Раздел

Междуличностни отношения

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Формулират сюжет и диалози, изразяващи позиция по морален/екзистенциален казус;
  • Използват елементи на вербално и невербално общуване за предаване на емоции и взаимоотношения;
  • Интегрират компоненти на емоционалната интелигентност в развитието на персонажите и сюжета;
  • Пресъздават социални роли и стереотипи, показвайки тяхното влияние върху общуването;
  • Спазва книжовните езикови норми на българския език.

Необходими материали:

  • Проектор/интерактивна дъска;
  • Материали за писане (тетрадки, химикалки);
  • Работен лист “Шаблон за сценарий на епизод от латиноамерикански сериал”;
  • Примери за латиноамерикански имена и облекло (по желание, като вдъхновение);
  • Таймер.
От идея до сцена: как да направим сапунена опера?
10 минути
Дискусия

Учениците дискутират основните елементи на сапунената опера и как се превръщат идеите в структуриран сценарий.

Инструкции

  1. "Нека обсъдим какво прави една сапунена опера толкова завладяваща! Какви са основните характеристики а този жанр? (напр. драматични обрати, любовни триъгълници, семейни тайни, интриги).
  2. Защо според вас е важен сценарият, когато правим филм? Какво представлява той?
  3. Как можем да превърнем идеите си за общуване, емоции, роли и стереотипи в конкретни сцени и диалози?"

Обобщение

Тази дейност ангажира учениците с творческия процес на писане на сценарий, като ги въвежда в спецификите на сапунената опера. Те осъзнават значението на сценария като основа за филма и започват да мислят как да структурират своите идеи, което е ключово за успешната реализация на проекта.

Важно!

  • Насърчете учениците да споделят примери от познати им сериали.
  • Подчертайте, че сценарият е "скелетът" на филма и в него се залагат всички послания.
Пишем нашия латино епизод: от концепция до диалог
65 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, за да напишат сценарий за своя 6-10 минутен латиноамерикански епизод, прилагайки наученото от предишните уроци за общуване, емоции, социални роли и стереотипи.

Инструкции

  • Инструкции към учениците:
  • "Разделете се на екипи (3-5 човека). Във всеки екип си разпределете примерни роли: сценарист (отговаря за сюжета и диалозите), режисьор (визуализира сцените и актьорската игра), актьори (мислят за пресъздаване на емоциите), оператор/монтажист (мисли за визуалната страна). Можете да сменяте ролите, но е добре всеки да знае за какво отговоря.
  • Всеки екип ще получи Работен лист “Шаблон за сценарий”. Използвайте го, за да структурирате своя епизод.
  • При писането на сценария, приложете всичко, което научихме досега:
    • Изберете централен конфликт или драматична ситуация, която да е вдъхновена от казусите, които обсъждахме в Урок 3 (напр. семейна тайна, конфликт между поколения, сблъсък на култури, борба със стереотипи).
    • Измислете герои с латиноамерикански имена (напр. София, Рикардо, Изабела, Хавиер, Кармен, Антонио, Габриела). Помислете за тяхното облекло и поведение.
    • Покажете как героите общуват – както вербално (чрез диалог), така и невербално (чрез описания на мимики, жестове, поза).
    • Интегрирайте елементи на емоционална интелигентност: как героите изразяват, разбират или се борят с емоциите си (самосъзнание, саморегулация, емпатия, социални умения). Може да има герои, които са емоционално интелигентни, и такива, които не са, за да създадете драма/комедия.
    • Пресъздайте социални роли и стереотипи, показвайки как те влияят на героите и техните взаимоотношения.
    • Стремете се епизодът да е с продължителност 6-10 минути при заснемане (приблизително 6-10 страници сценарий).
    • Завършете епизода с отворен край или с драматичен край, както е типично за сапунените опери.
  • Работете заедно, обсъждайте идеите си и разпишете сценария. Аз ще обикалям и ще ви помагам с насоки и съвети."

Обобщение

Тази дейност е централна в проекта и изисква учениците да приложат всички натрупани знания. Чрез писането на сценарий те развиват умения за творческо мислене, за логическо структуриране, екипна работа и критичен анализ на човешките взаимоотношения. Това ги подготвя не само за следващия етап от проекта  - заснемането на епизода - но и за всяка задача, изискваща планиране, сътрудничество и изразяване на идеи.

Важно!

  • Осигурете достатъчно време за писане, тъй като това е най-дългата дейност в проекта.
  • Насърчавайте учениците да бъдат креативни, но и да спазват основните изисквания към сценария на латиноамерикански сериал.
  • Подчертайте значението на сътрудничеството и разпределението на задачите в екипа.
  • Бъдете на разположение за въпроси и даване на обратна връзка по време на писането.

Материали за дейността

Домашна работа: Време е за заснемане!
5 минути
Творческа задача

Учениците получават конкретни насоки и инструкции за заснемане на техните филмови епизоди извън учебно време, подготвяйки се за Урок 5.

Инструкции

  1. "Поздравления! Вече имате готов сценарий. Сега е време да го превърнете във филм! Вашата домашна работа за следващия час е да заснемете вашия латино-американски епизод.
  2. Ето няколко важни насоки:
  • Разпределение на ролите: в рамките на екипа си, окончателно разпределете кой ще бъде актьор, кой ще снима (оператор), кой ще помага с реквизита/облеклото и т.н. Всеки трябва да има ясна задача.
  • Използвайте смартфони: няма нужда от професионална техника. Смартфоните са напълно достатъчни.
  • Място на заснемане: изберете подходящи места (вкъщи, в парка, на друго обществено място), които да наподобяват обстановката от сценария ви, но да са безопасни и удобни.
  • Облекло и реквизит: помислете за облеклото на героите и малки детайли, които да подсилят латиноамериканския елемент или да подчертаят ролята/емоцията им.
  • Репетиции: преди да снимате, направете няколко репетиции, за да сте сигурни, че диалозите звучат естествено и емоциите са пресъздадени добре.
  • Продължителност: стремете се крайният заснет материал да е между 6 и 10 минути."
  • Монтаж (по желание): ако имате възможност и желание, можете да направите базов монтаж на видеото си (напр. изрязване на ненужни части, подреждане на сцените). Не е задължително, но ще бъде плюс."
  • Запазете файла: Уверете се, че видеото е запазено във формат, който може да бъде прожектиран в клас (напр. MP4) и е лесно достъпно (на флаш памет, в облак). В следващия час ще гледаме вашите филми и ще оценяваме проекта.”

Обобщение

Тази дейност е критична за прехода от теория към практика в проекта. Чрез заснемането на филма като домашна работа, учениците активно прилагат всички научени концепции за общуване, емоции, социални роли и стереотипи в реален творчески процес. Това развива техните умения за планиране, екипна работа, решаване на проблеми и креативност, като ги подготвя за финалното представяне и рефлексия.

Важно!

  • Уверете се, че учениците разбират задачите и са наясно с очакванията. Предложете им да се свържат с вас, ако срещнат затруднения по време на заснемането.
  • Подчертайте, че фокусът е върху приложението на наученото за общуване, емоции, роли и стереотипи, а не върху професионалното качество на филма.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.