Пътуване в света на противоположностите
Раздел
Думи с противоположно значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават антонимите като думи с противоположно значение;
- разпознават антонимни отношения между думи;
- употребяват уместно в речта си антоними.
Необходими материали:
- изработеният макет от учениците “Мостът на антонимите”
- куфарче или кутия
- цветни карти с антонимни двойки
- флипчарт лист с надпис “Кои антоними ще вземем със себе си?”
- маркери
Учениците провеждат кратка репетиция на представянето на своя макет пред публика – какво ще кажат, как ще покажат антонимните двойки, как ще отговарят на въпроси.
Инструкции
- Ученици, време е да споделите вашата работа пред публика!
Представете си, че третокласниците не знаят нищо за антонимите. Как ще им разкажете?
Всеки отбор ще представи своята част от моста. Обсъдете в екипа:- Кой ще започне представянето?
- Кой ще покаже макета?
- Кой ще обясни защо сте избрали тези думи и в какво изречение сте ги употребили?
Обобщение
Репетирането помага на учениците да структурират изказването си, да се чувстват уверени пред публика и да осмислят по-добре защо точно тези антоними са важни за техния макет.
Важно!
- Насърчете уверено поведение пред публика.
- Подкрепете учениците с идеи как да ангажират вниманието на третокласниците.
- Напомнете им да говорят ясно, подредено и да дават примери.
Материали за дейността
Екипите представят макетите си пред ученици от трети клас. Обясняват избраните антонимни двойки и значението им в речта.
Инструкции
- "А сега настъпи големият момент! Всеки екип ще представи своята част от макета “Мостът на антонимите” пред третокласниците.
- Използвайте следния план:
-
- Поздравете гостите и се представете.
-
- Покажете макета и посочете антонимните двойки, по които сте работили.
-
- Обяснете защо ги избрахте – дайте пример къде се срещат в живота.
-
- Прочетете изречението, което сте съставили.
- След края на всяка представяне третокласниците могат да задават въпроси. Бъдете готови да отговаряте."
Обобщение
Чрез представянето учениците осъзнават ролята на антонимите в речта и се упражняват в устна комуникация. Те прилагат наученото в реална ситуация и го предават на по-малки ученици.
Важно!
- Организирайте местата така, че третокласниците да виждат добре макетите.
- След всяко предсатвяне дайте кратък положителен коментар и възможност на гостите да задават въпроси.
Материали за дейността
Учениците завършват представянето, като избират антонимна двойка, с която описват деня си, и отправят благодарствено послание към публиката.
Инструкции
- "Вие днес направихте впечатляващи представяния и показахте, че знаете много за антонимите.
- А сега ще тръгнем на въображаемо пътешествие с куфар, пълен с антонимни двойки.
- Отваряме куфарчето и виждаме вътре думи като: горещ – студен, весел – тъжен, висок – нисък, добър – зъл, шумен – тих, светъл – тъмен и др.
- Ваша задача е да решите:
-
- Коя антонимна двойка ще запазим в куфара за следващия час?
- Коя връщаме обратно и защо?
- Всеки ученик екип ще каже:
-
- „Запазваме двойката ..., защото...“
- „Връщаме двойката ..., защото...“
- Може да защитите избора си с това колко често се използва в речта, дали ви е направила впечатление, дали я срещнахте в своя макет и т.н."
Обобщение
Дейността помага на учениците да осмислят кои антоними са им направили най-силно впечатление и защо. Тя поставя игрови, но смислен край на урока и естествено въвежда следващия час, в който ще се прави самооценка и рефлексия.
Важно!
- Подгответе "куфарче" – кутия/плик с цветни карти с антонимни двойки (или покажете слайд/табло).
- Може да включите и провокативни двойки (напр. смел – страхлив, правилен – грешен), които водят до размисъл.
- Насърчавайте обосновката – дори с едно изречение.
- Ако има време – запишете на дъска или флипчарт лист запазените двойки като "багаж за следващия час".