Пътуване в света на противоположностите

Раздел

Думи с противоположно значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават антонимите като думи с противоположно значение;
  • разпознават антонимни отношения между думи;
  • употребяват уместно в речта си антоними.

Необходими материали:

  • изработеният макет от учениците “Мостът на антонимите”
  • куфарче или кутия
  • цветни карти с антонимни двойки
  • флипчарт лист с надпис “Кои антоними ще вземем със себе си?”
  • маркери
Готови ли сте за сцената?
10 минути
Групова работа

Учениците провеждат кратка репетиция на представянето на своя макет пред публика – какво ще кажат, как ще покажат антонимните двойки, как ще отговарят на въпроси.

Инструкции

  • Ученици, време е да споделите вашата работа пред публика!
    Представете си, че третокласниците не знаят нищо за антонимите. Как ще им разкажете?
    Всеки отбор ще представи своята част от моста. Обсъдете в екипа:

    • Кой ще започне представянето?
    • Кой ще покаже макета?
    • Кой ще обясни защо сте избрали тези думи и в какво изречение сте ги употребили?

Обобщение

Репетирането помага на учениците да структурират изказването си, да се чувстват уверени пред публика и да осмислят по-добре защо точно тези антоними са важни за техния макет.

Важно!

  • Насърчете уверено поведение пред публика.
  • Подкрепете учениците с идеи как да ангажират вниманието на третокласниците.
  • Напомнете им да говорят ясно, подредено и да дават примери.

Материали за дейността

Мостът на противоположностите
20 минути
Презентация

Екипите представят макетите си пред ученици от трети клас. Обясняват избраните антонимни двойки и значението им в речта.

Инструкции

  • "А сега настъпи големият момент! Всеки екип ще представи своята част от макета “Мостът на антонимите” пред третокласниците.
  • Използвайте следния план:
    • Поздравете гостите и се представете.
    • Покажете макета и посочете антонимните двойки, по които сте работили.
    • Обяснете защо ги избрахте – дайте пример къде се срещат в живота. 
    • Прочетете изречението, което сте съставили.
  • След края на всяка представяне третокласниците могат да задават въпроси. Бъдете готови да отговаряте."

Обобщение

Чрез представянето учениците осъзнават ролята на антонимите в речта и се упражняват в устна комуникация. Те прилагат наученото в реална ситуация и го предават на по-малки ученици.

Важно!

  • Организирайте местата така, че третокласниците да виждат добре макетите.
  • След всяко предсатвяне дайте кратък положителен коментар и възможност на гостите да задават въпроси.

Материали за дейността

Куфарче с антоними
10 минути
Дискусия

Учениците завършват представянето, като избират антонимна двойка, с която описват деня си, и отправят благодарствено послание към публиката.

Инструкции

  • "Вие днес направихте впечатляващи представяния и показахте, че знаете много за антонимите.
  • А сега ще тръгнем на въображаемо пътешествие с куфар, пълен с антонимни двойки.
  • Отваряме куфарчето и виждаме вътре думи като: горещ – студен, весел – тъжен, висок – нисък, добър – зъл, шумен – тих, светъл – тъмен и др.
  • Ваша задача е да решите:
    • Коя антонимна двойка ще запазим в куфара за следващия час?
    • Коя връщаме обратно и защо?
  • Всеки ученик екип ще каже:
    • „Запазваме двойката ..., защото...“
    • „Връщаме двойката ..., защото...“
  • Може да защитите избора си с това колко често се използва в речта, дали ви е направила впечатление, дали я срещнахте в своя макет и т.н."

Обобщение

Дейността помага на учениците да осмислят кои антоними са им направили най-силно впечатление и защо. Тя поставя игрови, но смислен край на урока и естествено въвежда следващия час, в който ще се прави самооценка и рефлексия.

Важно!

  • Подгответе "куфарче" – кутия/плик с цветни карти с антонимни двойки (или покажете слайд/табло).
  • Може да включите и провокативни двойки (напр. смел – страхлив, правилен – грешен), които водят до размисъл.
  • Насърчавайте обосновката – дори с едно изречение.
  • Ако има време – запишете на дъска или флипчарт лист запазените двойки като "багаж за следващия час".

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.