преговорен, а проектът ще развивате и в следващите часове.

Материали за дейността

Кръстословица и загадки от африканския континент
25 минути
Самостоятелна работа, Игра

Учениците преговарят знанията си за природата на Африка чрез самостоятелно решаване на кръстословица и участие в интерактивна игра на асоциации. Дейността активира паметта, насърчава логическо мислене и създава положителна емоция. Подготвя ги и за аналогична игра, която ще бъде част от състезанието в края на проекта.

Инструкции

“Най-напред ще работите самостоятелно. Ще получите кръстословица, в която трябва да попълните 8 думи, свързани с природата на Африка – това са реки, езера, пустини, върхове и други познати географски обекти.

Преди да започнем, нека ви напомня какво е кръстословица: това е задача, в която трябва да попълните думи в мрежа от квадратчета, като се водите по дадени описания – по хоризонтал и вертикал. Всяка дума започва в номерирана кутийка. Колкото повече знаете – толкова по-бързо ще я решите.

Работете самостоятелно и тихо.  Първите двама, които приключат и отговорите им са верни, ще бъдат избрани за капитани на отборите в проекта. Разполагате с 15 минути.

Следващата част е игрова. Ще играем играта “Кой съм аз?“ – ще разпознавате африкански животни по асоциации. Ще седнем или застанем в кръг. Аз ще давам по три подсказки. Който първи разбере за кое животно се отнасят - вдига ръка и отговаря.

Играем за удоволствие – без точки. Всеки има право да участва.”

Обобщение

Чрез самостоятелното решаване на кръстословицата учениците затвърдяват знанията си за природни обекти в Африка. Изборът на капитани създава реална връзка между усилието и ролята им в предстоящия проект. Играта с асоциации подготвя учениците за включване в състезателен и творчески елемент от проекта, като насърчава бързо мислене, внимание и подготовка за бъдеща екипна задача, свързана с пантомима.

Важно!

  • Преди началото на часа подгответе и разпечатайте кръстословицата с осем природни обекта на Африка - по една за всеки ученик.
  • Уточнете, че задачата ще се решава самостоятелно и че първите двама ученици, които приключат най-бързо и вярно, ще станат капитани на отборите в предстоящите проектни дейности.
  • След старта на задачата наблюдавайте внимателно и веднага щом двама ученици сигнализират, че са готови, прекратете времето за работа. Заедно с тях проверете гласно правилните отговори – чрез проектиране, изписване на дъска или четене. Така се осигурява проверка, ангажираност и включване на всички в обсъждането.
  • След това преминете към играта на асоциации. Организирайте учениците в кръг. Използвайте подготвените асоциативни описания на африкански животни в картите “Кой съм аз?”.
  • Четете по три подсказки, а учениците отговарят само, ако първи вдигнат ръка.
  • Насърчавайте бързо мислене и внимание, но не превръщайте играта в надпревара. Важно е участието и включването на всички.

Материали за дейността

Следа от Африка
5 минути
Рефлексия

Емоционално и смислено приключване на урока. Учениците споделят лично впечатление от преживяното и получават задача, която подготвя следващата стъпка в проектното предизвикателство. Затварянето поставя акцент върху връзката между знанието и опита на близките.

Инструкции

“Днес Африка ви подаде ръка и вие отговорихте. Показахте, че знаете, че мислите, че можете да играете и че сте готови да продължите.

Нека за финал всеки от вас помисли и сподели с едно изречение:
– С какво ще запомниш този час?
– Какво ти беше най-интересно?
– Какво би разказал на някого, който не е бил днес тук?

А сега ви давам една задача за домашна работа. Попитайте вашата майка, баба или близък човек:
– Как се засажда мушкато?
– При какви условия живее?
– Дали е полезно? За какво?
– Дали някой от семейството ви знае интересна история или спомен, свързан с това цвете?

Не търсете в интернет, потърсете знание в хората около вас. В следващия урок ще разберете защо именно това растение ще бъде част от нашето предизвикателство.”

Обобщение

Дейността създава емоционален и логичен завършек на урока, затвърждава връзката с предстоящите етапи от проекта и ангажира учениците с лично преживяване и семеен разговор.

Важно!

  • Оставете време учениците да споделят преживяването си – с думи или писмено. Това укрепва връзката между личния опит и учебното съдържание. Насочете вниманието им към стойността на знанието, споделено между поколенията.
  • Представете домашната задача с мушкатото като част от голямата рамка на проектното предизвикателство, без да разкривате произхода на растението – това ще бъде естествена изненада в следващия урок.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.