Пермакултура в училищния двор – засаждане на растения и изграждане на капково напояване

Раздел

Природата в дома

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • посочват начини за ръчна и механизирана обработка на почвата и селскостопанските култури.
  • познават и обясняват способите за подхранване, напояване и борба с вредителите при културните растения.
  • разграничават условията и начините за отглеждане на растения и животни в екологичното стопанство.
  • екипно разработват идеи и реализират проекти по темите от учебната програма.

Необходими материали:

  • инструменти за прекопаване;
  • ръкавици;
  • малки надупчени пластмасови бутилки;
  • растения за засаждане – разсад или луковици на цветя, зеленчуци, семена на билки;
  • туби от минерална вода;
  • найлони за събиране на дъждовна вода.
Какво е управление на водите
10 минути
Групова работа

Учениците дискутират управлението на водите, използването на дъждовна вода за поливане и изграждането на капково напояване като част от пермакултурата.

Инструкции

  • “Всички знаем, че растенията се нуждаят от вода. Чували ли сте термина “управление на водите”? Какво според вас представлява то? Защо е важно да управляваме водите, които използваме?
  • “Управление на водите“ означава как хората планират, използват и пестят водата така, че тя да стига за всички нужди - пиене, поливане, производство и т.н. Ние, хората, освен че трябва да опазваме водите чисти, трябва да ги използваме разумно, да не ги разхищаваме и да минимизираме загубите им. Управлението на водите включва събиране, съхранение, пречистване и разпределяне на водата, както и предпазване от наводнения или засушаване. В нашия проект това управление на водите значи да мислим как да ползваме водата разумно, за да поддържаме градината здрава.
  • Градините естествено се напояват от дъжда. Затова в синхрон с пермакултурата управлението на водите може да става като поливаме растенията си с дъждовна вода. Как може да събираме дъждовна вода и после да я използваме за поливане?
  • Какво представлява капковото напояване? Някой от вас виждал ли е такова и неговото семейство изполва ли?
  • Капковото напояване е система от тръби и маркучи, която се разполага така, че да достига близо до корените на засадените култури. Може да минава по лехи, покрай стволове на дървета, лозя и др. На самите маркучи има отвори, които се намират на приблизително равно разстояние един от друг. Целта е поливането да е равномерно. Така вместо да се излее наведнъж в лехата, водата постепенно навлажнява почвата и корените и не се разхищава. Капковото напояване не само улеснява работата по градината, но и спестява време, енергия, икономично е и пести вода. Подходящо е за поддържането на влагата на почвата не само на цветните лехи и на зеленчуците, а също и на дърветата и храстите. Не отмива почвата. Може да се извършва през цялото денонощие, без това да навреди на посевите. А когато за него използваме събрана дъждовна вода, тогава съвсем следваме принципите на пермакултурата - това да е възможно най-близо до естествена среда.
  • И така, нашите задачи този час са няколко:
    • Да създадем система за капково напояване;
    • Да засадим растенията си;
    • Да изградим система за събиране на дъждовна вода;
    • Да поговорим за предстоящото представяне на проекта пред публика.

Обобщение

Учениците се запознават с капковото напояване и се подготвят за предстоящите практически дейности.

Важно!

  • Започнете с въпрос: защо е важно да имаме система за управление на водите. Очаквани отговори: да пазим водите; да внимаваме колко вода използваме; да контролираме използването на водата и т.н.
  • Покажете на ученици на телефон или таблет снимка на домашна система за събиране на дъждовна вода за поливане. Попитайте учениците какво знаят за капковото напояване.
  • Кажете на учениците, че с помощта на пластмасова бутилка лесно може да се направи капково напояване и покажете картинка на таблет/телефон. В бутилката ще наливат дъждовна вода и така ще управляват водите рационално.

Материали за дейността

Изграждане на капково напояване
10 минути
Практическа задача

Учениците, разделени на екипи създават система за капково напояване от надупчени пластмасови бутилки.

Инструкции

  • “Разполагате с 10 минути да създадете система за капково напояване. Всеки отбор има по няколко пластмасови бутилки, които аз предварително надупчих.
  • Работете с ръкавици. Изкопайте дупки и послед заровете бутилките в земята, като оставите гърлата им над земята - през тях после ще наливате водата за напояването. Нека има бутилки из цялата градинка.”

Обобщение

Учениците развиват практически умения за работа с материали и инструменти.

Важно!

  • Уверете се, че всеки екип разполага с няколко малки и надупчени пластмасови бутилки. Всеки отбор работи в своята градинка.
  • Поставете задачата като дадете ясни инструкции. След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Насърчавайте децата да си помагат взаимно. Обикаляйте из градинките и съдействайте при нужда.

Материали за дейността

Засаждане на растения и изграждане на система за събиране на дъждовна вода
15 минути
Практическа задача

Учениците засаждат предварително подбраните от тях растения - цветя, зеленчуци, билки.

Инструкции

  • “Разполагате с 10 минути да засадите донесените от вас растения. Работете с ръкавици. Изкопайте в непосредствена близост до поставените бутилки малки дупчици. В тях поставете разсада, семената, луковиците и заровете. Налейте вода в пластмасовите бутилки.
  • Когато приключите със засаждането, може да се залавя да изгради система за събиране на дъждовна вода като от снимката с помощта на туби и найлон. Намерете място, на което може да закачите найлона и го поставете в отбора на тубата, за да се оттича там дъждовната вода.”

Обобщение

“През този час от проекта “Пермакултура в училищния двор” вие приложихте на практика знанията, които натрупахте до този момент - засадихте растенията си, създадохте система за капково напояване и такава за събиране на дъждовна вода, спазвайки принципите на пермакултурата.”

Важно!

  • След като дадете инструкции за работа. Екипите, които засядат растенията, могат да започнат с изграждането на системата за събиране на дъждовна вода. Проследете процеса и оказвайте съдействие, където е необходимо.
  • Обобщете за учениците това, през което са преминали до момента и им кажете какво следва оттук нататък в следващите уроци, свързани с проекта.

Материали за дейността

Как да се подготвим за представянето
5 минути
Практическа задача

Учениците получават инструкции как да се подготвят за предстоящото представяне на проекта.

Инструкции

  • “Сега остава една последна стъпка от проекта - да запознаем училищната общност с това, което сте научили.
  • За целта през следващите дни финализирайте зеленчуковите си градини:
    • Уверете се, че сте посадили всички растения - луковици, семена, разсад;
    • Уверете се, че в растенията са засадени в близост до пластмасовите бутилки за капково напояване;
  • Може да поставете табелки с имената  на растенията и да помислите за някаква ландшафтна декорация.
  • Трябва да се подготвите за представянето. В рамките на до 5 минути трябва да се представите и да кажете:
    • Какви зеленчуци засадихме? Защо точно тях?
    • Как се ще борим с вредителите в нашата градина?
    • Какви система за напояване сме изградили? Защо точно такива?
    • Как останалите ученици в училището могат да се включат?
  • За домашна работа подгответе кратко представяне на градинката си, като се редувате да говорите.

Обобщение

Дейността е подготовка за финалния етап на проекта.

Важно!

  • Осигурете достатъчно време за финализиране на градинките преди публичното представяне. Проверете дали всички ученици разбират какво се очаква от тях за представянето.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.