Раздел
Числата 10, 20, 30, …, 100. Събиране и изваждане с тях
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата 10, 20, 30, …, 100 и техните означения с цифри;
- извършват действията събиране и изваждане с числата 10, 20, 30, …, 100;
- решават текстови задачи с изучените мерни единици.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- подходящи печати или стикери
- паспортите на учениците
- карта на Страната на числата и парите
- пет различни комплекта карти със стоки
- карти с числата от 10, 20… до 100 – по 2-3 комплекта на щанд
- табелки с имената на щандовете
- работен лист “Пазаруване”
- пространство със сергии, обозначено като „Пазар“
Учителят обявява, че в Страната на числата предстои празник – ще се празнува Денят на числата. Учениците трябва да организират празненството, като всеки екип ще отговаря за различна част от подготовката – пазаруване на стоки.
Инструкции
- "Днес получихме важно съобщение от кмета на Страната на числата и парите – предстои Голямото празненство на числата!
- Ще работите в групи и всеки отбор ще има мисия - трябва да събере нужното за тържеството, като мине през различни сергии.
- На всяка сергия ще намерите карти със стоки (напр. ябълки, цветя, балони) и карти с числа. Помагайте си при пресмятането с картите от сергията. Ако във вашата задача пише “Взимате 20 банана и после още 30 банана. Колко банана общо взехте?”, значи 20 плюс 30 е равно на 50. Взимате карта с числото 20 и после такава с числото 30, за да си помогнете при смятането.
- Вашата цел е да съберете точната бройка, записана във вашата мисия.
- Работете заедно, мислете внимателно и се уверете, че сте изпълнили мисията преди да се върнете!"
Обобщение
"Всяка група има важна роля за празника! Нека се подготвим и покажем, че можем да мислим, смятаме и и да си помагаме с точните бройки."
Важно!
- Започнете с кратък разказ, свързан с предстоящото събитие.
- Използвайте емоционален и вдъхновяващ тон, за да събудите интерес към следващите дейности.
- Използвайте карта или табло на "Страната на числата" – отбележете, че се намират на пазара.
- Определете кои ще са двойките и от коя сергия ще пазаруват.
Учениците работят по групи на сергии с определен тип стока. Изпълняват мисии със задачи за събиране и изваждане на кръгли десетици до 100, като използват карти с бройки.
Инструкции
- "За празника трябва да се вземат необходимите стоки от пет сергии. Те са „Плодове и зеленчуци“, „Цветя“, “Украса”, “Сладкиши”, “Напитки”. Всяка група ще има различна мисия на една от сергиите.
- Използвайте картите на сергията си. Изберете тези, които ви трябват, за да направите задачата вярно.
- Отбележете отговора на мисията си в работния лист.
- Когато всички са готови, ще проверим какво сме напазарували."
Обобщение
"Показахте страхотни умения по смятане! Сега сте истински организатори! Нашият празник е почти готов благодарение на вас!"
Важно!
- Подгответе предварително сергиите и картите със стоките с числата.
- Уверете се, че всички са разбрали какво да правят - докато давате инструкциите, дайте пример.
- Наблюдавайте работата в отборите – подпомагайте при нужда.
- Проверявайте верността на задачите – насърчавайте децата сами да се поправят.
Материали за дейността
Групите споделят какво са напазарували. Попълват страницата в дневника си за пазара – изписват по избор 2-3 от задачите, които са изпълнили, рисуват стоки от сергията си и получават печат за мисията.
Инструкции
- "Хайде да отбележим на нашата карта, че вече посетихме Пазара на сметките.
- Нека всяка група обобщи какво напазарува за Деня на числата.
- Сега отворете дневниците си на страницата „Пазарът на сметките“. Напишете някои от задачите, които решихте – например: 40 + 60 = 100.
- Нарисувайте плодовете/цветята/балоните, които пазарувахте. Когато сте готови – ще получите печат за изпълнена мисия!"
Обобщение
"Днес станахме част от празничния пазар и показахме колко добре можем да събираме и изваждаме. Браво, герои на числата!"
Важно!
- Покажете пример как може да изглежда записът и украсата в паспортите.
- Насърчете креативността при украсата.
- Сложете подходящи печати или стикери на съответните страници в паспортите на всяко дете.





