Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- различават писмен от устен текст;
- се ориентират за участниците в речевата ситуация;
- правят устен преразказ на кратък откъс от повествователен текст;
- се включват уместно в диалог по конкретна тема;
- съчиняват кратък писмен текст (от три-четири изречения) по серия картини;
- озаглавяват текст.
Необходими материали:
- Графитни моливи
- Цветни химикалки
- Листовете за записки и чернова или тетрадките на учениците
- Бланки за беловите на текстовете
- Разпечатани серии от картинки за всяка група
Учениците обсъждат и избират заглавие на своята история.
Инструкции
Започнете часа със задача за озаглавяване на историята. Дайте инструкции за работа.
- Вече имате подредени картинки. Сега помислете – какво заглавие би подхождало на вашата история? Нека всеки ученик запише предложението си, след което групата да обсъди и да гласува кое заглавие е най-добро и най-подходящото. Имате 5 минути за работа.
След като времето за работа изтече, всяка група споделя какво заглавие е избрала.
- Нека всеки отбор сега сподели заглавието на своята история.
Обобщение
Заглавието е важно, защото привлича вниманието и разкрива основната идея на историята.
Важно!
- Дайте примери за интересни заглавия. Насърчавайте креативността на учениците.
Материали за дейността
Учениците пишат своите истории, като следват структурата – начало, среда, край.
Инструкции
Преминете към следващата дейност - записване на историите.
- Вече избрахте заглавие на своята история. Сега вашата задача е да редактирате черновата, ако има нужда, и да запишете историята си на нов лист. Започнете с въвеждаща част, след това опишете основните събития и завършете с края на историята.
- Помнете – историята трябва да бъде интересна, логична и свързана с картинките.
- Когато я напишете, прочетете я внимателно и проверете отново за грешки.
Обобщение
Написахме своите истории – всяка от тях е уникална и интересна!
Важно!
- Дайте пример за добре структурирана история.
- Подпомагайте учениците, ако се затрудняват с изразяването.
Материали за дейността
Учениците представят написаните от тях истории пред класа и получават обратна връзка.
Инструкции
Помолете всеки екип да представи написаната история пред класа.
- Изберете по един представител от групата, който да прочете историята пред всички.
- Покажете как изглежда вашата история заедно с подредените картинки.
След всяка представена история, търсете обратна връзка от останалите ученици.
- Историята има ли ясен сюжет? Свързани ли са добре събитията? Има ли начало, среда и край? Заглавието подходящо ли е?
Обобщение
Положихте много труд. Поздравления за вашите истории!
Важно!
- Насърчавайте учениците да дават позитивна обратна връзка и да предлагат подобрения.
